تولید و پخش سریال «پنچری» به همت هنرمندانی که هنوز خنده و نشاط را از یاد نبرده‌اند و نیاز مخاطب به شادی و شوخی و خنده را درک کرده و بابضاعت خود درجهت پاسخگویی به انتظارها و توقعات بینندگان گام برداشته‌اند؛ اقدامی قابل توجه است. گرچه مجموعه تلویزیونی طنز اجتماعی پنچری در ردیف آثار شاخص و درجه یک طنز سیما نیست، ولی ازجمله سریال‌های مخاطب‌پسند تلویزیون است و همین که سازندگان آن میدان طنزسازی سیما را خالی نکرده‌اند، جای تامل و توجه دارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۵۱۲
«پنچری» موفق در خنده‌سازی و سرگرم کردن مخاطب

برزو نیک‌نژاد؛ کارگردان سریال پنچری که پیشتر ساخت آثار جدی و طنز اجتماعی و خانوادگی را در سینما و تلویزیون تجربه کرده و در هر کار تازه کوشیده به ذوق و سلیقه مخاطب نزدیک‌تر شود و آثار مردمی‌تر بسازد، در سریال پنچری هم چنین رویکردی را دنبال کرده است. از همین رو، در پنچری تلاش کرده تا با استفاده از مضامین اجتماعی، رخدادهای خانوادگی و مناسبات رایج و عرفی دوستانه و عاشقانه و جوان‌پسندانه، راوی بخشی از مسائل و مشکلات خانواده‌ها و نسل جوان باشد. پنچری برای غنی و پذیرفتنی کردن سوژه‌های خود و جذابیت بخشیدن به رویداد‌ها و حوادث زندگی شخصیت داستان‌هایش از شوخی و طنز هم بهره برده و باتوجه به ظرفیت موضوعاتش تا آنجا که توانسته از سطحی‌نگری، اغواگری و شعارگویی و دروغ‌پردازی در پرداخت مضامین و معضلات اجتماعی دوری جسته و به واقع‌نمایی نزدیک شده است.

به همین دلایل، بیننده، آدم‌های قصه‌ها و مشکلات آنها را باور می‌کند و با قهرمان‌های پنچری در پیچ و خم‌های زندگی همراه می‌شود. با آن‌که سوژه‌های کلی این سریال به علت استفاده‌های مکرر و مشابه در فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی، برای تماشاگران سیما تازگی چندانی ندارد، لیکن تمرکز نویسنده و کارگردان پنچری روی شخصیت‌پردازی‌ها و کلنجار رفتن آنها با عوامل و موانع حل مشکلاتشان که تحول به نسبت مقبول کاراکترها را درپی دارد، باعث سرگرم‌سازی مخاطب و پیگیری قصه است.

پنچری، صرفا نقال چند داستانک خانوادگی و اجتماعی معمولی نیست، زیرا در جای جای خود و در قالب طنز و موقعیت‌های کمیک، انتقاد از معضلات اجتماعی را هم از یاد نبرده و نیش و نوش را در هم ادغام کرده است. سریال پنچری، صرف‌نظر از کاستی‌هایی در داستان‌پردازی و ساختار هنری، نشان‌دهنده حضور کم و بیش فعال هنرمندانی است که با همت و سختکوشی، پرده نمایش تولید و پخش سریال‌های طنز را بالا نگه داشته‌اند. سریال خانوادگی و اجتماعی طنز پنچری، همین اندازه که در سرگرم‌سازی مخاطب و نشاندن لبخند بر لبان او به توفیق رسیده، اثری موفق محسوب می‌شود.

جبار آذین

منتقد و مدرس سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها