تهیه کننده «جشن رمضان» گفت: هدف اصلی‌مان در تولید این برنامه نشان دادن و تکریم از خانواده‌های مولد بوده و حضور هنرمندان هم به کارآفرینی خانواده‌ها ختم می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۱۶
تغییر رویکرد «جشن رمضان» به کارآفرینی

محمد قنبری، تهیه کننده برنامه «جشن رمضان» در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم گفت: امسال به نسبت سال گذشته یک تغییر مهم و بزرگ در این برنامه داشتیم. سالهای گذشته جشن رمضان بیشتر سعی می‌کرد از طریق برانگیختن احساسات مردم کمک‌ جذب کند، اما امسال تلاش دارد تا ماهیگیری را به مردم یاد دهد نه اینکه ماهی دستشان دهد. ما به مردم می‌گوییم که در انتظر این نباشند که دولت به آنها کمک کند و برایشان کاری کند، بلکه به این فکر باشند که برای خودشان شغلی دست و پا کنند.

وی ادامه داد: تمام تلاشمان این بوده تا این برنامه را همانطور که از نامش پیداست شبیه به یک جشن برگزار کنیم و امسال موضوع محوری‌مان خانواده‌های مولد است. خانواده‌هایی که از دست رنج خودشان به واسطه کمک‌های خیلی جزئی کار آفرین شدند که مثال‌های بسیاری هم در برنامه معرفی کردیم. یکی از این افراد شخصی بود که توانست با 15 میلیون وامی که گرفته بود، کار آفرینی کند و تعدادی را تحت پوشش خود قرار دهد.

قنبری در ادامه بیان داشت: تلاشمان این بوده که رسالت اصلی برنامه که جشن رمضان است را حفظ کنیم و همچنان از چهره‌های معروف هنری استفاده می‌کنیم. اما در نهایت هدف اصلی‌مان نشان دادن و تکریم از خانواده‌های مولد بوده و حضور همه اینها به کارآفرینی خانواده‌ها ختم می‌شود.

وی درباره حضور هنرمندان در این برنامه افزود: سعی کردیم هنرمندانی که بیشتر در بین مردم جذابیت دارند را به این برنامه دعوت کنیم. حضور هنرمندان در کارهای خیر و کمک به بهتر شدن شرایط مردم تعامل بسیار خوبی است که امیدوارم این راه ادامه داشته باشد.

این تهیه کننده درباره تغییر مجری «جشن رمضان» و کوچ کاظم احمدزاده به برنامه «شهر عزیز» نیز بیان داشت:‌ الان دو سال است که او این برنامه را اجرا نمی‌کند، آنهم به این دلیل است که رویکرد «جشن رمضان» تغیر کرده و قرار شده تا با شکل و شمایلی جدید روی آنتن رود، از طرفی هم دوست داشتیم تا احمدزاده استراحت کند.

تهیه کننده «جشن رمضان» با اشاره به اینکه این برنامه مخاطب خود را دارد، بیان داشت: کاظم احمدزاده از دوستان خیلی خوب من است و طرفدار اجراهایش هستم. اما با توجه به رویکردی که به تازگی کمیته امداد امام خمینی و سازمان صدا و سیما برای برنامه در نظر گرفته، رویکرد جشن رمضان علاوه بر کارآفرینی، برپایی جشنی است که خیلی زود جای خودش را میان مخاطبان باز خواهد کرد. در ادامه نوع تفکر و اجرایی که آقای احمدزاده داشت با رویکرد جدید تفاوت داشت. ما الان جشنی را برگزار کردیم که مردم هم از آن استقبال کردند و بعید می‌دانم ریزشی داشته باشیم. کما اینکه سال گذشته از طریق روابط عمومی سازمان آماری به دستمان رسید که مبنی بر اقبال گسترده مخاطب از این برنامه بود و اینکه در همان سال جزو یکی از سه برنامه برتر ماه رمضان بود. بر همین اساس احساس نمی‌کنم که با تغییر یک شخص و نوع نگاه، خللی در میزان مخاطبانمان ایجاد شود.

وی درباره علت ماندگاری این برنامه و کپی برداری برنامه‌هایی از روی جشن رمضان بیان داشت: این موضوع را جزو دستاوردهای این برنامه می‌دانم. جشن رمضان به عنوان برنامه مرجع آنقدر خوب پایه گذاری شده که در همان سالهایی که هیچ برنامه این چنینی در تلویزیون نبود به خوبی دیده و از آن استقبال شده است که مردم تا الان همراهش هستند و سایر شبکه‌ها از این قابلیت برای تولید برنامه‌هایشان استفاده کردند. بهتر است تا بین شبکه‌ها وفاقی بوجود بیاید که موازی کاری نشود. درست است که نوع جشن یکی است، اما اگر تعاملی برقرار شود که برنامه‌های اینچنینی شبیه به هم نشوند، خروجی برنامه‌ها بهتر خواهد شد. دلیل ماندگاری جشن رمضان هم به خاطر زحماتی است که عوامل این برنامه در سالهای گذشته کشیدند که هر سال بر تعداد مخاطبانش افزوده می‌شود. «جشن رمضان» از همان ابتدا سعی داشته تا با مردم صادق و از جنس خودشان باشد، به همین دلیل هم بین مردم ماندگار شده است.

این تهیه کننده درباره تغییر لوکیشن‌های این برنامه ادامه داد: ما در اجرای این برنامه از همه قابلیت‌هایی که در اختیار داشتیم استفاده کردیم. زمانی ما در نمایشگاه بین المللی برنامه داشتیم. الان دوسال در شرق و جنوب شرق تهران و باغ موزه قصر هستیم. اینجا فضا باز است و برای مردم جذابیت دارد و آنها می‌توانند به خوبی از این فضا برای استراحت خود استفاده کنند و مسئولین باغ موزه هم به خوبی برنامه ما را همراهی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه آیا تعداد افرادی که به این برنامه می‌آیند، ‌به محل لوکیشن مرتبط است، گفت: بله، به این دلیل که در یکسری نقاط تهران مخ

اطب از این برنامه‌ها استقبال نمی‌کند، اما جشن رمضان مخاطب خود را می‌آورد و فرقی ندارد که در سوهانک باشیم یا باغ موزه قصر و فرهنگسرای بهمن. حتی تعدادی از مخاطبین ما از سمت غرب تهران به اینجا می‌آیند.

قنبری حضور مردم و همراهی‌شان را دلگرمی عوامل تولید دانست و افزود:‌ معتقدم برنامه‌ای که برای مردم ساخته می‌شود، اگر مورد استقبال مردم قرار نگیرد خیلی زود از گردونه خارج می‌شود. وقتی مردم در کنار ما حضور دارند واقعا انرژی گروه تولید دو برابر می‌شود. خودم به شخصه وقتی اینهمه استقبال می‌بینم، تمام انرژی‌ام را برای روز بعد می‌گذارم تا برنامه‌ای بهتر را روانه آنتن کنم و مخاطبم همچنان همراهم باشد. با رویکرد جدیدی که در «جشن رمضان» ایجاد شده است، مردم اصلی‌ترین صاحبان برنامه هستند و حضورشان به ما کمک دوچندانی می‌کند.

این تهیه کننده با اشاره به بهترین برنامه امسال «جشن رمضان» گفت: ما در برنامه امسال مهمان‌های مختلفی از جنس‌های متفاوت داشتیم. در شب‌های قدر مهمانی داشتیم که پدر خانواده ده سال اسیر جنگی بود، او بعد از آزادی از اسارت صاحب فرزند پسری می‌شود که در سن 18 سالگی در تصادفی جان خود را از دست می‌دهد،‌ اما این پدر اعضای پسرش را هدیه می‌کند و حتی قاتلش را می‌بخشد. ما حتی در روزهای قدر تلاش کردیم تا انسانیت و معرفت انسانی را بیشتر به رخ بکشیم و در این ایام مبارک برای مردم‌مان تلنگری باشیم.

وی درباره شباهت این سوژه به برنامه «ماه عسل» نیز بیان داشت: نمی‌توان این سوژه‌ها را به ماه عسل محدود کرد. قبل از ماه عسل هم این اتفاق‌ها می‌افتاد اما به خاطر تاکید سازمان صدا و سیما روی برنامه ماه عسل این برنامه پررنگ شده است. این سوژه‌ها حتی در سالهای ابتدایی جشن رمضان هم بوده است.

قنبری در پایان افزود:‌ از همه عزیزانی که در اجرا و تولید این برنامه ما را همراهی کردند،‌ تشکر می‌کنم. آقای علیزاده در کمیته امداد که با حضورشان در شکل و درک بهتر از برنامه‌های تلویزیونی اتفاق‌های بهتری افتاد. همچنین از آقایان زین العابدین و فرجی نیز تشکر ویژه‌ای دارم.

برنامه «جشن رمضان» در ایام ماه مبارک رمضان هر شب با اجرای اقبال واحدی و تهیه کنندگی محمد قنبری به روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها