طبق رسم هرساله در رسانه ملی، شبکه‌های مختلف رادیو در تدارک تولید برنامه‌‌های ویژه ماه مبارک رمضان هستند و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند تا متفاوت‌تر از سال‌های گذشته به استقبال این ایام بروند. ساختمان شهدای رادیو این روزها شاهد حضور برنامه‌سازانی است که مشغول ضبط برنامه برای ماه رمضان هستند.
کد خبر: ۱۰۳۴۱۵۶
رادیو به استقبال بهار قرآن می‌رود

نوای قرآن، ادعیه‌‌های مناسبتی یا صدای متن‌خوانی‌های دلنشین و روحانی توسط گویندگان به گوش می‌رسد، زیرا هنوز هم برای خیلی از روزه‌داران شنیدن اذان و مناجات سحرگاهی و افطار یکی از خاطره‌انگیزترین لحظات ماه خداست و آنها علاقه‌مند هستند با شنیدن نواهای ملکوتی ماه رمضان را سپری کنند. به همین دلیل معاونت صدای رسانه ملی، ویژه برنامه‌های متنوع و متعددی را برای لحظات معنوی روزه‌داران فراهم کرده است.

کودکان کار

بهنام احمدپور، مدیر رادیو ایران با اشاره به برنامه‌های ماه رمضان این شبکه به جام‌جم گفت: از سالی که مسئولیت رادیو ایران را به‌عهده گرفتم، با کمک برنامه‌سازان شبکه تلاش کرده‌ایم با ویژه برنامه‌های متفاوت و متنوع پاسخگوی نیاز مخاطبان باشیم. امسال هم طبق روال سال‌های گذشته عمل کرده‌ایم و به موضوعاتی همچون خودسازی، اخلاق و... می‌پردازیم.

همچنین در راستای مناسک‌سازی با برنامه «جشن سلام» به استقبال ماه رمضان می‌رویم که روز جمعه 29 شعبان از ساعت 17 تا 21 پخش می‌شود که شامل بخش‌های متنوع و شاد است.

وی ادامه داد: برنامه سحرگاهی «قرار بی‌قراران» با محوریت موضوعات اجتماعی و معارفی پخش می‌شود. در این برنامه دعاهای کوتاه را به مخاطبان معرفی می‌کنیم که مردم کمتر آن را شنیده‌اند. مجری این آیتم هم مریم نشیباست و به مردم تاکید خواهد کرد که در صورت امکان به کودکان کار کمک کنند، زیرا گاهی این کودکان را فراموش می‌کنیم. این برنامه ساعت 2 و 30 دقیقه بامداد پخش می‌شود.

مدیر رادیو ایران با اشاره به ویژه برنامه افطار با نام «از تو به یک اشاره» گفت: این برنامه با گویندگی فاطمه آل‌عباس ساعت 19 و 30 دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه بخش‌ها و آیتم‌های متنوعی همچون از حرم تا حریم، از خدا چه خبر، تلالو، با لهجه قشنگ دعا حرف می‌زنی، سی روز در استان، یک قدم نزدیک‌تر و... طراحی شده است.

از دیگر بخش‌های مهم برنامه‌های امسال بخش رادیونماست، به این شکل که مخاطبان تصاویر لحظات و سفره افطار خود را برای برنامه ارسال می‌کنند تا در رادیو نمای ایران و به نام ایشان پخش شود. برنامه‌های قدر قرآن، به رنگ خدا، به افق آفتاب و... نیز در ماه رمضان از رادیو ایران پخش می‌شود.

پله پله تا ملاقات خدا

صادق رحمانیان، مـــدیر رادیــو فرهنگ با اشاره به ویژه برنامه افطار این رادیو با نام «عصر فیروزه‌ای» گفت: در این برنامه به رویدادهای تاریخی که در ماه رمضان در طول تاریخ اتفاق افتاده، می‌پردازیم. همچنین با هنرمندان، نویسندگان و شاعران درباره خاطرات ماه رمضان به گفت‌وگو می‌نشینیم. برنامه سحرگاهی هم با عنوان «پله‌پله تا ملاقات خدا» پخش می‌شود که فضای معنوی خاصی را برای روزه‌داران در این برنامه تدارک دیده‌ایم. وی ادامه داد: وجه تمایز برنامه‌های امسال رادیو فرهنگ نسبت به سال‌های قبل این است که برنامه‌ها از شکل عمومی خارج و تخصصی‌تر شده و وجه فرهنگی و هنری پیدا کرده است. سی روز سی آیین، سی روز سی غزل و سی روز سی حکمت از دیگر برنامه‌های ماه رمضان رادیو فرهنگ است که در این برنامه آیین‌ها، غزل‌ها و حکمت‌های ماه رمضان را برای مخاطبان روایت می‌کنیم. همچنین در برنامه‌های صحبگاهی به آیین فتوت و مردانگی اشاره خواهیم کرد.

میزبانی صالح علا از روزه‌داران

سعید معدن‌کن، مدیر رادیو تهران با اشاره به برنامه «بر بلندای همت» گفت: این برنامه با محور ترویج کسب روزی حلال، کارآفرینان برتر و... پخش می‌شود. برنامه «قلب من کتابی است گشوده» به مدت 15 دقیقه روی آنتن می‌رود که با الهام گرفتن از یک آیه قرآن به مصادیق زندگی امروز می‌پردازد. «یا عشق ادرکنی» با محوریت فلسفه انتظار و تاثیر آن در زندگی روزمره مردم و سریال «شکر ماه» از دیگر برنامه‌هایی است که برای پخش در نظر گرفته‌ایم. ویژه برنامه سحرگاهی نیز با نام «به تماشاگه سوگند» روی آنتن می‌رود و کارشناس برنامه آقای کاکاوند است.

معدن کن درباره ویژه برنامه افطار رادیو تهران با نام «دعوت» گفت: شروع این برنامه به‌عهده محمد صالح علا است که مردم را برای حضور در سفره افطار دعوت می‌کند. ترویج افطار ساده و معرفی مدافعان حرم و شهدای انقلاب از دیگر بخش‌های برنامه است. ویژه برنامه‌هایی نیز برای شب‌های قدر و ایام شهادت آماده کرده‌ایم.

مهربانی و آموزه‌های اخلاقی

صـــدیقـــه اعتمادسعید، مدیر رادیو سلامت درباره برنامه‌های این شبکه در ماه مبارک رمضان توضیح داد: با توجه به این‌که هیجانات انتخابات را پشت سر گذاشته‌ایم به همین دلیل به موضوعاتی همچون مهربانی، آموزه‌های اخلاقی و مباحث روان‌شناسی همچون آرامش درون می‌پردازیم. درواقع مفاهیم اخلاقی را در حوزه سلامت بررسی می‌کنیم. همچنین با توجه به شروع فصل گرما به روزه‌داران توصیه می‌کنیم که چه تغذیه‌ای داشته باشند. پخش تلاوت قرآن از دیگر بخش‌های برنامه‌های ماه رمضان است. وی ادامه داد: قبل از ماه رمضان برنامه‌هایی پخش کرده ایم که چه کسانی در این ایام نمی‌توانند روزه بگیرند و با روزه گرفتن به بدن خودشان آسیب می‌زنند، زیرا در این ایام برخی افراد سالم رفتارهای آسیب‌زا دارند. همچنین ویژه برنامه‌های افطار با نام «تا خدا راهی نیست» و سحر با عنوان «شوق بندگی» روی آنتن می‌رود.

214 قسمت نمایش رمضانی

محمد‌رضا قربانی، مدیرکل هنرهای نمایشی و رادیو نمایش از پخش 214 قسمت نمایش رادیویی در ایام ماه مبارک رمضان خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی رادیو، این نمایش‌های رادیویی در قالب هفت سریال تولید شده که در ایام ماه مبارک رمضان از رادیو نمایش پخش می‌شود.به گفته قربانی، این آثار موضوعاتی چون اخلاق‌گرایی، خانواده و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، ادای دین و کمک به دیگران، نیکی، پاداش، راستی، انسان دوستی، خودشناسی و نگاه به گذشتگان، اخلاق‌گرایی، جایگاه انسان، تقویت روحیه و پرهیز از گناه را دربر می‌گیرند.

رادیو جوان نیز در ماه رمضان برنامه‌های تلاوت قرآن کریم، مشکات، نبض، موج جوونی، نقطه سر خط و... را پخش می‌کند. برنامه‌های هفت آسمان و میهمانی ویژه سحرگاه و افطار نیز از این شبکه روی آنتن می‌رود. شب‌های رمضان، پنجره‌ای رو به شب، فرصت پرواز، نسیم نیاز، فرهنگ و ورزش، ندای قدس و... هم از برنامه‌های رادیو ورزش در ماه رمضان است. رادیو گفت‌وگو هم برنامه‌های ماه به ماه، به رنگ همدلی، ماه‌ترین ماه، ضیافت نور، از حبیب تا محبوب، آفاق، ملاقات، سجده سرخ، عدل علوی و... را برای پخش در نظر گرفته است. از دعا تا اجابت و ویژه شب‌های قدر هم از رادیو اقتصاد و فامیل دور فامیل نزدیک، علی نامه و... هم از رادیو صبا پخش می‌شوند. برنامه‌های اشراق، قدر قرآن، حیات طیبه، آموزش احکام، ترتیل، به رنگ خدا، بوستان معرفت، شهر قرآن و... نیز از رادیو قرآن روی آنتن می‌روند.

بر بال ضیافت رمضان

مجتبی تونه‌ای، مدیر رادیو معارف از تدارک گسترده این رسانه دینی در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: برنامه‌های متعددی برای این ماه تدارک دیده‌‌ایم که در قالب‌های متنوع با موضوعات اخلاقی ـ قرآنی و سبک زندگی اسلامی تقدیم مخاطبان فرهیخته صدای فضیلت و فطرت می‌شود.

وی ادامه داد: رسانه دینی رادیو معارف با ویژه برنامه «جشن ضیافت» حلول ماه پرخیر و برکت رمضان را جشن می‌گیرد. برنامه زنده «بهشت اجابت» و «ضیافت» ویژه لحظات ملکوتی سحر و افطار است که به تبیین راه‌های بهره‌مندی از نسیم رحمت الهی و امان نامه‌های خدا مقابل آتش و دوزخ و بررسی آداب و آثار توبه، دعا و نیایش می‌پردازد.

مدیر رادیو معارف تصریح کرد: در ماه بهار قرآن، مراسم ترتیل‌خوانی آیات وحی توسط قاریان برجسته کشور در دو نوبت صبح و عصر از رادیو معارف پخش می‌شود. پخش دعای ابوحمزه ثمالی، دعای مجیر، زیارت جامعه کبیره و پخش «دعای افتتاح» از دیگر برنامه‌های رادیو معارف در ماه مبارک رمضان است.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها