مراسم رونمایی از مستند «هویدا؛ زندگی، زمانه و مرگ امیرعباس هویدا» صبح روز گذشته برگزار شد. این مستند را مهدی مطهر تهیه‌ کرده و به نویسندگی و کارگردانی مصطفی شوقی، جزو تازه‌ترین محصولات نمایشی خانه مستند انقلاب اسلامی و سازمان هنری ـ رسانه‌ای اوج است. این مجموعه در چهار قسمت به بررسی مراحل مختلف زندگی تا مرگ امیرعباس هویدا می‌پردازد. در این مراسم نسخه سینمایی این اثر برای حاضران به نمایش درآمد.
کد خبر: ۱۰۴۹۹۰۶
از زندگی تا مرگ «هویدا» در قاب تصویر

نمایش تصاویری نادیده

امیرعباس هویدا، نخست‌وزیر رژیم پهلوی بود که به مدت 13 سال این سمت را عهده‌دار بود و پس از پیروزی انقلاب اسلامی اعدام شد. مستند هویدا شامل تصاویری بی‌بدیل و تاکنون دیده نشده از دوران زندگی این فرد، از کودکی تا اوج اقتدار و بعد روزهای پایانی عمرش است که بخشی از این تصاویر برای نخستین بار به نمایش درمی‌آیند. شیوه بیان این اثر به صورت مستند است و در آن با چهره‌های مختلف و اثرگذار سال‌های اولیه انقلاب اسلامی چون ابراهیم یزدی و هادی غفاری گفت‌وگو شده و بخصوص روایت‌های مختلف این افراد از مرگ هویدا را با هم مقایسه کرده است.

در این مراسم تعدادی از مورخان تاریخ معاصر چون جواد منصوری و عزت شاهی از نزدیک به تماشای این اثر نشستند. پس از پایان نمایش مستند، منصوری در سخنانی کوتاه رو به حاضران گفت: ازجمله اتفاقات خوب سال‌های اخیر، ورود هنر به عرصه سیاست و ساخت این دست مجموعه‌ها و آثار است. ما برخلاف کشورهای غربی در زمینه به تصویر کشیدن اتفاقات تاریخی‌مان هنوز کمی ضعف داریم و لازم است این سه دهه عقب‌ماندگی را جبران کنیم.

وی با اشاره به واقعه مهم انقلاب اسلامی ادامه داد: مساله تاریخ انقلاب هنوز جای کار دارد و روایت‌هایی از آن هست که باید بیان کرد. اگر مشابه این اتفاق در یک کشور اروپایی رخ می‌داد، تاکنون ده‌ها فیلم فقط با اشاره به شخصیت هویدا ساخته شده بود؛ همان‌طور که می‌بینیم آنها هنوز با موضوع جنگ جهانی دوم مجموعه‌سازی می‌کنند.

منصوری تاکید کرد: خوشبختانه بیش از 90 درصد اسناد رژیم سابق سالم مانده است و اینها اسنادی باارزشمند بوده و شایسته است بیشتر مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد و امیدواریم شاهد ساخت مجموعه‌های دیگری از این دست باشیم.

مجموعه‌ای با ارزش افزوده

مصطفی شوقی، تهیه‌کننده و کارگردان مستند هویدا در رابطه با ساخت این اثر به جام‌جم گفت: هویدا در تاریخ معاصر کشورمان شخصیت مهمی است. او 13سال نخست‌وزیر بوده و طولانی‌ترین دوران نخست‌وزیری کشور را پشت سر گذاشته است. او نماینده ورود کشور به دوران جدید دیکتاتوری بوده و قطعا شخصیتی است که باید در زندگی‌اش تحقیق و تحلیل کرد. تقریبا می‌شود این‌طور گفت که در دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تاکنون هیچ‌گاه در مورد این شخصیت به صورت جداگانه صحبت نشده بود. همواره شنیده‌ایم که زندگی هویدا در یک غبار افسانه‌ای قرار داشته و این افسانه حتی مرگش را هم تحت تاثیر قرار داده است. در ساخت این مجموعه کوشیدیم به نوعی برای نخستین بار از این شخصیت تاریخی غبارزدایی کنیم و از واقعیات زندگی‌اش بگوییم.

این کارگردان ادامه داد: ما در این مجموعه از تصاویر منحصر به فردی هم استفاده کردیم که بخشی از این تصاویر برای نخستین بار به‌نمایش درآمد. این قضیه با کمک و همکاری خوب دوستانمان در مرکز آرشیو صداوسیما میسر و باعث شد که این اثر ارزش افزوده پیدا کند. همیشه معتقدم یک فیلم یا مجموعه مستند باید دارای ارزش‌های افزوده باشد و از این منظر، مستند هویدا این خصوصیت را دارد.

شوقی افزود: تولید این مستند هشت ماه زمان برد. در این مجموعه از روایت‌های 18 فرد مختلف استفاده و سعی کردیم در عین بیان این روایت‌های مختلف، همچنان مستقل باقی بمانیم. مستند «هویدا؛ زندگی، زمانه و مرگ امیرعباس هویدا» توسط خانه مستند انقلاب اسلامی تهیه شده و قرار است بزودی از شبکه یک سیما روی آنتن برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها