رسانه‌ها هر روز اخبار و مطالب مختلف و متنوعی را منتشر می‌کنند و در صفحات گوناگون خود به مسائل روز می‌پردازند. یکی از این صفحات به موضوعات اجتماعی و حوادث اختصاص دارد. معمولا در این صفحه‌ها شاهد اخبار مرتبط با حادثه‌های گوناگون هستیم که هر روز در جامعه رخ می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۵۳۷۵۸
نقش رسانه‌ها در برقراری حس امنیت جامعه

طبیعتا این صفحه‌ها بسیار هم پرخواننده است و مخاطبان خاص خود را دارد و روزبه‌روز هم به تعداد مخاطبان‌شان افزوده می‌شود. در واقع مخاطبان رسانه‌های کاغذی با خواندن مطالب این صفحه‌ها درمی‌یابند که در زیر پوست جامعه چه می‌گذرد.

حال این سوال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان این اخبار را خوب پوشش داد و در عین حال جامعه را دچار هراس و وحشت نکرد. رسانه‌ها بر اساس وظایف و رسالت خود باید اخبار را پوشش بدهند، چرا که اگر این مهم انجام نشود، مردم احساس می‌کنند یک کم‌کاری از سوی آنها‌ صورت گرفته است. از سوی دیگر، انتشار بی‌طرفانه اخبار حوادث هم خیلی مهم است.

بنابراین راهکار این است که رسانه‌ها می‌توانند ضمن این‌که اخبار حوادث را پوشش می‌دهند در کنارش با کارشناسان از جمله روان‌شناسان و جامعه‌شناسان مصاحبه کرده و ابعاد مختلف موضوع را بشکافند. همچنین با حقوقدانان و قانوندانان نیز می‌شود صحبت کرد تا برای رفع و حل این معضلات و ناهنجاری‌ها راهکارهایی ارائه کنند.

در واقع نوشتن تحلیل و تفسیر در کنار چنین گزارش‌هایی خیلی اهمیت دارد. رسانه ملی هم می‌تواند این‌گونه عمل کند؛ یعنی در کنار انعکاس رویدادها و حوادث با کارشناسان خبره نیز صحبت کند تا به مخاطب راهکار ارائه کنند، چراکه پوشش صرف خبر، مشکلی را حل نمی‌کند و چیزی که به درد مردم می‌خورد، ارائه راهکارهای مناسب است. تحلیل و تفسیر کارشناسانه در کنار انعکاس حوادث تلخ، وحشت را از مردم هم دور می‌کند و خواهند دانست در این مواقع به جای واکنش‌های هیجانی و آنی از راهکارهای صحیح بهره ببرند تا اثرات منفی قضیه کمرنگ شود.

قضیه آتنا اصلانی جزو این حوادث است که در جامعه ما تاثیر بسیار منفی گذاشت و حتی روح بسیاری از شهروندان را جریحه دار کرد. بنابراین رسانه‌ها در این مواقع باید با بهره بردن از چنین راهکاری به جای این‌که روی حواشی متمرکز باشند، مردم را بدرستی راهنمایی کنند. صحبت با کارشناسان و متخصصان، هم می‌تواند فضای جامعه را آرام کند و هم وحشت را از مردم دور سازد. انتشار صرف خبرهای حوادث فقط به روح مردم آسیب می‌زند. متاسفانه ما مرجعی هم برای رسیدگی به چنین اموری نداریم. بنابراین بهترین راهکار این است که جامعه را از هیجانات زیاد دور کنیم و اخلاق حرفه‌ای را در انتشار اخبار حوادث مد نظر داشته باشیم. ضمن این‌که نباید خبرهای حوادث به‌گونه‌ای انتشار داده شود که عده‌ای حساس شوند و به خانواده مجرم که در این ماجرا هیچ نقش و گناهی ندارند، تعرض شود. باید به عواقب و تبعات خبرها هم فکر شود.

بنابراین چگونگی انتشار و انعکاس اخبار اهمیت دارد و باید در این خصوص منشورهای اخلاقی را رعایت کرد. سهل‌انگاری در انتشار اخبار به تولید وحشت منجر می‌شود و وظیفه رسانه هاست که حس امنیت را در جامعه ایجاد کنند.

دکتر عباس اسدی

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها