شبکه پنج در روزگاری نه چندان دور سریال‌هایی جذاب و پرمخاطب را روی آنتن خود داشت که خاطره تعدادی از این آثار همچنان برای علاقه‌مندان آثار نمایشی زنده است؛ مجموعه‌هایی همچون دوران سرکشی، سایه روشن، مسافر، بچه‌های خیابان، در شهر، دختران حوا و .... به نظر می‌رسد پس از یک دوره رکود، شبکه پنج قرار است در حوزه سریال‌سازی به روزهای اوج خود بازگردد.
کد خبر: ۱۰۰۴۰۲۵
بازگشت شبکه 5 به دوران طلایی سریال‌سازی

در آستانه رسیدن به روزهای پایانی سال 1395 و فرا رسیدن سالی تازه، غلامرضا الماسی، مدیر گروه فیلم و سریال این شبکه به تشریح برنامه‌های آینده و تولیدات پیش رو پرداخت.

وی با اشاره‌ به شرایطی که شبکه پنج سیما در سال 95 پشت سر گذاشته است، گفت: شبکه پنج سیما در سالی که گذشت به لحاظ تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها تغییراتی را تجربه کرد که بالطبع در تولیداتش هم تاثیراتی گذاشت. برای مثال در ابتدا شبکه تهران بود و بعد رویکردی اقتصادی پیدا کرد. در آن مقطع تاکید سازمان بر این بود که مجموع تولیدات و ساخته‌های شبکه با همین رویکرد اقتصادی روانه آنتن شود و حوزه فیلم و سریال هم از این رویکرد به دور نبود. طبیعتا ساخت مجموعه‌هایی که داستانی کاملا اقتصادی داشته باشند، کار آسانی نیست و نمی‌شود به سرعت توقع چنین اتفاقی را داشت. از این رو در دورانی افت تولیدات نمایشی را در شبکه شاهد بودیم.

در تدارک تولیداتی جدید

الماسی در توضیح رویکرد کنونی شبکه ادامه داد: در حال حاضر ما در بخشی از برنامه‌ها رویکرد اقتصادی داریم، ضمن این‌که ماموریت‌های شبکه تهران هم بر دوش ماست. در بخش آثار نمایشی در سال گذشته طرح‌هایی را به مرحله پیش تولید و نگارش رساندیم. بر این اساس مجموعه «در جستجوی آرامش» به مرحله برآورد هزینه‌ها رسید و اکنون در مرحله ضبط است. مجموعه دیگری که در مرحله ‌تولید داریم و در حال تدارک و تهیه برای ایام نوروز است، «افسر نمونه» نام دارد که در فضایی طنز و خانوادگی می‌گذرد و داستان فردی را روایت می‌کند که مامور دریافت تست دوپینگ از بازیکنان است. افسر نمونه را پیمان عباسی نوشته و به کارگردانی مسعود آب‌پرور کلید خورده است.

محمدرضا شریفی‌نیا و حسن پورشیرازی بازیگران اصلی این مجموعه هستند. الماسی افزود: «گرانباری» نام دیگر مجموعه نمایشی ماست که در مرحله پیش‌تولید قرار دارد و فیلمبرداری‌اش تاکنون میسر نشده است. بخشی از این مجموعه در اروپا فیلمبرداری می‌شود و جزو آن دسته آثاری است که به نظرم هم به لحاظ قصه و هم جاذبه‌های بصری جزو مجموعه‌های قابل دفاع ما خواهد شد. «از یادها رفته‌» از دیگر آثارمان است که فضایی تاریخی داشته و در حدود سال‌های 1919 و 20 میلادی می‌گذرد. این کار از جایی که جزو تولیدات هزینه‌بر ماست، تا به اینجا متوقف شده است اما امید داریم هرچه زودتر وارد مرحله تولید آن شویم. کارگردان از یادها رفته، بهرام بهرامیان است و با توجه به برآوردها از اول اردیبهشت کلید خورده و برای پخش در زمستان 96 آماده می‌شود.

ساخت آثاری جذاب و مخاطب‌پسند

الماسی با امیدوارکننده ارزیابی کردن تولیدات سال آینده شبکه پنج معتقد است: به طور کلی هر قصه‌ای که جذاب باشد و بتواند مخاطب را جلب خودش کند، چه در ژانر اجتماعی باشد، چه طنز و چه ژانرهای دیگر، برای ما در اولویت قرار خواهد داشت و به قوی و مخاطب‌پسند بودن اثر بسیار اهمیت می‌دهیم.

با وجودی که شبکه پنج از ابتدای شروع به کار خود همواره رویکردی استانی داشته، اما هم اکنون با گسترش شبکه‌ها و سهولت دسترسی توسط دستگاه‌های گیرنده دیجیتال کار ما هم به نوعی سخت‌تر شده است؛ از این جهت که دیگر توجه‌مان فقط معطوف به مخاطبان شهر تهران نیست و مردم کل ایران و نیازهایشان را در نظر داریم.

شبکه‌ای برای مردم تهران

شبکه پنج سیما از ابتدا نگاه و رویکردی معطوف به تهران داشت که در دوره‌‌ای با توجه به انشعاب شبکه تهران از آن، این رویکرد تغییر پیدا کرد. با این حال مدیر گروه فیلم و سریال شبکه پنج سیما معتقد است: در حال حاضر دوباره برنامه‌هایی چون «تهران بیست» و «در شهر» به آنتن شبکه بازگشته‌اند و گروهی با نام تهران را هم در شبکه تعریف کرده‌ایم که قرار است به موضوعات مختص پایتخت بیش از قبل بپردازند و در این رابطه برنامه‌سازی کنند.

الماسی ادامه داد: می‌کوشیم در تولیداتمان نگاهی منطقی به شهر تهران داشته باشیم. یعنی همان‌قدر که از شلوغی‌اش می‌گوییم، به اخلاق‌مداری شهروندانش هم اشاره کنیم یا در کنار آلودگی هوا، فرهیختگان و چهره‌های شاخص‌اش را معرفی کنیم و این موارد همه در کنار هم باشند. البته باز تاکید می‌کنم که تمام تمرکزمان روی تهران نیست و می‌کوشیم به گونه‌ای مجموعه‌سازی کنیم که مخاطبان شهرهای دیگر هم بتوانند ارتباط لازم را با تولیدات شبکه برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در این شبکه، سه سریال در مرحله پیش‌تولید هستند و 11 سریال را هم در مرحله نگارش داریم که با حضور گروه‌های حرفه‌ای، برای سال آینده به مرحله تولید خواهند رسید. امیدواریم آنتن گرمی را برای سال آینده مخاطبان تدارک ببینیم.

مجموعه دیگری که در مرحله ‌تولید داریم و در حال تدارک و تهیه برای ایام نوروز است، «افسر نمونه» نام دارد که در فضایی طنز و خانوادگی می‌گذرد و داستان فردی را روایت می‌کند که مامور دریافت تست دوپینگ از بازیکنان است

به طور کلی هر قصه‌ای که جذاب باشد و بتواند مخاطب را جلب خودش کند، چه در ژانر اجتماعی باشد، چه طنز و چه ژانرهای دیگر، برای ما در اولویت قرار خواهد داشت

در حال حاضر دوباره برنامه‌هایی چون «تهران بیست» و «در شهر» به آنتن شبکه بازگشته‌اند و گروهی با نام تهران را هم در شبکه تعریف کرده‌ایم که قرار است به موضوعات مختص پایتخت بیشتر از قبل بپردازند

می‌کوشیم در تولیداتمان نگاهی منطقی به شهر تهران داشته باشیم. یعنی همان‌قدر که از شلوغی‌اش می‌گوییم، به اخلاق‌مداری شهروندانش هم اشاره کنیم یا در کنار آلودگی هوا، فرهیختگان و چهره‌های شاخص‌اش را معرفی کنیم

زهرا غفاری

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها