گزارشی از پشت صحنه برنامه «بر بلندای همت»

صدایی از قلب سرزمین ایران

گزارشی از پشت صحنه برنامه «تهران در شب»

نبض پایتخت در دستان شماست

برنامه «تهران در شب» یکی از برنامه‌های قدیمی رادیو تهران است که هر شب یکی از گروه‌های شبکه و برنامه‌سازان مجزا تهیه آن را به عهده دارند.
کد خبر: ۱۰۵۶۳۵۰
نبض پایتخت در دستان شماست

تهران در شب بامداد جمعه‌ها کاری از گروه مدیریت و برنامه‌ریزی رادیو تهران است که تلاش می‌کند لحظات مفرحی را برای مخاطبان خود پدید آورد.

کافه هنر

برنامه تهران در شب بامداد جمعه‌ها با رویکرد سرگرمی تدارک دیده شده و در آن آیتم‌های بسیاری با توجه به علاقه و نیاز مخاطبان طراحی شده است.

مریم سادات آصفی، تهیه‌کننده تهران در شب بامداد جمعه شب‌هاست، او می‌گوید: برای این برنامه موضوع‌های اجتماعی و شهری انتخاب می‌شود. تلاش می‌کنیم برنامه ریتم داشته باشد، تنوع بخش‌های مختلف و حضور مهمانانی که قبلا در برنامه دعوت نشده‌اند و شناسایی مهمانی که با مخاطبان تعامل بسیاری دارند از شاخصه‌های اولیه برنامه تهران در شب است.

وی درباره بخش‌های برنامه تهران در شب می‌افزاید: این برنامه بخش‌های مختلفی را شامل می‌شود؛ «کافه هنر»، بخش موسیقی و سینمایی برنامه است. بخش موسیقی برنامه از قسمت‌هایی است که خواننده‌های قدیمی معرفی خواهند شد. پیش‌بینی شده است از آلبوم‌های موسیقی رونمایی شود و در صورت امکان از کنسرت‌هایی که برگزار می‌شود گزارش‌هایی را تقدیم مخاطبان کنیم. «شهر من» از دیگر قسمت‌های این برنامه است، در این بخش با کسانی که در زیباسازی شهر تهران و مدیریت شهری فعالیت دارند، گفت‌وگو می‌شود. اگر مخاطبان سوالی از مهمان برنامه داشته باشند می‌توانند از طریق پیامک یا شماره تلفن‌هایی که در برنامه اعلام می‌شود با ما در تماس باشند. بخش طنز برنامه با عنوان اخبار هفته «برداشت آزاد» طراحی شده که ملینا زمانی‌مقدم کودکی است که اخبار هفته را در قالب طنز اطلاع‌رسانی می‌کند. در بخش معرفی کتاب باتوجه به موضوع برنامه کتاب را معرفی می‌کنیم، گزارش از سطح شهر و گفت‌وگو با شنونده‌ها هم در این برنامه گنجانده شده است.

زیر سقف دودی

عقربه‌ها ساعت 24 بامداد را نشانه می‌روند. آوید بزرگی، گویندگی برنامه را به عهده دارد. موضوع برنامه درباره رنگ است، با توجه به مضمون و محتوای برنامه مهمان‌ها انتخاب می‌شوند، هفته‌ای که ما در برنامه حضور داریم، آناهیتا درگاهی همسر اشکان خطیبی بازیگر تلویزیون و سیما مهمان برنامه است. درگاهی در نقاشی متبحر است و شناخت بسیار خوبی از رنگ‌ها دارد. از مهمان برنامه خواسته می‌شود ترانه مورد علاقه‌اش را معرفی کند تا در برنامه پخش شود. بخش دیگر برنامه با عنوان کافه هنر طراحی شده که بخش موسیقی و سینمایی برنامه است. در برنامه تهران در شب هر هفته یک فیلم سینمایی معرفی می‌شود. در این قسمت درباره فیلم‌های روی پرده و زمان اکران آنها صحبت می‌شود، آمار فروش فیلم‌ها و آخرین اخبار و حواشی در این بخش از برنامه اطلاع‌رسانی خواهد شد. تهیه گزارش از حضور تماشاچیان در سالن‌های سینما قبل و بعد از تماشای فیلم و مصاحبه با فیلمسازان، بازیگران، تهیه‌کننده و... از دیگر بخش‌های کافه هنر است. این هفته فیلم سینمایی زیر سقف دودی معرفی و با عوامل این فیلم گفت‌وگوی کوتاهی شد.

زهرا گوهری، روان‌شناس یکی دیگر از مهمانان برنامه است که درباره رنگ، انتخاب رنگ‌ها و تاثیر آن در زندگی صحبت می‌شود. بخش «حوالی ماه» دلنوشته‌های مخاطبان درباره امام زمان(عج) است که شنوندگان آنها را به برنامه ارسال می‌کنند.

موسیقی زندگی

مینا نیکانیک، تهیه برنامه‌هایی همچون «سایه روشن» و «قلب من کتابی است گشودنی را» در رادیو تهران به عهده دارد، او می‌گوید: من تهیه آیتم «موسیقی زندگی» و آیتم «برداشت آزاد» را به عهده دارم، موسیقی زندگی ترکیبی از موسیقی باکلام و متن است که هدف آن ایجاد امید و انرژی مثبت با توکل به خداوند است.

آیتم برداشت آزاد از دیگر بخش‌هاست که به اخبار هفته با زبان طنز می‌پردازد که این بخش را ملینای 9 ساله اجرا می‌کند.

سهیلا خدادادی، نویسنده برنامه تهران در شب است، در پایان برنامه با او درباره نویسندگی در رادیو و معیار و ملاک‌هایی که باید یک نویسنده رادیویی در نگارش متن رادیویی رعایت کند، صحبت می‌کنیم.

او می‌گوید: من نویسندگی را به طور جدی از سال 81 شروع کردم. زمانی که اولین کتابم را نوشتم از سال 83 هم نویسندگی در رادیو را شروع کردم. اولین کتاب من یک مجموعه داستان بود با نام «زیر درخت زیتون»، زیتون نماد صلح است و در این کتاب به این موضوع اشاره می‌کنم که بشر از ابتدای تاریخ تا امروز نتوانسته به صلحی جهانی برسد. دومین کتابم «نان را صدا بزن» نام دارد با موضوع کودک‌آزاری، سومین و چهارمین کتابم که مراحل چاپ را پشت‌سر می‌گذارند در ژانر دفاع مقدس نوشته شده است. من هیچ وقت نتوانستم خودم و قلمم را در ژانر خاصی متوقف کنم. گرچه کار نویسندگی در رادیو را با برنامه‌ای تاریخی در رادیو جوان شروع کردم، اما در نگارش متن‌های ادبی، طنز، اجتماعی، مذهبی و حتی سیاسی هم سفارش‌های زیادی داشتم و به لطف خداوند از عهده همه آنها بخوبی برآمدم. من در برنامه تهران در شب همه بخش‌های برنامه را بجز بخش استندآپ کمدی می‌نویسم، چیزی که در نگارش این برنامه برای من مهم است شناخت روحیه، سلیقه و خواسته‌های مخاطب تهرانی است. سعی می‌کنم موقع نگارش نیازهای شهروند تهرانی را خوب بشناسم و با توجه به همان نیاز و سلیقه متن را بنویسم.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها