صدای مریم نشیبا برای بچه‌های دهه‌های 50 و60 مساوی است با خاطرات بی‌شمار. این برنامه با ترانه تیتراژ معروفش گنجشک لالا، سنجاب لالا، آمد دوباره مهتاب لالا و... در آن روزگاران نه‌تنها برای کودکان جذاب بود و همه بچه‌ها در طول روز این ترانه را بارها با خودشان زمزمه می‌کردند، بلکه بزرگ‌ترها هم همپای بچه‌ها پای رادیو می‌نشستند و شنونده قصه‌هایی بودند که مریم نشیبا هر شب تعریف می‌کرد. یک شب از کدو قلقل زن می‌گفت و شبی دیگر از دختر زیبا رویی که در جنگل زندگی می‌کرد.
کد خبر: ۱۰۵۲۱۷۳
مریم نشیبا، قصه‌گوی مهربان رادیو

همه بچه‌ها دوران کودکی‌شان را با قصه‌های شیرین مریم نشیبا سپری کردند و آن‌قدر لذت می‌بردند که نشیبا بین بچه‌ها و بزرگ‌ترها به نام قصه‌گوی مهربان شهره شد. صدای نشیبا سال‌هاست با گوش‌های کودکان و بزرگ‌ترها آشناست و صدای او به همه قصه‌ها جان دوباره می‌دهد. برنامه «شب بخیر کوچولو» در طول این سال ها با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده است، حتی چند سالی پخش آن متوقف شد، اما دوباره با درخواست‌های شنوندگان روی آنتن رفت و دمیدن نفس نشیبا در این برنامه جان تازه‌ای به شب بخیر کوچولو بخشید.

مریم نشیبا غیر از اجرای برنامه شب بخیر کوچولو که مورد توجه بچه‌های امروزی هم است، هر روز عصر برنامه «گلبانگ» را اجرا می‌کند که اختصاص به آهنگ‌ها و تصنیف‌های درخواستی دارد. این گوینده خوش صدا که صدایش همیشه گوشنواز شنوندگان رادیوست، در دوران دبیرستان به رغم این که یکی از دبیرهایش از صدایش تعریف و پیشنهاد کرده بود به سمت کارهای هنری برود، اما در دانشگاه رشته جغرافیا می‌خواند و تصمیم می‌گیرد معلم شود.

البته او معلم بسیار مهربانی هم بود و همیشه طوری جغرافیا را درس می‌داد که بچه‌ها به این درس علاقه‌مند شوند. او در کنار معلمی، گویندگی هم می‌کرد. این روند تا اواسط دهه 70 ادامه داشت و بعد از آن مریم نشیبا فقط روی گویندگی متمرکز شد.

می‌توان گفت یکی از ویژگی‌های مریم نشیبا این است که قصه‌گوی بسیار قهاری است و عاشقانه برای بچه‌ها قصه تعریف می‌کند و مخاطب کاملا حس و انرژی‌اش را از قصه‌هایش دریافت می‌کند، چون عاشقانه قصه می‌گوید. او اعتقاد دارد یک گوینده باید خیلی خوب قصه را تعریف کند تا مفاهیم تربیتی از طریق قصه به بچه‌ها منتقل شود و معتقد است با قصه می‌توان هدف‌های زیبا را برای بچه‌ها ترسیم کرد و به آنها راه و رسم زندگی را آموخت.

در واقع صدای مریم نشیبا، بیانگر درونیات اوست و همین باعث شده برنامه‌های این گوینده قدیمی و کهنه‌کار همیشه مورد توجه مخاطبان قرار بگیرد، صدای او حامل مهربانی، اخلاق، معرفت و... است. این گوینده در طول این سال‌ها نریشن بسیاری از مستندهای تلویزیون را بویژه در حوزه حیات وحش گفته دیدن این آثار با صدای زیبای این بانوی کهنه‌کار تماشایی شده است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها