گفت‌وگو با بیوک میرزایی، بازیگر و صداپیشه

خانواده را به هر چیزی ترجیح می‌دهم

با بهزاد رحیم‌خانی، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون

ایفای نقش خاکستری همیشه جذابیت ندارد

بهزاد رحیم‌خانی بیش از سه دهه است که در بازیگری حضور مستمری دارد و یکی از بازیگران پرکار سینما و تلویزیون در دو دهه 60 و 70 بود بازیگری که توانست نقش‌های مختلف مثبت و منفی را بازی کند و مخاطبان هم کم و بیش از او خاطره دارند.
کد خبر: ۱۰۱۹۵۲۲
ایفای نقش خاکستری همیشه جذابیت ندارد

رحیم‌خانی در مدت فعالیتش با کارگردان‌هایی چون داوود میرباقری، ساموئل خاچیکیان، مسعود جعفری‌جوزانی و حسن فتحی همکاری داشته است. مختارنامه، آئینه عبرت، عقاب‌ها، پدربزرگ و شیر سنگی از جمله کارهای شاخص بازیگری رحیم‌خانی محسوب می‌شوند. با این بازیگر درباره فعالیت‌های بازیگری‌اش گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید:

این توانایی را در بازیگری دارید که در نقش‌های مثبت و خاکستری به یک اندازه موفق ظاهر شوید...

برای من نکته مهم رضایت‌مندی مردم است که از بازی من رضایت داشته باشند و با عشق برایشان کار می‌کنم. بله، شکر خدا این توانایی را دارم که نقش‌های مثبت و خاکستری را خوب بازی کنم.

با واکنش مردم در بازی‌هایتان چگونه برخورد می‌کنید؟

مردم هم مثل ما هستند و البته نظراتشان مهم است و طبق نظرشان ابراز عقیده می‌کنند. یک بار با ماشین تصادف کرده بودم و عده‌ای جمع شدند و گفتند آقای رحیم‌خانی شما رضایت بده، مقصر برود شما که ماشاءالله وضع مالیتان توپ است! در واقع آنها من را با نقش آدم‌های پولداری که بازی کرده‌ام باور دارند. در حالی که نمی‌دانند من هم مثل هر کارمند بازنشسته‌ای حقوق و مستمری می‌گیرم و وضعم مثل بقیه کارمندهاست. یادم می‌آید در سریال آئینه عبرت از کارگردان خواستم بر خلاف روال نقش یک آدم عادی را بازی کنم و موقعی که بازی من را در نقش آقا رحیم ساده و جنوب‌شهری دید، کاملا از کار راضی بود.

معمولا شما نقش‌های آدم‌های شیک و پولدار و البته تا حدی منفی را خوب بازی می‌کنید...

نقش‌های مثبت جذابیت دیگری برای من دارد. علی‌رغم این‌که ایفای نقش‌های خاکستری جذابیت‌های زیادی دارد. زیاد دوست نداشتم همیشه مخاطب من را با این نوع نقش‌ها بشناسد و به نظرم طول نقش نکته مهمی نیست، بلکه تاثیر‌گذاری نقش در ایجاد درام مهم‌تر است. نکته مهم این که من بازیگر باید بتوانم هر نوع نقشی را که برای بازی به من پیشنهاد می‌شود به شکل شایسته بازی کنم. الان اولویت اصلی‌ام در انتخاب نقش‌ها، شخصیت‌های مثبت است.

شما در دهه‌های 60 و 70 پرکار بودید. آیا به دلیل شرایط حاکم بر سینما کم‌کار شده‌اید؟

در عرصه بازیگری در هیچ جای دنیا این اتفاقات نمی‌افتد که با افزایش سن و سال بازیگر مورد کم‌توجهی قرار بگیرد. الان اغلب شخصیت‌های فیلمنامه مختص جوان‌ها نوشته می‌شود و نقش‌های خنثی مختص شخصیت‌های پابه سن گذاشته است. در حالی که در زندگی عادی یک آدم میانسال و با تجربه به اندازه جوان حضور جدی و موثری دارد.

برای گذران زندگی فقط به درآمد بازیگری تکیه دارید؟

نه، خوشبختانه بازنشسته وزارت نیرو هستم و درکنارش بازیگری هم انجام می‌دهم.

خاطره‌ای از دوران کاریتان دارید؟

خاطره زیادی دارم. در سریال «ناکجا، کجا» در نقش یک خان بازی می‌کردم و در صحنه‌ای به واسطه نبستن درست زین اسب در حین سواری از اسب زمین خوردم و اسبم هم تعادلش برهم خورد و روی من افتاد و باعث شد دیسک کمرم آسیب ببیند و از آن بعد مشکل دیسک کمر پیدا کردم. اما نکته مهم برایم لطف مردم است. ما مردم قدرشناس و باصفایی داریم.

در برنامه‌های خیرخواهانه حضور زیادی داشتید. به نظر شما چقدر هنرمندان باید در این نوع مسائل ورود داشته باشند؟

یک هنرمند همیشه باید الگو و نمونه باشد. من اگر در یک مکان عمومی سیگار بکشم اگر جوانی که به بازی‌های من علاقه دارد این کار من را ببیند تلاش می‌کند از کار من تقلید کند به همین خاطر من در مکان‌های عمومی سیگار نمی‌کشم. بنابراین رسالت خودم می‌دانم که همیشه در کارهای خیرخواهانه مثل سرپرستی کودکان یتیم و بی‌سرپرست مشارکت داشته باشم. چرا که هنرمندان می‌توانند از لحاظ اجتماعی الگو باشند.

با کدام‌یک از بازیگرانی که تجربه کاری مشترک دارید، احساس رضایت بیشتری دارید؟

نکته مهم این است که بازیگر نقش مقابل بده و بستان‌های لازم کاری را انجام بدهد. درحین کار کردن هم از انجام هیچ کمکی به بازیگر نقش مقابلم ابایی ندارم. از بیشتر بازیگرانی که با آنها بازی کرده‌ام رضایت دارم.

به کدام‌یک از کارهایی که بازی کرده‌اید. علاقه بیشتری دارید؟

سریال آئینه عبرت را به واسطه محبوبیتش بین مردم، خیلی دوست دارم.

دوست دارید با کدام‌یک از کارگردان‌ها همکاریتان را ادامه بدهید؟

دوست دارم با داوود میرباقری و حسن فتحی همکاری کنم. حسن فتحی بارها به من گفت استعداد خوبی دارم و حیف است در تله‌فیلم‌های نه‌چندان قوی بازی کنم. اما به هر حال باید برای گذران زندگی برخی از مواقع این نوع نقش‌ها را هم بازی کرد.

هونام حقانی - ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها