گزارش جام‌جم از انیمیشنی جدید و متفاوت برای کودکان

دنیای شاد حیوانات در«هالاباما»

در جنگلی فرضی و استوایی با نام هالاباما حیوانات به خوبی و خوشی کنار هم زندگی می‌کنند. در این جنگل، از جنگ و خشونت و درگیری‌ طبیعی حیات وحش‌ هیچ خبری نیست. شیر، گورخر، خرگوش و فیل که چهار شخصیت اصلی این انیمیشن هستند، کنار هم زندگی می‌کنند و اوقاتشان به خوشی و بازیگوشی و گاه ماجراآفرینی سپری می‌شود. این خلاصه‌ای از داستان هالاباماست؛ مجموعه‌ انیمیشنی که در فضایی رنگارنگ روایت شده و داستانی سرگرم‌کننده را برای گروه سنی کودکان و خردسالان مخاطب خود به تصویر می‌کشد. هالاباما در 52قسمت هشت دقیقه‌ای در مرکز پویانمایی صبا تولید شده و هر روز از شبکه پویا به روی آنتن می‌رود.
کد خبر: ۱۰۰۷۹۷۴
دنیای شاد حیوانات در«هالاباما»

جذب مخاطب بین‌المللی

سلمان طاهری، کارتونیست و کارگردان مجموعه انیمیشنی هالاباماست. او درباره روال ساخت این مجموعه به جام‌جم می‌گوید: برای اولین بار در ابتدای سال 90بود که همراه بابک نظری، طراح مجموعه درخصوص کار صحبت کردیم. هدف اولیه، تولید مجموعه‌ای بود که قابلیت پخش بین‌المللی هم داشته باشد و مخاطبان کشورهای دیگر هم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند؛ لذا به این مختصات فضای جنگلی و استوایی رسیدیم؛ فضایی که برای همه تا حدی آشنا باشد. ابتدا 13 قسمت از انیمیشن را تولید کردیم و بعد با موافقت مجموعه صبا به ساخت ادامه‌اش پرداختیم.

این کارگردان در تعریف خط کلی داستانی مجموعه اظهار می‌کند: در هالاباما چند شخصیت اصلی داریم که از حیوانات این مجموعه هستند و با هم دوستند و چالش‌های دوستانه‌ آنها، دستمایه داستان‌های هر قسمت را در اختیارمان قرار می‌دهد.

توجه به مخاطب کودک

ازجمله تحولات مهمی که در سال‌های اخیر در زمینه ساخت انیمیشن‌های داخلی رخ‌داده، ساخته شدن مجموعه موفق شکرستان است؛ مجموعه‌ای که حالا مخاطبان بی‌شمار دارد و تقریبا می‌توان گفت، گروه زیادی از مخاطبان حتی بزرگسالان با آن آشنا هستند. این اتفاق گرچه مثبت و ارزنده است، اما پیامدی هم دارد؛ این‌که ممکن است موجب نوعی مقایسه میان تولیدات بعدی داخلی با شکرستان شود و ذهن‌ها را به آن‌سو هدایت کند، بویژه این‌که بابک نظری به عنوان طراح هالاباما در شکرستان هم کارگردانی اثر را عهده‌دار بوده و هست. سلمان طاهری توضیح می‌دهد: شکرستان از این منظر، نقطه عطفی در انیمیشن‌سازی ما محسوب می‌شود که موفق شد توجهش را بر گروه کودک معطوف بدارد؛ هرچند در ادامه مخاطب بزرگسال را هم جلب کرد. در تمام دنیا اصلی‌ترین مخاطبان هدف انیمیشن‌ها در وهله اول کودکان هستند. هالاباما هم از همان روز اول همین را هدف قرار داد و برایمان مهم این بود که بچه‌ها از کار راضی باشند.

به دنبال مخاطبان خارجی

بابک نظری طراح اولیه هالاباماست. او در توضیح دلیل اصلی بی‌دیالوگ ساخته شدن انیمیشن و ساختار کنونی آن می‌گوید: برایمان بسیار مهم بود که بتوانیم در جذب مخاطبان خارج از کشور و کودکان غیرفارسی‌زبان هم موفق عمل کنیم. به همین خاطر این ساختار بی‌کلام را برگزیدیم تا هم به آن هدف نزدیک‌تر شده باشیم و هم بچه‌های کم‌سن‌وسال بتوانند راحت‌تر با کار ارتباط برقرار کنند.

نظری توضیح می‌دهد: من به مقایسه هالاباما با شکرستان خیلی معتقد نیستم، چراکه شکرستان اثری کاملا ایرانی است، اما هالاباما مختصاتی بین‌المللی دارد و مخاطب در هر کجای دنیا هم که باشد، باز می‌تواند با کار ارتباط برقرار کند و به تماشایش بنشیند.

طراح شخصیت‌های هالاما در توضیح ابعاد آموزشی بودن این شخصیت‌های مختلف برای کودکان تصریح می‌کند: هدف ما نگارش داستانی صرفا آموزشی نبوده، اما این اتفاق در دل داستان اثر رخ داده و به شکلی غیرمستقیم جای خود را در دل انیمیشن باز کرده است. ما در قسمت‌های مختلف درباره اتفاقات گوناگونی چون محیط‌زیست و برخورد با حیوانات حرف می‌زنیم و فکر می‌کنم، نمایش این برخوردها می‌تواند آموزشی برای گروه کودکان مخاطب هالاباما باشد.

52 قسمت دیگر

سلمان طاهری، انیماتور در بیان سبک ویژه ساخت هالاباما توضیح می‌دهد: هالاباما به سبک سی‌جی‌آی ساخته شده که همان تولید به روش قدیمی کات‌اوت است، با این تفاوت که به صورت دیجیتال و با استفاده از رایانه صورت می‌گیرد.

کارگردان هالاباما تاکید می‌کند: 52 قسمت از این انیمیشن را برای پخش تدارک دیده‌ایم و قسمت‌های باقیمانده در مرحله صداگذاری است. صحبت‌های اولیه‌ای هم شده مبنی بر این‌که مجموعه ادامه پیدا کند و قسمت‌های دیگری هم برای آن ساخته بشود که من هم امیدوارم چنین اتفاقی رخ بدهد؛ چراکه از جمله شروط ماندگاری و موفق شدن یک انیمیشن، توالی پخش آن و درگیر کردن مخاطب در طول داستان است.

شیر هالاباما برخلاف ویژگی‌های ثابتی که از شیرهای دیگر می‌شناسیم، خشن و جنگجو نیست، اتفاقا تا حدی ترسو و محافظه‌کار است و ترجیح می‌دهد به جای زورگویی، به شیطنت و بازیگوشی با دوستانش بپردازد. این شیر همیشه به تمیزی اهمیت می‌دهد و دوست صمیمی‌اش در جنگل، گورخر است.

گورخر سرِ نترسی دارد و حسابی اهل ریسک است. از کودکی در میان یـک گلـه گوزن آفریقایی بزرگ شده، با شیر بسیار رفیق است و خصوصیات اخلاقی‌شان همدیگر را کامل می‌کند.

خرگوش داستان ما برخلاف جثه ریز و کوچکش، شخصیت بسیار مستقل و متکی به خود دارد. نکته جالب اینجاست که زور این خرگوش از بقیه دوستانش بیشتر است و به خاطر همین استقلالی که دارد، گاه با بقیه اعضا درگیر می‌شود.

فیل گرچه از بقیه اعضا جثه درشت‌تری دارد، اما به همان نسبت از همه بچه‌سال‌تر است و سن و سال کمتری دارد. به همین خاطر بقیه حسابی هوایش را دارند و کاری می‌کنند که او خوشحال شود.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها