گفت‌وگو با روشنک گرامی، بازیگر مجموعه «گمشدگان»

از معروف شدن می‌ترسم!

گزارش جام‌جم از برنامه سحرگاهی شبکه 2 سیما

«نوسفران» و پاسداشت روزه‌گیران نوجوان

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان شبکه‌های گوناگون تلویزیون هر یک به‌نوبه خود می‌کوشند برنامه‌های مناسبتی و مختلفی را به فراخور این ماه فراهم و روانه آنتن کنند، برنامه‌هایی که هریک به تناسب موضوعات این ماه ساخته شده‌اند و می‌کوشند سهمی از اشاعه فرهنگ و معنویت این ماه مبارک را برعهده داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۴۲۳۲۲
«نوسفران» و پاسداشت روزه‌گیران نوجوان

«نوسفران» هم نام یکی از این برنامه‌هاست. برنامه‌ای مناسبتی که متناسب با سحرهنگام و ساعات منتهی به اذان صبح روی آنتن می‌رود و عمده تمرکزش روی جذب مخاطبان نوجوان است. این برنامه از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

برنامه‌ای 3 ساله و بالغ

ماه رمضان امسال، سومین سالی است که نوسفران مهمان لحظات سحرگاهی مخاطبان می‌شود. علی مختارزاده، کارگردان جوان این برنامه به جام‌جم می‌گوید: نوسفران ویژه‌برنامه سحرگاهی شبکه دو سیماست که امسال سومین سری از آن روی آنتن می‌رود و ما به نوعی شاهد بلوغ این برنامه هستیم.

مختارزاده ادامه می‌دهد: این برنامه کاری از گروه کودک و نوجوان این شبکه است و با هدف جذب مخاطبان نوجوان در کنار خانواده‌هایشان تدارک دیده شده است. این برنامه شامل 16 بخش اصلی در کنار آیتم‌ها و دعاها و مناجات‌های مخصوص این ماه است و برای متنوع‌تر شدن فضای برنامه شش دکور در بخش تولیدی و یک دکور برای پخش زنده تدارک دیده‌ایم. در مجموع، نوسفران یک بسته کامل سحرگاهی است که در آن سعی شده با استفاده از تکنیک‌های سینمایی تدوین و تصویربرداری، دقت در محتوا، رعایت زیبایی‌شناسی و استفاده از تصاویر چشم‌نواز و متنوع در کنار محتوای مناسب، تقدیم نگاه سختگیر و نکته‌سنج نسل امروز شود.

این کارگردان با اشاره به ساختار بخش‌های مختلف نوسفران می‌گوید: بخشی از این تصاویر در اماکن مذهبی شیراز و دیگر شهرها ضبط شده است. همچنین تعدادی آواهای اختصاصی هم برای برنامه ضبط شده و نیز اجرای افرادی چون گیتی خامنه و امیرحسین مدرس از دیگر بخش‌های خوب این برنامه است.

مختارزاده همچنین این‌گونه به تشریح بخش‌های مختلف برنامه می‌پردازد: آیتم‌های برنامه ما شامل مجموعه بیانات رهبری در ارتباط با ماه مبارک رمضان و نیز توصیه‌های ایشان برای نوجوانان است که به صورت اختصاصی تصویرسازی شده و به همراه بیانات ایشان پخش می‌شود. بخش حکایت امروز به روایت حکایات و ماجراهای معاصر از قهرمانان و آشناسازی نوجوانان با این اشخاص می‌پردازد و بیانی بی‌تکلف و خودمانی دارد. بخش نمایش رادیویی‌مان شامل اجرای کامل یک نمایش رادیویی به‌صورت تصویری مرتبط با ماه رمضان است. دعاگرافی، بیانیه نوسفران، آوا و مناجات‌های اختصاصی با صدای امیرحسین مدرس، گفت‌وگوی تعاملی میان نوجوانان،‌ پیامی برای آسمان با موضوع پیغام‌های مخاطبان برای خداوند، روزشمار ماه مبارک و گفت‌وگو با خانواده‌های مدافعان حرم از دیگر بخش‌های مختلف این برنامه است.

نوجوانان در کنار خانواده‌ها

اصغر مهدی‌ابهری، تهیه‌کننده نوسفران در طول سه سال گذشته مسئولیت تهیه این برنامه را عهده‌دار است.

وی با اشاره به این تجربه موفق می‌گوید: این مخاطب بود که در طول این سال‌ها از ما حمایت کرد و باعث ادامه ساخت برنامه شد و البته لطف خدا و حمایت‌های شبکه هم بسیار کمک کرد. هنگامی که سفارش ساخت اولین سری این برنامه در سال 93 به من شد، مدت زمانی را که تا ساخت کار فرصت داشتم به مطالعه جدی در حوزه نوجوان پرداختم، با روان‌شناسان صحبت و سعی کردم به طرحی کلی برسم.

این تهیه‌کننده ادامه می‌دهد: تاکید مدیر شبکه دو سیما بر این بود که مخاطبان نوجوان و خانواده‌هایشان در این برنامه از هم جدا نباشند و برای این دو قشر در کنار هم برنامه‌سازی صورت بگیرد. در اولین سالی که می‌خواستیم این برنامه را روی آنتن بفرستیم، می‌دانستیم که رنگ برای نوجوانان اهمیت دارد، بنابراین سراغ استفاده از رنگ‌های شاد در دکور برنامه رفتیم. در سال دوم باز این تاکید روی نقش خانواده بیشتر شد و امسال هم باز همین رویکرد خانواده و نوجوان را مدنظر داریم و هم در بخش‌های زنده و هم تولیدی سعی کرده‌ایم تعادل را برای هر دو گروه مخاطبان رعایت کنیم.

بر مبنای داستان‌های روز دنیا

سیدجواد هاشمی، بازیگر نقش‌های مثبت و همیشه موجه تلویزیون است که در سال‌های اخیر در حوزه اجرا هم قابلیت‌های خودش را محک زده است. او سه سال است که اجرای این برنامه سحرگاهی را برعهده دارد.

هاشمی در خصوص اجرای نوسفران می‌گوید: تلاش می‌کنم اجرایم متفاوت بوده و با برنامه‌های دیگر فرق‌هایی داشته باشد. ما در هر قسمت برنامه به صورت موضوعی پیش می‌رویم و داستانی را تعریف می‌کنیم و پلی‌بک‌ها و بخش‌های تولیدی‌مان هم در جهت همان موضوعات هستند.

هاشمی تاکید می‌کند: البته در این راه نویسنده برنامه هم به کمکم می‌آید. ما جذاب‌ترین قصه‌های روز دنیا را انتخاب می‌کنیم و این داستان‌ها نه فقط از بین داستان‌های مذهبی، بلکه بیشتر با محتوای اخلاقی انتخاب شده و با لحن و بیانی نمایشی روایت می‌شوند. برای مثال داستان‌هایی از پائولو کوئلیو نویسنده معروف جهان و دیگر نویسنده‌های مطرح اروپایی انتخاب می‌کنیم و نیز خاطراتی واقعی از افراد بزرگ دنیا می‌گوییم تا مخاطب با نوعی تنوع گفتاری و رفتاری در برنامه مواجه شود.

ویژگی‌های سری جدید نوسفران

سیدجواد هاشمی در خصوص تفاوت سری سوم نوسفران نسبت به سری‌های قبلی می‌گوید: از جمله تغییراتی که این ماه در برنامه ایجاد کرده‌ایم، افزودن بخشی جدید است که در آن 30 میوه از شجره امام علی(ع) و در واقع 30 کلام از امیرالمومنین را برگزیده‌ایم و در هر قسمت از برنامه روایت می‌کنیم.

وی درخصوص استقبال مخاطبان در این ساعت خاص از روز هم می‌افزاید: خدا را شکر پیامک‌ها را می‌خوانیم و به نظر می‌رسد که منتقدان خیلی کمی داریم. همیشه تلاش کرده‌ام که برخلاف اجراهای مرسوم این ساعات اجرایی پرانرژی و شاد داشته باشم تا مخاطب به خودش بیاید و سرحال شود. نمی‌خواهم حمل بر تبلیغ شود ولی به نظرم اکنون یکی از پربیننده‌ترین برنامه‌های سحری سیما هستیم و از این بابت خوشحالیم.

زهرا غفاری - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها