در همه جای دنیا آثار مستند مخاطبان خاص خود را دارد. اساسا آثار مستند به خاطر جذابیت موضوع و پرداخت بی‌واسطه سوژه طرفدار دارد.
کد خبر: ۱۰۴۲۳۴۲
روی دیگر آثار مستند

این ویژگی باعث شده که انتخاب سوژه برای ساخت آثار مستند به یک دغدغه همیشگی و بی‌پایان برای عوامل مستندساز درآید.

سختگیری برای انتخاب سوژه برای یک اثر مستند از آنجا ناشی می‌شود که تقریبا موتور اصلی پیش‌برنده یک اثر مستند همین موضوع اثر مستند است، به عبارت بهتر هر چه انتخاب موضوع یک اثر مستند با دقت و وسواس بیشتری انجام شود هم می‌توان روی جمع‌آوری مصالح تصویری آن اثر بیشتر تمرکز کرد و هم این‌که به موفقیت آن اثر بیشتر امیدوار بود.

در واقع تحقیق جامع و همه‌جانبه قبل از انتخاب سوژه می‌تواند محصولات بی‌شماری داشته باشد که کمترین آن پیش‌بینی موفقیت یک اثر مستند در مواجهه با مخاطب است.

کشور ما از نظر آماری دارای مستندسازان جوان و گمنام زیادی است که هر کدام از آنها آثار مختلفی را در حوزه‌های گوناگون خلق کرده‌اند.

در برخی موارد سوژه‌هایی که در این مستندها مطرح شده‌ آن قدر جذاب بوده است که مخاطب با آن ارتباط زیادی برقرار کرده است اما این تنها یک سوی قضیه است چرا که ساخت یک مستند معمولی از سوژه جنجالی و البته جذاب باعث شده که آن سوژه به اشکال دیگر مانند کتاب یا فیلم بلند داستانی نیز خودش را بازتاب دهد.

در حالی که شکل هنری اولیه آن اثر، صرفا یک مستند بوده است. اما واقعیت نهفته در اثر مستند ‌آن‌قدر قوی و پرحجم بوده که دیگران تصمیم گرفته‌اند آن اثر مستند را به شکل کتاب یا فیلم داستانی به مخاطب عرضه کنند.

در حال حاضر مستندهایی در کشور ما ساخته می‌شود که برخی از آنها به آثار بزرگ دنیا تنه می‌زند. آثار مستند خوب می‌تواند حامی قابل اعتمادی برای گونه‌های دیگر تصویری باشد، اثر مستندی که بخوبی ساخته شده باشد می‌تواند خوراک مناسبی برای دیگر اشکال هنری باشد.

مهدی غلامحیدری - دبیر قاب کوچک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها