سال‌ها از اختراع رادیو گذشته است و رسانه‌های تازه، از تلویزیون گرفته تا فضاهای مجازی یکی یکی به عرصه وارد شده و با امکانات روز به روز تازه کوشیده‌اند جای خود را در دل‌های مخاطبان باز کنند و هر یک حرفی تازه برای گفتن داشته باشند؛ رادیو اما به عنوان یکی از قدیمی‌ترین رسانه‌های ارتباطی،‌ همچنان جای خود را در قلب‌های علاقه‌مندانش محفوظ نگاه داشته و می‌کوشد با همان سبک و سیاق سنتی به پیش برود.
کد خبر: ۱۰۱۶۸۹۳
نگاه تازه «سینما صبا» به هنر هفتم

رادیو صبا هم در زمره شبکه‌های رادیویی پرمخاطب و پرشنونده است که با توجه به رویکرد شادی بخشی و سرگرمی‌اش توانسته ساعات مختلف فراغت مخاطبان را پر کند و شنوندگانی را به شنیدن برنامه‌هایش دعوت و ترغیب کند. یکی از باسابقه‌ترین برنامه‌های این شبکه رادیویی «سینما صبا» است؛ برنامه‌ای با نگاهی سینمایی که هر روز به مدت 15 دقیقه روی آنتن می‌رود و مخاطبان خاص خود را دارد.

انتخاب از میان فیلم‌های کمدی

مریم بابایی، سردبیر سینما صباست که در عین حال، خود نویسندگی آیتم‌های برنامه را هم انجام می‌دهد. او درخصوص چگونگی ساخت این برنامه و اهداف و رویکردهایش به جام‌جم می‌گوید: ایده اولیه ساخت سینما صبا به این صورت است که ما هر بار موضوعات مختلف اجتماعی، خانوادگی و... را انتخاب می‌کنیم و بعد برای انتقال بهتر پیام مورد نظرمان، از دیالوگ‌های مختلف فیلم‌ها کمک می‌گیریم. برای مثال در یک قسمت موضوع دروغ را انتخاب می‌کنیم و بعد به دنبال فیلمی می‌گردیم که در دیالوگ‌هایش اشاره‌ای به این موضوع داشته باشد و صدایش را برای مخاطبان پخش می‌کنیم. این کار البته ابتدا آسان نبود و حافظه سینمایی ویژه‌ای را هم می‌طلبید، اما بعد خودم نیز شروع به تماشای هر چه بیشتر فیلم‌ها کردم و کوشیدم فهرستی از موضوعاتی که هر فیلم دارد تهیه کنم که این قضیه، کار را برایم خیلی آسان‌تر کرد.

بابایی تاکید می‌کند: همه دیالوگ‌هایی که در برنامه پخش می‌کنیم، از میان فیلم‌های ایرانی انتخاب شده‌ و به سراغ فیلم‌های خارجی نرفته‌ایم؛ چراکه موضوعات ما کاملا ایرانی است و در این فیلم‌ها نمود بیشتر و ملموس‌تری هم دارد. ضمن این که بیشتر فیلم‌های انتخاب شده هم در ژانرهای طنز و کمدی هستند و وجه کمدی در آنها غالب است.

این تهیه‌کننده تصریح می‌کند: در این مدت بیشترین موضوعی که به آن پرداخته‌ایم، ازدواج جوانان و مشکلاتشان در این راه و نیز سختگیری‌های خانواده‌هاست و اتفاقا عموم فیلم‌های کمدی‌مان هم چنین فضایی دارند.

تهیه‌کننده سینما صبا در توضیح روال پخش هر قسمت از برنامه توضیح می‌دهد: براساس موضوع‌مان و نیز دیالوگی که قرار است در هر قسمت شنیده شود، متنی را می‌نویسم که توسط گوینده برنامه خوانده می‌شود و بعد از پخش دیالوگ، ترانه‌ای را هم تقریبا مرتبط با حال و هوای موضوع می‌شنویم.

تعدد موضوعات

سینما صبا مدتی طولانی است روی آنتن رفته و با این حال به نظر می‌رسد دست اندرکاران برنامه هنوز دستشان از موضوعات جدید و دیالوگ‌های نشنیده برای ارائه در برنامه خالی نشده و با تنوع در هر قسمت از برنامه‌شان به پیش می‌روند.

بابایی می‌گوید: گاهی پیش می‌آید در موضوعی به سراغ فیلمی برویم و چند ماه بعد دوباره به دلیل موضوعی دیگر به دنبال دیالوگ دیگری از همان فیلم برگردیم، اما تا اینجا دیالوگ تکراری نداشته‌ایم و تنوع دیالوگ‌هایمان زیاد است.

تهیه‌کننده سینما صبا می‌افزاید: از همین روست که فکر می‌کنم این برنامه هنوز جای کار دارد و می‌تواند روی آنتن برود. البته در این میان فواصلی را هم به صورت مناسبتی داشته‌ایم. برای مثال در ایام محرم بنا به موضوعات این ماه دیالوگ تهیه کردیم و برنامه‌هایمان حالت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

بابایی استقبال مخاطبان این شبکه رادیویی را هم از برنامه موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده و معتقد است: موضوع و ساختار برنامه‌مان به گونه‌ای است که برای بسیاری از مخاطبان جالب است و علاقه‌مند به دنبال کردن قسمت‌های مختلف هستند. بخصوص استفاده از دیالوگ‌های سینمایی برای بیان موضوعات مورد نظر هم کار جالبی است و حس دوچندانی به مخاطب منتقل می‌کند.

زبانی اخلاقی، اما طنز

سینما صبا محصولی از گروه طنز و سرگرمی رادیو صباست. سعید یوسف‌نیا، مدیر این گروه در توضیح رویکرد و اهداف کلی ساخت این برنامه می‌گوید: مضمون سینما صبا برداشت‌های کوتاهی از فیلم‌های سینمایی و انتخاب موسیقی‌هایی با کلام، در ارتباط با موضوع آن فیلم‌هاست. لذا در انتخاب فیلم‌ها عموما محتوایی اخلاقی و اجتماعی را مدنظر داریم؛ موضوعاتی چون طلاق، ازدواج، دروغ، راستگویی، خیانت و... که همه این موضوعات انتخاب شده و براساس‌شان متن‌هایی هم در هر قسمت نوشته می‌شود.

این برنامه به‌رغم رویکرد اجتماعی و خانوادگی‌اش، از گروه طنز و سرگرمی رادیو صبا روی آنتن می‌رود. مدیر این گروه در این خصوص توضیح می‌دهد: درست است که ما رویکردی اخلاقی و اجتماعی انتخاب کرده‌ایم، اما برنامه‌هایمان در عین حال زبانی طنز و سرگرمی بخش هم دارند و بیشتر به سراغ فیلم‌های کمدی سینما می‌رویم. مگر نمی‌شود موضوعات اجتماعی زبانی طنز داشته باشند؟ این در ذات برنامه‌مان است.

یوسف‌نیا با اشاره به استقبال خوب مخاطبان این شبکه رادیویی از سینما صبا ادامه می‌دهد: این برنامه تمام عوامل جذابیت را در دل خود دارد؛ چراکه مردم، هم موسیقی را دوست دارند و هم سینما را‌ و رادیو صبا ترکیبی از هر دوی اینهاست که ارتباط خوبی میان این دو عامل دوست‌داشتنی ایجاد کرده است.

وی به ادامه پخش این برنامه هم اشاره کرده و می‌گوید: سینما صبا تکراری نمی‌شود؛ چراکه تولیدات نمایشی سینمایمان زیاد است، فیلم‌ها همچنان دارند ساخته می‌شوند، بنابراین می‌توانیم بگوییم تا وقتی فیلم سینمایی و موسیقی در این کشور ساخته می‌شود، این برنامه می‌تواند ادامه‌دار باشد.

زهرا غفاری - رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها