گزارشی از پشت صحنه یک برنامه رادیویی

زندگی را سخت نگیریم

گزارشی از پشت صحنه برنامه سینمایی«چراغ»

همراهی رادیو با جشنواره سینمایی کشور

با آغاز جشنواره فیلم فجر رسانه‌های مختلف کارشان را برای پوشش مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی کشور آغاز کرده‌اند و ویژه‌برنامه‌های مختلفی را تهیه و تدارک دیده‌اند.
کد خبر: ۹۹۷۸۸۱
همراهی رادیو با جشنواره سینمایی کشور

اگر علاقه‌مند به پیگیری، رصد اخبار، رویدادها و حواشی این جشنواره و اکران‌ها هستید، می‌توانید با ویژه‌برنامه «چراغ» رادیو تهران که امسال متفاوت‌‌تر از همیشه روی آنتن می‌رود، همراه شوید.

حضور در برج میلاد

صادق داوری‌فر که با فیلم «فیه ما‌فیه» در بخش مستند سی و سومین جشنواره فیلم فجر و مستند زندگی حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با عنوان شیخ شوخ کاشی در جشنواره حضور داشته است، تهیه برنامه چراغ را عهده دارد. او می‌گوید: شبکه رادیویی تهران با برنامه چراغ هر روز از 10 بهمن که آغاز نمایش فیلم‌هاست تا 21بهمن، با استقرار در محل برگزاری جشنواره (برج میلاد) از ساعت 10 روی آنتن می‌رود.

ساختار برنامه‌های امسال با سال‌های گذشته بسیار متغیر شده است، امسال ما فقط یک برنامه واحد که در یک ساعت مشخص پخش شود، نداریم. از صبح اخبار لحظه به لحظه روی آنتن می‌رود، چهار برنامه 5 دقیقه‌ای تدارک دیده‌ایم که در ساعت‌های مختلف روز اخبار، اطلاعات و حاشیه‌های جشنواره را پوشش می‌دهند. علاوه بر این یک برنامه 30 دقیقه‌ای مستقل تدارک دیده شده است که همه اینها با عنوان چراغ پخش می‌شود.

داوری‌فر در پاسخ به این پرسش که چند سال رادیو تهران جشنواره را پوشش داده است، می‌گوید: تهیه و پخش برنامه چراغ وارد سال چهارم شده است، این برنامه علاوه بر این که جشنواره‌های سینمایی را پوشش می‌دهد، شب‌های شنبه به صورت روتین بیشتر با رویکرد سینمایی و با هدف اطلاع‌رسانی اخبار و رویدادهای سینمایی پخش می‌شود. هر هفته نقد یکی از فیلم‌های سینمایی که در حال اکران است، در این برنامه گنجانده شده است که و با عوامل اثر از کارگردان گرفته تا کارشناس مربوط سینمایی و... گفت‌وگو می‌شود.

نقد و بررسی اکران‌ها

حافظ آهی برنامه را با یاد و نام خداوند متعال آغاز می‌کند و توضیحاتی را به مخاطبانی که همین الان شنونده این برنامه هستند، ارائه می‌کند.

وی می‌گوید: این برنامه نیم ساعته، نشست نقد و بررسی اکران‌هاست، ما با کارگردان‌ها و بازیگران و البته منتقدان درباره فیلم‌ها و اکران‌ها گفت‌وگو می‌کنیم. در این ویژه‌برنامه درباره فیلم و فیلمنامه و فیلمبرداری، کارگردانی، بازیگری نقش اول زن و مرد یا نقش مکمل، تدوین، موسیقی متن، چهره‌پردازی، صدابرداری و صداگذاری، جلوه‌های ویژه میدانی، طراحی صحنه، لباس و... صحبت می‌شود.

البته ما از منتقدان هم دعوت می‌کنیم که نگاه‌های خود را نزد کارگردان فیلم مطرح کنند تا دیدگاه‌های آنها هم شنیده شود. آسیب‌شناسی و تحلیل عملکرد سی‌و‌پنجمین جشنواره، ارزیابی این دوره از جشنواره و سال‌های گذشته و تعامل با سینمای ایران و... از دیگر بخش‌های این برنامه است که به فراخور اتفاقاتی که رخ می‌دهد، منعکس می‌شود.

دیداری صمیمانه

جای خوانندگان قاب کوچک در کاخ جشنواره خالی است، کارگردانان نام‌آشنای زیادی که برای جشنواره فجر امسال فیلم تهیه کرده‌اند، در محل حضور دارند. البته در این بین کارگردانانی هم هستند که اولین فیلم خود را تولید کرده‌اند و همراه بازیگران و عوامل در جشنواره حضور دارند. رسانه‌های صوتی و تصویری و مکتوب هم فرصت را غنیمت دانسته و با حضور در این رویداد بزرگ سینمایی، با هنرمندان و عوامل فیلمساز گفت‌وگو می‌کنند و پای درددل‌های آنها می‌نشینند.

تحلیل رویدادهای جشنواره

ستاره نقدی از دیگر تهیه‌کننده‌های این برنامه است. او نیز درباره ویژگی‌های این برنامه می‌گوید: همه گروه تلاش می‌کنند به‌روز‌ترین و به لحظه‌ترین اخبار جشنواره به شکل تحلیل برای مخاطبان خاص و عام تهیه شود تا بتوان آنها را اغناء کرد. ما هر روز مهمانان مختلفی داریم به همراه منتقدانی که هر روز متغیر هستند، از آنها دعوت می‌شود تا به رویدادهای جشنواره به صورت تحلیلی بپردازیم. ما در این برنامه از تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های مختلف و موسیقی‌هایی که در خور جشنواره است، استفاده می‌کنیم.

اطلاع‌رسانی آخرین رویدادها و حواشی جشنواره

مجری برنامه ادامه می‌دهد: هر بخش از بخش‌های 5 دقیقه‌ای اطلاع‌رسانی آخرین رویدادها و حواشی جشنواره به عهده یک نفر است؛ ما برای جشنواره امسال چهار بخش را پیش‌بینی کردیم که در طول روز تقدیم فرهیختگان رادیو تهران می‌کنیم؛ شنوندگان ما در یک بخش اخبار سینمای فجر و در بخش دیگر سودای سیمرغ را می‌شنوند. از دیگر بخش‌های تدارک دیده شده ارائه آخرین اتفاقات و توضیح درباره فیلم‌های بخش هنر و تجربه است، بخشی هم به حال و هوای جشنواره و اکران‌ها می‌پردازد.

تحلیل‌ها کوتاه می‌شود

حافظ آهی در سال‌های مختلف و برای چندمین بار است که برنامه‌های جشنواره را اجرا می‌کند. وی در پاسخ به این پرسش که اجراهای جشنواره با دیگر برنامه‌ها چه تفاوتی دارد، می‌گوید: به نظرم کسی که برنامه جشنواره را اجرا می‌کند، علاوه بر این که باید تبحر و توانایی‌های ضروری را در اجرا داشته باشد، باید به موضوع‌ها هم اشراف کامل داشته و از اخبار و رویدادها و البته حواشی آگاهی داشته باشد و بداند چه فیلم‌هایی با چه شرایطی اکران می‌شوند تا اگر گفت‌وگو و نقدی هست بتواند آنها را مدیریت کند. البته سرعت عمل بالا برای وصل بخش‌های مختلف را هم نباید نادیده گرفت.

آهی می‌گوید: با توجه به این که ساختار برنامه امسال نسبت به سال‌های گذشته متغیر شده، من معتقدم اجرا هم متغیر می‌شود، چون در این گونه برنامه‌ها جزئیات مشخص شده است، به‌همین دلیل باید حرف زدن‌ها و تحلیل‌های طولانی را کوتاه کرد و ریتم را بالاتر برد تا توانایی اتصال بخش‌های مختلف بیشتر شود. به عبارتی دیگر باید گفت که باید قوی‌‌تر مدیریت کرد.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها