این برنامه روزهای پنجشنبه و جمعه ساعت 10 صبح روی آنتن شبکه 2 می‌رود

عمو قناد و آموزش سلامت در یه گُله جا

از مدت‌ها قبل حتی پیش از افتتاح رسمی شبکه‌هایی چون کودک و امید، دو شبکه اصلی یک و دو سیما به عنوان شبکه‌هایی که در کنار برنامه‌های اصلی خود به پخش برنامه‌هایی مختص گروه سنی کودک و نوجوان می‌پرداختند، شناخته می‌شدند و کودکان بسیاری دوران کودکی و نوجوانی‌شان را با تماشای برنامه‌های مختلف این دو شبکه سپری کرده‌اند.
کد خبر: ۱۰۶۲۵۲۸
عمو قناد و آموزش سلامت در یه گُله جا
البته هم کارشناسان و هم برنامه‌سازان تلویزیونی معتقدند که برنامه‌های ساخته شده برای گروه سنی کودک و نوجوان در کنار سرگرمی‌بخشی باید شامل عنصر آموزش و اطلاع‌رسانی هم باشند و کودک را با مفاهیمی مختلف آشنا سازند.

شبکه دو سیما این روزها مشغول پخش برنامه‌ای تازه مختص این گروه سنی شده است؛ «یه گله جا» که با همراهی مجید قناد و تعدادی از بازیگران مختلف تلویزیونی می‌کوشد مفاهیمی در حوزه سلامتی و بهداشت را به کودکان بیاموزد.

همکاری با وزارت بهداشت

مجید قناد از آن دست برنامه‌سازانی است که نامش برای نسل‌های مختلف کودکان تلویزیون آشناست و کودکان زیادی با تماشای برنامه‌های ساخته شده توسط او بزرگ شده و حالا خود به پدر و مادرانی برای بچه‌هایشان تبدیل شده‌اند. با این حال عمو قناد بچه‌ها مدتی از تلویزیون فاصله گرفته بود و حالا با یه گله جا دوباره به روی آنتن بازگشته و مهمان نگاه کودکان ایرانی شده است. این مجری محبوب تلویزیونی درخصوص هدف از ساخت این برنامه به جام‌جم توضیح می‌دهد: یه گله جا برنامه‌ای مشارکتی است که با همکاری دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ساخته شده و سعی کرده‌ایم نوع مشارکتی را انتخاب کنیم که هم خودمان از آن رضایت داشته باشیم و هم چیزی را به بچه‌ها بیاموزیم. موضوع اصلی برنامه یه گله جا، بحث سلامت و پزشک خانواده است و ما سعی کرده‌ایم به زبانی خیلی ساده و از طریق مسابقه، نمایش، بازی، گفتمان و... با حضور بچه‌ها و استفاده از بازیگران قدیمی و شناخته شده‌ای چون مرتضی ضرابی، حسین محب‌اهری، سوسن مقصودلو، احمدرضا اسعدی و دیگران کاری انجام دهیم که بچه‌ها جذب برنامه‌مان شوند.

قناد می‌افزاید: در وهله اول می‌خواهیم این نکته را به بچه‌ها آموزش بدهیم که مراقب سلامتی خودشان باشند و به این طریق از هر نوع اتفاق بدی که ممکن است در حوزه سلامت کودکان رخ بدهد، جلوگیری کنیم. به آنها اهمیت ورزش و تغذیه سالم، دوری گزیدن از شکر و نمک و غذاهای پرچرب را بیاموزیم.

این مجری محبوب تلویزیونی درخصوص شکل و ماهیت مسابقه‌های یه گله جا هم می‌گوید: سعی کردیم مسابقه‌هایمان را به صورت حرکتی طراحی کنیم. الان بچه‌ها عادت کرده‌اند که تنقلاتی در کنار دستشان بگذارند و به تماشای تلویزیون بنشینند. این عادت، حرکت را از بچه‌ها گرفته و ما سعی کرده‌ایم از این طریق دوباره حرکت را به آنها برگردانیم.

قناد تصریح می‌کند: تاکید دیگر ما به روی موضوع پزشک خانواده است که نقشش را خانم ساناز سماواتی ایفا می‌کند و ما تاکید داریم که هر خانواده، یک پزشک داشته باشد.

مروری بر برنامه‌های گذشته

سیدمحسن مناجاتی در کنار مجید قناد، دیگر تهیه‌کننده این برنامه است. وی درخصوص شروع ساخت یه گله جا توضیح می‌دهد: در هنگام شروع به ساخت این برنامه ابتدا برنامه‌های تولید شده در دهه‌های گذشته را مرور کردیم که در این راه آسیب‌شناسی خوبی انجام شد و به موارد مهمی هم رسیدیم. ما ساختارهای مختلف برنامه‌ها را بررسی و موشکافی کردیم و به این باور رسیدیم که ریتم برنامه حتما باید تند و جذاب بوده تا مخاطبمان حوصله و فرصت دیدنش را داشته باشد. جذابیت محتوا و ساختار و استفاده از تصویر و گرافیک از شروط اولیه تمایل بیننده برای دیدن یک برنامه خوب است.

مناجاتی تاکید می‌کند: با توجه به این‌که برنامه ما با مشارکت دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت تولید می‌شود، دو هدف مهم مدنظرمان قرار گرفت؛ اول بهداشت فردی و بعد بهداشت جمعی و نکته مهمی که بر آن تاکید داریم این است که پیشگیری بهتر از درمان است. بر همین اساس، طرح برنامه بر مبنای اهدافی اصلی تهیه و نگارش شد؛ اهدافی چون ایجاد محیطی شاد و مفرح هم به لحاظ بصری و هم محتوایی برای بچه‌ها، آموزش عملکرد صحیح برخورد با مسائل خاص در لحظات پیش‌بینی نشده، آموزش بهداشت فردی و جمعی، آموزش اصل پیشگیری بهتر از درمان و معرفی پزشک خانواده.

این تهیه‌کننده درخصوص انتخاب بازیگران برنامه می‌افزاید: هنرمندانی که در این مجموعه نقش‌آفرینی می‌کنند، افرادی هستند که سالیان دراز در حوزه کودک فعالیت داشته و دارند. افرادی چون مرتضی ضرابی، حسین محب‌اهری، سوسن مقصودلو، احمدرضا اسعدی، مسعود غزانچایی و بازیگر خردسال‌مان پارسیا شکوری. البته لازم به ذکر است که بسیاری از هنرمندان دیگر هم به مرور به این جمع اضافه می‌شوند.

عروسکی به نام داداشی

مجید قناد، مجری و تهیه‌کننده «یک گله جا» توضیح می‌دهد: «داداشی» نام عروسک مجموعه ماست که سعی می‌کند با زبان خودش اشتباهاتی را که انجام می‌دهد، برای بچه‌ها بیان کند و بعد بگوییم که بچه‌های دیگر از این اشتباه‌های او درس بگیرند و تکرارش نکنند. ضمنا ما سفیران سلامتی هم هستیم و حتی در مواردی می‌بینیم عروسکمان بحث‌های مرتبط با سلامتی را به بینندگان کودک آموزش می‌دهد.

بازی برای نسل امروز

سوسن مقصودلو از آن دست بازیگرانی است که عموما در کارهای مربوط به گروه سنی کودک و نوجوان نقش‌آفرینی می‌کند و مخاطبان در کنار نقش‌های جدی‌ترش او را با بازی در مجموعه‌های محبوبی چون «زیر گنبد کبود»، «هتل»، «قطار ابدی» و «همه بچه‌های من» به یاد می‌آورند. مقصودلو در یه‌گله‌جا هم ایفاگر یکی از نقش‌های نمایشی است و درخصوص نقش خود معتقد است: در یه گله جا نقش مامان قندی را بازی می‌کنم. او زن باتجربه و مهربانی است. کار کردن برای بچه‌ها همیشه حالم را خوب می‌کند.

این بازیگر، مدرس و گوینده رادیو درخصوص تجربه کار کودک و فضای شادی‌بخش آن ادامه می‌دهد: اغلب کارهایی که تاکنون برای بچه‌ها انجام داده‌ام، در شبکه دو سیما بوده است؛ کارهایی چون هادی و هدی، آشپز کوچولو و سارا و دارا. بچه‌های دهه 60 مرا خوب می‌شناسند، ولی نسل امروز خیلی خاطره‌ای از من ندارد. گمانم این است که برای ماندگاری باید در ذهن بچه‌های هر نسلی خاطره ایجاد کرد. به همین دلیل منتظر پیشنهاد کاری بودم که برای بچه‌ها باشد و خوشبختانه این اتفاق از طریق شبکه دو سیما میسر شد.

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها