هر ساله در کشور ما مناسبت‌های مختلفی وجود دارد و از این بابت شاهد راهپیمایی پر شور مردمی هستیم که از جمله می‌توان به راهپیمایی‌های 22 بهمن، روز قدس و... اشاره کرد. رسانه ملی روز گذشته به نحو احسن و گسترده، راهپیمایی پرشور و حرارت مردم ایران را در اقصی نقاط مختلف کشور پوشش خبری داد و در نقش یک اطلاع‌رسان امانتدار ظاهر شد. از سوی دیگر، سازمان صدا و سیما در چنین برهه‌های حساسی ابعاد مختلف مساله را می‌شکافد و با پخش تحلیل‌های مختلف به تنویر هرچه بیشتر افکار عمومی کمک می‌کند.
کد خبر: ۱۰۴۴۸۷۸
امیدی به رسانه‌های بیگانه نیست

رسانه‌های خارجی هم بعضی از این مناسبت‌ها را پوشش می‌دهند، اما در بسیاری از مواقع شاهد هستیم رسانه‌های غربی و بیگانه و بویژه رسانه‌های فارسی زبان اتفاقات و رویدادهای باشکوه ایران را به نحو مطلوب پوشش خبری نمی‌دهند. این رسانه‌ها حتی گاهی نگاهی تقلیلی و تخریبی نسبت به اتفاقات بزرگ و مثبت در ایران دارند و با این اقدام به مخاطب خاص خود این موضوع را القا می‌کنند که چنین مناسبت‌هایی اهمیت چندانی ندارند.

در واقع، خط و مشی این رسانه‌ها بر اساس حاکمیت خودشان تعریف می‌شود، زیرا از بودجه‌های دولتی ارتزاق می‌کنند و همین باعث شده استقلال حرفه‌ای و خبری نداشته باشند، بخصوص در پوشش اخبار مهم کشورهایی که با منافع و اهداف آنها همسو و همراه نیستند.

بسیاری از این رسانه‌های بیگانه این شعار را سر می‌دهند که وابستگی به هیچ نهاد دولتی ندارند، اما وقتی عملکردشان مورد بررسی قرار می‌گیرد، مشخص می‌شود این ظاهر ماجراست و از طریق یک نهاد دولتی تامین مالی و بودجه‌ای می‌شوند و همین استقلال عمل آنها را تحت الشعاع قرار می‌دهد. بنابراین این رسانه‌ها باید بر اساس سیاست‌های نهاد مربوط که وابستگی شدیدی هم به محافل سیاسی و نظامی دارد، پیش بروند.

به عنوان مثال، تلویزیون سی ان ان نمی‌تواند خارج از اراده پنتاگون عمل کند، زیرا در غیر این صورت توبیخ می‌شود. بنابراین نباید انتظار داشته باشیم رسانه‌های بیگانه که این گونه تغذیه می‌شوند، درباره رویدادهای مهم کشور مستقلی چون ایران درست و منصفانه عمل کرده و این اتفاقات را بدون نگاه جانبدارانه پوشش خبری بدهند. مثلا به مناسبت روز قدس شاهد اجتماعات بزرگی در سراسر دنیا هستیم، اما این مهم کمتر در رسانه‌های بیگانه بازتاب پیدا می‌کند، زیرا به نفع شان نیست و به همین دلیل مغرضانه نظر می‌دهند.

به نظرم رسانه ملی می‌تواند در این مواقع با پوشش ابعاد مختلف موضوع و در قالب‌های متنوع از جمله مصاحبه با طیف‌های مختلف فکری در کشور کاملا مستقل عمل کند، زیرا تابع هیچ سلیقه‌ای نیست. رسانه ملی می‌تواند با بکارگیری سلیقه‌ها و طیف‌های مختلف تاثیر رسانه‌های بیگانه را بر افکار عمومی کاهش دهد. رسانه ملی با توجه به تجربه‌ای که دارد می‌تواند با اطلاع‌رسانی عادلانه و منصفانه، هدایتگر سلایق و طیف‌های مختلف جامعه باشد.

دکتر عباس اسدی

استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها