عید نوروز از اعیاد مهم و باستانی ایران محسوب می‌شود و همه کشور این مراسم را جشن می‌گیرند. بنابراین لازم است این عید را به عید فرهنگی تبدیل کنیم، اما متاسفانه عید نوروز پیش از آن‌که فرهنگی باشد، بیشتر مادی است و سال به سال این عید را مادی‌تر هم کرده‌ایم. در حالی که با توجه به سنت و آداب و رسوم بسیار غنی ایران می‌توانیم عید نوروز را به مناسبتی فرهنگی تبدیل کنیم و مقوله فرهنگ را در این ایام بیشتر تقویت کرده و گسترش بدهیم.
کد خبر: ۱۰۱۲۹۸۵
نقش رسانه ملی در فرهنگ‌سازی

هر سال در دید و بازدیدها، مردم به یکدیگر پول یا کادوهای مادی هدیه می‌کنند، اما می‌توان کتاب را جایگزین هدیه‌های نقدی‌شان کرد. بدون شک با این اقدام می‌توانیم هم از مسائل مادی‌گرایی دور شویم و هم موجبات رشد فکری یکدیگر را فراهم کنیم.

مقام معظم رهبری بارها بر مساله اقتصاد مقاومتی تاکید کرده‌اند. منظور ایشان از تاکید این است که مسائل فرهنگی جایگزین مسائل مالی شود. به همین دلیل عید نوروز فرصت خوبی است برای این‌که یک فرهنگ درست را نهادینه کنیم، حتی با تغییر در عیدی دادن‌هایمان می‌توانیم فرهنگ جامعه را نسبت به مسائل مختلف تغییر بدهیم.

کشور ما جامعه شفاهی است و سرانه مطالعه کتاب هم پایین است. بنابراین باید با بهره بردن از ترفندهای مختلف، فرهنگ مطالعه را در جامعه ایجاد کنیم. با توجه به این‌که رسانه ملی نسبت به دیگر سازمان‌ها فراگیرتر است و تاثیر بسیار زیادی بر مردم دارد، پیشنهاد می‌کنم در قالب برنامه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی، فرهنگ کتابخوانی را نهادینه کرد تا جامعه از مادی‌گرایی به سمت کتابخوانی پیش برود.

البته منظور از رسانه فقط صداوسیما نیست، بلکه رسانه‌های مکتوب هم در این مساله دخیل هستند و باید در ترویج این فرهنگ کوشا باشند. متاسفانه گسترش شبکه‌های مجازی باعث شد از کتابخوانی هم بیشتر فاصله بگیریم، به همین دلیل این نیاز خیلی احساس می‌شود که فرهنگ کتابخوانی را گسترش بدهیم.

معتقدم اگر رسانه‌ها بتوانند این اقدام را درست پیش ببرند و روزنامه‌نگاران هم در این باره احساس مسئولیت کنند، حتما شاهد جا افتادن این مساله در فرهنگ جامعه خواهیم بود. البته ابتدا باید اهالی مطبوعات این قدم را بردارند تا به دنبال آن در کل کشور نهادینه شود و از این طریق میزان سرانه مطالعه هم بالاتر برود.

دکتر عباس اسدی

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها