این برنامه هر روز ساعت 19 و 30 دقیقه از شبکه یک روی آنتن می‌رود

و بارش معنویت بر قلب‌های مومنان

رمضان ماه دعاست و آرامش، موسم ذکر و نیت و بارش رحمت خداوندی بر قلب‌های مومنان. رسانه ملی هم به رسم هر ساله خود کوشیده سهمی در این ماه بابرکت داشته باشد و برنامه‌های ویژه‌ای را مطابق با این ایام روانه آنتن سازد. برنامه‌های مختلفی که از زمان سحر و شروع روزه‌داری تا لحظات معنوی افطار و حتی بعد از آن مهمان نگاه مخاطبان می‌شوند و آنها را در این ساعات همراهی می‌کنند. یکی از این ویژه‌برنامه‌های مناسبتی «شهر باران» نام دارد که برنامه ویژه افطار شبکه یک سیماست و هر روز حوالی ساعت 19 و 30 دقیقه از این شبکه روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۰۴۳۲۰۱
و بارش معنویت بر قلب‌های مومنان

با ساختار زنده و ترکیبی

شهر باران ویژه برنامه مناسبتی افطار شبکه اول سیماست و به‌طور قطع ویژگی‌های کلی برنامه‌های منتهی به لحظات افطار را هم دارد. این برنامه کاری از گروه معارف اسلامی شبکه یک سیماست و محمد رحیمی، تهیه‌کنندگی‌اش را به‌عهده‌ دارد. این تهیه‌کننده در تعریف از مختصات و مشخصات این برنامه به جام‌جم می‌گوید: برنامه ما هر روز بعد از اخبار ساعت 19 پخش می‌شود و تقریبأ تا لحظات آخر منتهی به اذان مغرب به افق تهران، این برنامه را روی آنتن داریم. ساختار برنامه به صورت زنده و ترکیبی است؛ در بخش زنده مجری و کارشناس با هم به بحث و گفت‌وگو می‌پردازند و عموما بحث‌های معارفی و اعتقادی را مورد صحبت خود قرار می‌دهند.

رحیمی می‌افزاید: در کنار این بخش زنده و برای تنوع‌بخشی به برنامه، بخشی را هم به صورت وله‌ها و میان‌برنامه‌هایی با ساختار موسیقی ـ تصویر تدارک دیده‌ایم و در فواصل مختلف برنامه و میان بحث‌ها روی آنتن می‌فرستیم. ضمنا در بخش پایانی برنامه هم تیتراژی داریم که هر شب متفاوت با شب‌های قبلی است و زمان‌بندی طولانی و حدودا چهار، پنج دقیقه‌ای دارد.

تناسب در موضوعات

شهر باران برنامه‌ای معارفی است و بالطبع از موضوعاتی معارفی هم تشکیل شده. رحیمی تصریح می‌کند: به‌طور کلی برنامه ما یک اثر اعتقادی است و ماموریتی که به‌عهده ما گذاشته شده، بیشتر حول همین موضوعات اعتقادی است. ما از موضوعات اولیه‌ای چون خلقت و چرایی آن آغاز کرده‌ایم و بعد بتدریج سراغ حوزه‌هایی چون قضا و قدر و تقدیر، نقش شعور در زندگی انسان، قرآن و اعتقادات و مسائل جانبی‌تری چون سحر و جادو و دیگر مسائل موجود در جامعه می‌رویم. این برنامه به تناسب یکی از این موضوعات، از حضور کارشناسانی هم بهره جسته است. تهیه‌کننده شهر باران درخصوص انتخاب این کارشناسان مختلف می‌گوید: کارشناسان ما در هر قسمت با توجه به موضوع برنامه تغییر می‌کنند و بنا به حوزه تخصصی‌شان، به شبهات موضوعات مطرح شده پاسخ می‌دهند.

متناسب با فضای افطار

علیرضا فتحی‌پور، مجری برنامه شهر باران است که در هر قسمت از برنامه با کارشناسان حوزه‌های مختلف به بحث می‌نشیند و هدایت و پیشبرد این مباحث را عهده‌دار است.

وی درخصوص اولین تجربه اجرای رمضانی‌اش می‌گوید: اجرای شهر باران شرایط خاصی دارد. معمولا ذائقه مخاطبان در زمان‌های نزدیک به افطار به برنامه‌هایی گرایش دارد که سبک باشند و خیلی ذهن را مشغول نکنند. برنامه‌هایی که افراد همین‌طور که مشغول تدارک سفره‌های افطارشان هستند، بتوانند به‌دنبال کردن آنها هم اقدام کنند و بیشتر شنونده باشند. با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و رعایت تنوع در برنامه‌هایی که از شبکه‌های دیگر روی آنتن می‌روند، قرار شد ما یک محتوای معارفی را در شهر باران رعایت کنیم؛ البته معارفی که با زندگی مردم در ارتباط باشد. مسائلی چون بخت و اقبال، شانس و اقبال و موارد اینچنینی که هم از دیدگاه کلام و آیات و روایات قابل بررسی‌اند و هم در زندگی‌های خود افراد ملموس‌ هستند.

فتحی‌پور با اشاره به موفقیت این برنامه و استقبال مخاطبان از آن می‌افزاید: خوشبختانه با توجه به پیامک‌ها و دیگر راه‌های ارتباطی این‌طور به نظر می‌رسد برنامه بخوبی در میان مخاطبان جا افتاده و آنها به واقع ما را همراهی می‌کنند. ما نظراتشان را هر روز بررسی و رصد می‌کنیم و برداشتمان این است که آنها با برنامه احساس نزدیکی کرده‌اند و حتی خود به طرح سوالات و دغدغه‌هایی هم می‌پردازند.

فتحی‌پور درخصوص اجرای این جنس برنامه‌های معارفی معتقد است: به هر حال اجرای چنین برنامه‌ای حس و حال و ظرافت‌های خاص خودش را دارد. شما ‌باید میان یک حس و حال معنوی و دعایی و نیز یک مبحث کاملا اندیشه‌ای ارتباط و همسویی برقرار کنید و هر دو را سر سفره‌های افطار مخاطبان قرار دهید که این اتفاقی جذاب است.

این مجری می‌گوید: بیشترین فشار و مسئولیتی که بر دوشم احساس می‌کنم، همین طرح دغدغه‌ها و نیازهای مخاطبان است.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها