معاون برون‌مرزی رسانه ملی در نشست خبری دهمین سالگرد راه‌اندازی شبکه پرس‌تی‌وی تاکید کرد:

رقابت با غول‌های رسانه‌ای جهان

معاون برون‌مرزی رسانه ملی و مدیر شبکه پرس‌تی‌وی در نشست خبری دهمین سالگرد راه‌اندازی این شبکه با تاکید بر راه‌اندازی سه شبکه برون‌مرزی به زبان‌های هوسایی، فرانسوی و روسی گفت: یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هرچه بیشتر در جوامع هدف، فعالیت‌های برون‌مرزی است که انجام می‌دهد.
کد خبر: ۱۰۴۸۶۳۲
رقابت با غول‌های رسانه‌ای جهان

به گزارش جام‌جم، دکتر پیمان جبلی در این نشست اظهار کرد: شبکه‌های برون‌مرزی بعضا در داخل کشور شناخته شده نیستند، اما یکی از مهم‌ترین، موثرترین و تاثیرگذارترین فعالیت‌های جمهوری اسلامی برای ایجاد اقتدار ملی و نفوذ هرچه بیشتر در جوامع هدف، فعالیت‌های برون‌مرزی محسوب می‌شود. وی با تاکید بر این‌که شبکه پرس‌تی‌وی با اقتدار در منطقه و جهان رسالت مقدس جمهوری اسلامی را پیگیری می‌کند و مخاطبانی جهانی پیدا کرده است، گفت: درواقع این شبکه یکی از مشخصه‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی و یکی از ابزارها و ایجاد نفوذ در میان مخاطبان است. این مجموعه به‌گونه‌ای تقویت شده که امروز قدرت‌‌های بزرگ احساس نیاز می‌کنند که از جمهوری اسلامی به عنوان یک ضرورت نام ببرند. همه این موارد از اقتداری است که به فضل خون شهدا و نفوذ منطقه‌ای و همچنین تأثیرات جمهوری اسلامی ایران حاصل شده است.

مدیر شبکه پرس‌تی‌وی با تاکید بر این‌که تاسیس این شبکه در سال 86 نقطه عطفی در تاریخ فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران است، گفت: درواقع تاسیس این شبکه را می‌توان یک پوست‌اندازی عنوان کرد که امروز ده سال از آن می‌گذرد.

ورود شجاعانه به عرصه بین‌المللی

وی با اشاره به شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی برون‌مرزی توضیح داد: از زمان سقوط صدام در سال 2003 با راه‌اندازی شبکه العالم، فازی جدید از فعالیت‌های ما آغاز شد که می‌توان گفت ورود شجاعانه به عرصه رقابت‌های سخت بین‌الملل بود. البته فعالیت این شبکه با حداقل امکانات آغاز شد و امکانات ما به هیچ وجه با امکانات شبکه‌های رقیب و بین‌المللی قابل مقایسه نبود، اما این شبکه بسیار مقتدرانه عمل کرد.

جبلی در ادامه افزود: دو سال پس از تجربه شبکه العالم بود که تصمیم گرفته شد مخاطبان جهانی را در عمق نفوذ رسانه‌های بزرگ قرار دهیم؛ رسانه‌های بسیار پرنفوذ و قدرتمند جهانی که اکثریت آنها نیز با زبان انگلیسی برنامه پخش می‌کنند. ورود به عرصه رقابت با این رسانه‌ها اقدامی جسورانه بود که ایران تصمیم گرفت وارد این عرصه شود.

وی در ادامه به گزارشی از برنامه‌های شبکه پرس‌تی‌وی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 252 ساعت پوشش زنده رویدادها، 184 گزارش تحلیلی و خبری، 3400 گزارش خبری از مناطق مختلف ایران و جهان، بیش از 7700 دقیقه برنامه تولیدی و بیش از 7600دقیقه برنامه در دفاتر خارج از کشور روی آنتن رفته است. همچنین 22 عنوان برنامه در سال 95 با مشارکت برنامه‌سازان داخلی و خارجی انجام شد. پخش و تولید برنامه‌های مستند و فاخر از دیگر اقدامات ما در سال گذشته بود.

بهره از ظرفیت‌های فضای مجازی

جبلی عنوان کرد: در حوزه فضای مجازی نیز ما از همه فناوری‌ها در این فضا که در رسانه‌های رقیب استفاده می‌شد، بهره گرفتیم. ما مدعی هستیم پرس‌تی‌وی توانسته است صدایی متفاوت در رسانه‌های جهانی به گوش برساند.

وی در ادامه گفت: از اقدامات موثر پرس‌تی‌وی می‌‌توان به مصاحبه این شبکه با یکی از بازماندگان حادثه آتش‌سوزی لندن اشاره کرد که 12 میلیون بازدید در فضای مجازی داشت و بعد از این اقدام، شبکه بی.بی.‌سی بناچار با همان فرد و با محوریت همان سوال‌های شبکه پرس‌تی‌وی گفت‌وگو کرد. معاون برون‌مرزی با تاکید بر این‌که شبکه پرس‌تی‌وی 56 خبرنگار در سراسر دنیا و در داخل کشور دارد، گفت: امیدوارم فعالیت این شبکه در رسانه‌های جهانی به عنوان شبکه‌ای متفاوت ادامه پیدا کند.

جبلی گفت: به‌رغم این‌که در فضایی رقابت می‌کنیم که غول‌های رسانه‌ای در آن حاضر هستند، از لحاظ تجهیزات و نفوذ رقابت برابری را تجربه نمی‌کنیم، چون هرجایی که نهادهای حاکمیتی و نظارتی و بین‌المللی بوده‌‌اند، برای پرس‌تی‌وی محدودیت‌‌هایی ایجاد کرده‌‌اند.

جبلی با اشاره به راه‌اندازی شبکه فرانسوی‌زبان گفت: مردم زیادی در دنیا به زبان فرانسه صحبت می‌کنند، به همین دلیل عزم جدی برای راه‌اندازی شبکه فرانسوی‌زبان هم داریم. همچنین در آینده نزدیک شبکه‌ای برای روس‌زبانان تاسیس می‌کنیم. در آینده نیز قصد داریم خبرگزاری بین‌المللی تصویری با نام ایران‌پرس را راه‌اندازی کنیم که بی‌واسطه راش‌های خبری، مکتوب و تصاویر زنده را در آن بارگذاری کنیم.

محدودیت‌های ظالمانه

معاون برون‌مرزی صداوسیما درباره چالش‌های پیش‌روی پرس‌تی‌وی گفت: ما رقابت سنگینی با رسانه‌ها داریم و محدودیت‌های ظالمانه‌ای در برودکست وجود دارد. به عنوان نمونه بعد از سال 88، شبکه ما از شبکه‌های کابلی حذف شد و کار خود را در فضای مجازی شروع کردیم. ظهور پرس‌تی‌وی اگرچه توفانی بود، اما اگر مصرف رسانه‌ای جهان غرب را مقایسه کنید، می‌بینید که بخش عمده‌ای از شبکه‌ها، کابلی است و اگر شبکه‌ای از روی کابل برداشته شود دیگر دیده نمی‌شود.

شهدای راه حقیقت

سال‌‌ها فعالیت پرس تی‌وی در عرصه خبررسانی حق‌طلبانه و منصفانه بدون هزینه نبوده و این شبکه شهدایی را به عرصه مقدس خبر تقدیم کرده است. برای مثال، «مایا ناصر» خبرنگار این شبکه در سال 1393 بر اثر اصابت مستقیم گلوله در دمشق به شهادت رسیده است.

همچنین «سرنا شیم» خبرنگار دیگر این شبکه تلویزیونی در سال 93 مدتی پس از تهیه گزارش‌های افشاگرانه از محاصره شهر کوبانی سوریه و ایراد اتهام جاسوسی به وی از سوی سازمان اطلاعات و امنیت ملی ترکیه، طی یک سانحه رانندگی در مسیر بازگشت به شهر سوروچ ترکیه کشته شد. دو فیلمبردار شبکه پرس تی‌وی به نام‌های فرهاد تقدسی و حبیب حسین‌زاده نیز در افغانستان به شهادت رسیده‌اند.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها