جام‌جم در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند

شگردهای ضدانتخاباتی رسانه‌های بیگانه

برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران بیش از هر چیز به جهت منحصر به‌فرد بودن آن اهمیت ویژه دارد؛ ایران کشوری باثبات، قوی و تعیین‌کننده در منطقه است و مهم‌تر از آن ارزش‌های دموکراتیک این انتخابات و نقش تعیین‌کننده‌ای که در معادلات منطقه و حتی در صحنه بین‌الملل دارد، نتیجه انتخابات ریاست جمهوری کشورمان را به موضوعی مهم برای رسانه‌های خبری جهان بدل کرده است.
کد خبر: ۱۰۳۱۱۸۸
شگردهای ضدانتخاباتی رسانه‌های بیگانه

رسانه‌های خبری جهان از جمله شبکه‌های بین‌المللی مانند سی‌ان‌ان، یورونیوز، بی‌بی‌سی و شبکه‌های عربی مانند العربیه و الجزیره با مخاطبان منطقه‌ای و در نهایت رادیو و تلویزیون‌های دولتی در کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی از‌جمله رسانه‌هایی هستند که توجه ویژه به انتخابات ایران دارند و هر کدام بر اساس سیاست‌های خارجی کشورشان به مساله انتخابات می‌پردازند. در این میان، طبیعی است که رسانه‌های استکبار و بخصوص رسانه‌های فارسی‌زبان بیگانه و معاند بر اساس منافع استکباری، سوگیری‌های خاص خودشان را داشته باشند و با این انتخابات بی‌طرفانه برخورد نکنند. درباره شیوه‌های برخورد و عملکرد این رسانه‌ها در ارتباط با اخبار و حواشی انتخابات ریاست جمهوری گفت‌وگویی با کارشناسان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

انتخابات، لقمه‌ گلو‌گیر

بیژن نوباوه، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات در ایران را لقمه‌ای توصیف می‌کند که سال‌ها در گلوی غربی‌ها و کشورهایی که علیه ایران هجمه می‌کنند، گیر کرده است.

عضو سابق کمسیون فرهنگی مجلس، برگزاری انتخابات را افشاکننده ماهیت و دروغ‌های رسانه‌های غربی می‌داند و توضیح می‌دهد: برگزاری انتخابات در هر شرایطی نشان‌دهنده وجود یک حکومت دموکراتیک و مردم‌سالار است. برگزاری 35 انتخابات در 38 سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‌گذرد، یک رکورد بی‌نظیر است و به همین دلیل رسانه‌های غربی از هر شیوه‌ای برای منصرف کردن مردم از حضور در انتخابات استفاده می‌کنند.

نوباوه تلاش برای ارائه تصویری غیرواقعی از ایران و نارضایتی مردم از حکومت، بی‌اثر نشان دادن انتخاب، ناامید کردن مردم و شایعه‌پراکنی را از جمله اقدامات رسانه‌های غربی برای زیر سوال بردن انتخابات بر می‌شمرد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر اصل انتخابات، توضیح می‌دهد: اگر حکومت ایران مردم‌سالار نبود، چطور این انتخابات را بر تابیده و هر دوره آن را برگزار کرده است؟! رسانه‌های غربی که نتوانسته‌اند اصل و اساس انتخابات را زیر سوال ببرند، حالا تلاش دارند در نوع انتخاب مردم اثرگذار باشند. این رسانه‌ها سعی می‌کنند به زعم خودشان کسانی را بر مصدر امور ایران بنشانند که آمیختگی بیشتری با سیاست‌های آنها داشته باشد؛ چه از لحاظ سیاسی و چه اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی.

دو قطبی‌سازی و تحریم

دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی دو‌قطبی‌سازی فضای کشور را یکی از مهم‌ترین شگردهای رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های ماهواره‌ای در مواجهه با انتخابات ریاست جمهوری کشورمان می‌داند.

محمدرضا چپریان درباره دو قطبی‌سازی توضیح می‌دهد: القای دو قطبی جنگ و صلح از‌جمله شگردهای این رسانه‌هاست و عمدتا با دستاویزهایی مانند بازگشت تحریم‌ها به کشور و عدم سرمایه‌گذاری خارجی یا مواردی از این دست تلاش می‌کنند در دل مردم ایران هراس ایجاد کنند.

وی در ادامه با اشاره به شیوه دو قطبی‌سازی حاکمیتی تصریح می‌کند: در حالی که مقام معظم رهبری بارها و بارها در بیاناتشان اعلام کرده‌اند از هیچ فردی حمایت نمی‌کنند، اما رسانه‌های بیگانه با القای دو قطبی حاکمیت و مردم تلاش می‌کنند، این طور القا کنند اگر فردی که به زعم آنها نمایندگی رهبری را در انتخابات دارد، شکست بخورد در واقع یعنی حاکمیت شکست خورده است.

چپریان مطالبه‌سازی‌های کاذب، هراس‌افکنی با القای مهندسی انتخابات، تخریب نهادهای انقلابی و حاکمیتی، تبلیغ برای تحریم انتخابات مثل کمپین نه به انتخابات و بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی مشکلات و دستاوردها و تلاش برای ارائه دستور کار به مناظره‌ها را از دیگر شگردهای رسانه‌ای این شبکه‌ها می‌داند و می‌افزاید: خوشبختانه مردم این شگردهای رسانه‌ای را شناخته‌اند و باوجود کمپین‌هایی مانند نه به انتخابات، مشارکت‌ حداکثری را در انتخابات رقم زده‌اند و فارغ از ترفندهای دو‌قطبی‌سازی دست به انتخاب زده‌اند.

قبل، حین و بعد از انتخابات

حسن عابدینی، قائم‌مقام خبرگزاری صدا و سیما، ضمن اشاره به این‌که ایران یک کشور مهم به لحاظ ژئوپلیتیک و ژئواستراتژیک است و بازیگران نظام جهانی بویژه آمریکا نسبت به جهتگیری سیاسی تهران در حوزه بین‌الملل حساسیت‌های زیادی دارند، رویکرد رسانه‌های بیگانه به انتخابات ایران را در سه بخش قبل، حین و بعد از برگزاری انتخابات تقسیم می‌کند.

به اعتقاد قائم‌مقام خبرگزاری صدا و سیما، این رسانه‌ها پیش از برگزاری انتخابات شگردهایی چون کوشش برای بایکوت انتخابات، برجسته کردن دیدگاه گروه‌های کم‌وزن سیاسی که خواهان تحریم انتخابات هستند، ایجاد دلسردی برای مشارکت در انتخابات، بی‌رونق جلوه دادن آن، برجسته کردن ردصلاحیت‌ها، نامناسب نشان دادن شیوه تبلیغات، غیررقابتی، غیرآزاد و غیرمردمی نشان دادن انتخابات، مشروعیت‌زدایی از نهادهای مسئول در فرآیند انتخابات، تخریب جریان‌های سیاسی و برچسب‌زنی به شخصیت‌ها و دسته‌بندی جریان‌های سیاسی درون نظام را پیاده می‌کنند.

عابدینی، از روش‌ها و سوگیری‌های این رسانه‌ها در حین برگزاری انتخابات می‌گوید: بی‌رونق جلوه دادن مشارکت مردم از طریق تصاویر گزینشی، یادآوری موضوع ردصلاحیت‌ها، پیش‌بینی پیروزی وفاداران به ‌نظام با هدف القای غیرآزاد بودن آن، وجود جنگ قدرت میان گروه‌های سیاسی، تاکید بر دولتی بودن انتخابات و زیر سؤال بردن تمدید ساعت برگزاری انتخابات از عمده‌ترین محورهای فعالیت این رسانه‌هاست.

بر اساس اظهارات حسن عابدینی، راهبرد اصلی رسانه‌های بیگانه در قبال موضوع انتخابات، بویژه بعد از سال 2000 اندکی تغییر کرده است. آنها معتقدند زمان برگزاری انتخابات می‌تواند نقطه‌ای برای استحاله و سرنگونی حکومت‌های مستقر باشد.

قائم‌مقام خبرگزاری صدا و سیما به دو قطبی‌سازی اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد که رسانه‌های بیگانه همواره تلاش کرده‌اند حاکمیت را در یک قطب و مردم را در قطب دیگر و روبه‌روی هم قرار دهند. وی درباره چگونگی دو قطبی‌سازی می‌گوید: این رسانه‌ها تلاش می‌کنند یکی از نامزدها را مورد تائید و نظر حاکمیت معرفی کنند؛ بنابراین وقتی این فرد نماینده حاکمیت می‌شود، بر مبنای ایجاد شکاف بین حکومت و مردم، باید در این شگرد مردم در مقابل نامزد نامبرده قرار بگیرند. اما خوشبختانه در نظام جمهوری اسلامی به دلیل ساختاری که دارد این الگو نمی‌تواند کارایی داشته باشد.

بازدید سفیر اسرائیل از بی.‌بی.‌سی فارسی

روزنامه اسرائیلی آرتزشوا به نقل از یکی از خبرنگاران پیشین بی.بی.سی فارسی در تل آویو، از بازدید سفیر اسرائیل در انگلیس از شبکه بی.بی.سی فارسی در لندن خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مارک رگو، سفیر اسرائیل در انگلیس در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، از دفتر مرکزی شبکه خبری بی.بی.سی فارسی در لندن بازدید کرد و با تعدادی از مدیران و گردانندگان اصلی این شبکه گفت‌وگویی چهار ساعته داشت. یکی از اعضای برجسته سرویس اطلاعات خارجی اسرائیل (موساد) سفیر اسرائیل را همراهی می‌کرد که در جلسه توسط سفیر به‌عنوان «یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل» معرفی شد. در این جلسه که حدوداً چهار ساعت به طول انجامید، سفیر و همراهان وی با مشارکت مسئولان شبکه، آخرین وضعیت افکار عمومی ایران را در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور بررسی کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها