معاون امور استان‌های صداوسیما خبر داد

تولیدات جدید در شبکه استانی رسانه ملی

دکتر دارابی در گفت‌و‌گو با جام‌جم اعلام کرد

مراکز استان‌ها روی خط سریال‌سازی

معاونت امور استا‌ن‌های رسانه ملی سالی پرکارتر از همیشه را آغاز کرده است؛ از برنامه‌های متنوع نوروزی زمان زیادی نگذشته که این شبکه‌ها برای پخش برنامه‌های مرتبط با انتخابات آماده شده‌اند.
کد خبر: ۱۰۲۲۴۴۰
مراکز استان‌ها روی خط سریال‌سازی
همزمان با برنامه‌های جاری این معاونت که با هدایت و مدیریت دکتر علی دارابی در حال انجام است، برنامه پنج‌ساله معاونت امور استان‌های سازمان صدا و سیما آخرین مراحل تدوین را پشت‌سر می‌گذارد. همچنین تولید برنامه‌های نمایشی و غیرنمایشی در مراکز استان‌ها ادامه دارد و نیز ساخت سریال‌های تلویزیون با جدیت پیگیری می‌شود.

به بهانه تحولات رخ داده در صدا و سیمای مراکز استان‌ها گفت‌وگویی داشته‌ایم با دکتر دارابی که پیش از این در برخی معاونت‌های سازمان از جمله معاونت سیما نیز اقداماتی موثر به ثمر رسانده است.

شواهد و قرائن حاکی است که شبکه‌های استانی سال پرکاری را آغاز کرده‌اند. چه اقداماتی در این شبکه‌ها آغاز شده است؟

یکی از اتفاقات مهم در شبکه‌های استانی تولید برنامه‌های متنوع نوروزی بود که بهترین‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند. بسیاری از این شبکه‌ها توانستند زیبایی‌ها و جذابیت فضای طبیعی و زندگی مردم در شهرها و روستاهای کشور را به نمایش بگذارند. به عنوان نمونه، در رادیو آذربایجان غربی که تقدیر هم شد اتوبوسی از ماکو روانه شهرها و روستاهای این استان شد و از زندگی و آداب و رسوم مردم این استان در نوروز برنامه‌هایی جذاب به شنوندگان ارائه کرد.

همچنین امسال رادیونما در استان‌ها راه‌اندازی شد که اتفاقی تازه‌ بود و ما توقع ارتقای آن را از مراکز استان‌ها داریم. همچنین شبکه شما هم در برنامه تحویل سال بی‌نظیر ظاهر شد. ویژه‌برنامه تحویل سال از سه موقعیت و لوکیشن متفاوت به مخاطبان ارائه شد و همزمان با سمنان برای ایرانیان و فارسی‌زبانان خارج از کشور هم در شبکه جام‌جم به نمایش درآمد.

به نمایندگی از مردم و رئیس سازمان از بهترین‌های استانی تجلیل کردیم و من امیدوارم صدا و سیمای استان‌ها به لحاظ کمی و کیفی، رشد روزافزون داشته باشد ؛ مخاطبان بیشتری جذب کند و برنامه‌های تاثیرگذار بیشتری به مخاطبان ارائه بکند.

نوروز امسال سیمای مراکز استان‌ها 15 سریال جدید هم پخش کردند. قرار است روند سریال‌سازی در استان‌ها ادامه داشته باشد؟

در دوره جدید مدیریت سازمان صدا و سیما، دکتر علی‌عسکری رئیس سازمان از استان‌ها توقع ویژه دارند و نهضت انیمیشن و پویانمایی، نمایش و سریال سازی، و فیلم‌های تلویزیونی و متعاقب آن نهضت فیلمنامه‌نویسی را به طور جدی از ما مطالبه می‌کنند. سیمای مراکز استان‌ها از قبل هم سریال تولید می‌کردند اما به محض این که این مسئولیت را پذیرفتم و معاونت صداوسیمای مراکز استان‌ها به من سپرده شد، با همکاری مراکز تدابیری اندیشیدیم که برای عید نوآوری‌هایی در مراکز صورت بگیرد. در نتیجه 15 سریال برای اولین بار از مراکز استانی پخش شد و به نظرم شروع خوبی بود ضمن این که همین حالا 20 سریال فاخر در سیمای استان‌ها و مراکز استان‌ها درحال نگارش و پیش تولید است و تعدادی هم برای تصویربرداری آماده می‌شوند و سازندگان در تدارک مقدمات تولید هستند که امسال یا سال آینده آماده پخش می‌شوند.

مهمترین تفاوت این آثار با سریال‌هایی که در شبکه‌های سراسری و ملی تولید می‌شود چیست؟

این سریال‌ها مبتنی بر دو اصل تولید می‌شود؛ یکی موقعیت و لوکیشن و آداب و فرهنگ بومی استان‌ها و دوم استفاده از بازیگران بومی. در تولید این سریال‌ها استفاده از بازیگران مشهور و مطرح باید به حداقل برسد و در عوض فرصت و امکانات در اختیار بازیگران استانی قرار بگیرد تا بتوانند توانایی‌ها و قابلیت‌های خود را به نمایش بگذارند و در کارشان رشد کنند و به شکوفایی بیشتر برسند.

بر اساس برنامه پنجساله‌ای که ما در معاونت استان‌ها در حال تدوین آن هستیم، قرار است در پنج سال آینده، تولیدات استانی علاوه بر این که فرهنگ و هنر شهرستان‌های ایران را نمایش می‌دهند و زیبایی‌های شهرها و روستاهای ایران را به تصویر می‌کشند، از بازیگران استانی بهره گیرند تا آنها فرصت بروز استعدادهایشان را پیدا کنند. این مسأله یکی از برنامه‌های مهمی است که امیدوارم تا پایان برنامه پنجساله محقق شود.

درباره برنامه پنجساله توضیح دهید.

برنامه پنجساله از مواردی است که رهبر معظم انقلاب به سازمان صدا و سیما تکلیف کرده‌اند و قرار است دستورالعمل جامع سازمان صدا و سیما برای پنج سال آینده باشد. شورای اول برای تدوین این برنامه برگزار شده و در حال انجام آن هستیم. قرار است این برنامه تا پایان خرداد در سازمان صدا و سیما به تصویب برسد و تقدیم رهبر معظم انقلاب شود . در صورت تائید ایشان، این برنامه مبنای کار سازمان صدا و سیما خواهد بود. البته تدوین این برنامه جامع در معاونت برنامه‌ریزی سازمان و تحت مدیریت دکتر رضی انجام می‌شود و همه معاونت‌ها از جمله معاونت امور استان‌ها باید برنامه‌های خود را به معاونت برنامه‌ریزی ارائه کنند تا همه آنها تجمیع شود و در نهایت بعد از تصحیح به صورت یک نسخه جامع و کامل درآید.

مراکز استان‌ها در انتخابات چه نقشی دارند و با توجه به همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شورای اسلامی شهرها و روستا‌ها، این مراکز چه برنامه‌هایی دارند؟

ستاد انتخابات سازمان صدا و سیما از پاییز سال 95 تشکیل شد و در معاونت امور استان‌ها نیز ستاد انتخابات فعالیتش را از همان زمان آغاز کرد. روزانه با حضور معاونان خبر و مدیران صدا و سیمای مراکز چند ساعت جلسه داریم و کارشناسان برنامه‌ها را می‌بینند و ارزیابی می‌کنند. همه تلاش ما این است که برنامه‌های مربوط به انتخابات جذاب و تاثیرگذار بوده و در مشارکت مردم نقش داشته باشند. نکته دوم این که چون انتخابات ریاست جمهوری همه چیز را به نفع خودش مصادره می‌کند، به استان‌ها تاکید کرده‌ایم تولید و پخش ویژه‌برنامه برای انتخاب شوراها را با جدیت مدنظر قرار دهند. بیش از 150 هزار نفر در شورای روستاها و شهرها و دهستان و کلانشهرها وارد می‌شوند و بیش از 700 هزار نفر در انتخابات شوراها حضور دارند. مشارکتی بسیار گسترده‌ است و باید درست پیش برود و صدا و سیما در این زمینه وظیفه سنگینی دارد. بر اساس تقسیم کاری صورت گرفته در سازمان، مراکز استان‌ها باید به انتخابات شوراها بیشتر بپردازند و البته این به معنای بی‌توجهی به انتخابات ریاست‌جمهوری نیست. برنامه‌های مراکز استان‌ها به صورت گسترده آغاز و مقدمات کار فراهم شده است. امیدوارم انتخابات با بیشترین سهم مشارکت و در رقابتی سالم برگزار شود.

فعالیت و برنامه‌سازی در مراکز استان‌ها براساس چه اهداف و معیارهایی صورت می‌گیرد؟

درباره اهمیت و جایگاه شوراها برای مردم روشنگری می‌کنیم و این‌که کارکرد نهاد شورا و اعضای آن چیست، چه تفاوتی با سایر نهادها از جمله مجلس و دولت دارد و براساس قانون، نمایندگانی که وارد شورا می‌شوند باید واجد چه شرایطی باشند؛ چه وظایفی دارند و مردم چه مطالباتی می‌توانند از آنها داشته باشند. در نهایت در تلاش هستیم که در هر استان و هر شهرستان مردم شبکه‌های استانی را دنبال کنند و اولویت‌های پیش‌روی هر استان و شهرستان‌های آن را به کمک دست‌اندرکاران صدا و سیمای مراکز پیش روی برگزیدگان و منتخبان آینده مردم بگذاریم تا در نهایت شاهد رشد و ارتقای استان‌ها، شهرها و روستا‌های کشور باشیم.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها