رسانه‌ها در گذشته دور از ساختاری سنتی‌تر برخوردار بودند و در حوزه تبلیغات هم از همین مدل‌های سنتی و بدوی پیروی می‌کردند. اما به مرور هرچه شرایط و متقضیات جامعه پیشرفت کرد و در حوزه‌های تکنولوژیک هم این پیشرفت‌ها جای خود را در رسانه‌ها باز کردند، ما رفته رفته با تنوع و تکثر تبلیغات مواجه شدیم و این تبلیغات گوناگون در جامعه باب شدند.
کد خبر: ۱۰۱۸۳۶۵
رسانه‌های مجازی در خدمت انتخابات

برای مثال از بیلبوردها و اعلان‌های شهری و خیابانی گرفته تا چاپ کاغذ و تراکت و همین‌طور استفاده از رادیو و تلویزیون در جهت تبلیغات که از جمله پیشرفت‌های قابل توجه این عرصه بودند. این امکان امروزه با توجه به سرعت و پهنای باندی که در کشور وجود دارد، دستخوش دگرگونی‌هایی شده است و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های موبایلی گوناگون و نیز جنبه‌های فناورانه جدید رادیو و تلویزیون، موقعیت و فرصت بسیار خوبی را در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار داده‌اند و حالا این نامزدها می‌توانند با انواع و اقسام این جنبه‌ها و فرصت‌های مختلف، طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌هایشان را به مخاطبان منتقل کنند.

به عنوان نمونه می‌توانم به پنج اپراتور آی‌پی‌تی‌وی اشاره کنم که اکنون با سازمان صداوسیما قرارداد دارند و می‌توانند شرایطی را فراهم کنند که یک نامزد ریاست جمهوری به شکلی بی‌واسطه از اقداماتش بگوید و نزد مردم معرفی شود. بنابراین به‌طور کلی می‌شود این‌طور گفت که این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، از فرصت و امکاناتی ویژه‌تر نسبت به دوره‌های قبلی برخوردار است و ما این امکانات تازه را مدیون پیشرفت‌های تکنولوژیک هستیم.

سازمان صداوسیما هم خود امکانات خوبی را فراهم کرده و برنامه‌های مفصلی را طراحی کرده و شرایط و مقتضیات فضای مجازی هم این‌طور ایجاب می‌کند که فضاهای بیشتری در اختیار نامزدها قرار گیرد. منتهی مساله‌ای که اکنون در کشورمان وجود دارد این است که متاسفانه در گذشته برخی از شبکه‌های اجتماعی و نیز شماری از سایت‌ها با انتشار یک‌سری اخبار غلط و شایعات، اعتبار و روایی بودن اخبار صحیح را زیرسوال می‌بردند و به مرور موجب نوعی شبهه در مخاطبان نسبت به صحت مطالب خود شده‌اند. مطلوب این است که در مدت زمان کوتاه باقی‌مانده تا انتخابات (29 اردیبهشت) مجموع رسانه‌های فعال در فضاهای مجازی دقت کنند تا اعتبار روایی مطالب منتشر شده‌شان، دقیق و درست و علمی باشد و تا زمانی که از صحت مطلب و گفته‌ای یقین حاصل نکرده‌اند، آن را در شبکه‌های خود پخش و منتشر نکنند.

وزیر کشور اخیرا در حرف‌هایش به نکته مهمی اشاره کرد؛ این‌که جلوگیری از تخریب چهره‌ها، محور اصلی انتخابات امسال است و فضای مجازی هم باید اهتمام داشته باشد که در این محور قرار گیرد. ضمن این‌که فضاهای مجازی هم باید همانند رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها که در مقطعی مشخص با ممنوعیت تبلیغات مواجه می‌شوند، این محدودیت را در کار خود رعایت کنند و مطابق با قانون انتخابات به پیش روند. اگر این قواعد و اصول بدرستی رعایت شود، فکر می‌کنم که مزیت استفاده از فضاهای مجازی بسیار بهتر از گذشته به چشم خواهد آمد و این شبکه‌ها، نقشی موثر را در انتخابات پیش رو ایفا خواهند کرد و ارتقای مشارکت مردم در انتخابات در نتیجه ترغیب و دعوت مثبت فضاهای مجازی را شاهد خواهیم بود.

دکتر حسن نجفی‌سولاری

استاد ارتباطات

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها