رئیس رسانه ملی تأکید کرد:

رسانه نیازمند برنامه تحولی است

رئیس رسانه ملی در گردهمایی سالانه برنامه‌ریزی و بودجه سازمان صداوسیما، با تاکید بر اهمیت مهندسی پیام برای جذب حداکثری مخاطب، بر برنامه‌ریزی هوشمندانه و هدفمند در بهره‌گیری از منابع برای تولید پیام تاکید کرد.
کد خبر: ۹۹۶۷۴۸
رسانه نیازمند برنامه تحولی است

به گزارش جام جم آنلاین از روابط‌ عمومی رسانه ملی، دکتر علی عسکری در ابتدای جلسه با تسلیت شهادت آتش‌نشانان جان بر کف، آنان را بهترین الگوهای خدمت به مردم معرفی کرد.

وی با اشاره به جایگاه رسانه ملی در قانون اساسی به عنوان یک رسانه حاکمیتی اظهار کرد: صداوسیما به عنوان رسانه حاکمیتی بخشی از ارکان نظام جمهوری اسلامی است و لذا باید در سایه تعامل با قوای دیگر و سازمان‌ها و نهادهای مختلف، نقشی کلیدی در توسعه و ساختن جامعه ایفا کند.

دکتر علی عسکری با اشاره به نقش مهندسی و مدیریت پیام در اثرگذاری بیشتر بر مخاطب، تصریح کرد: ایجاد معاونت پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت در ساختار رسانه ملی نیز با همین رویکرد بوده است تا بتوان مهندسی پیام را با مطالعات عمیق در حوزه رسانه و جامعه، به خوبی انجام داد.

وی یادآوری کرد: باید جامعه را عمیقاً شناخت، آسیب‌شناسی کرد و با درک چرخه‌های معیوب، عواملی را که مانع رشد کشور می‌شود شناسایی و با نتایج حاصل از مطالعه آن‌ها، کار دقیق رسانه‌ای انجام داد.

رئیس سازمان صدا و سیما با تأکید بر اینکه از اقدامات نقطه‌ای که نتیجه‌ای به همراه ندارد، باید پرهیز شود، افزود: اقدامات رسانه‌ای باید شکل روندی پیدا کند که در این خصوص، پژوهش و برنامه‌ریزی، نقش مهمی داشته و تأثیر آن را نیز افزایش می‌دهد.

دکتر علی عسکری یادآوری کرد: تولید محتوا برای فرهنگ سازی اگر مبتنی بر پژوهش و به شکل روندی باشد، نتیجه‌بخش خواهد بود. وی با تأکید بر اینکه کار برنامه‌ریزی در حوزه رسانه سخت، پیچیده و خطیر است و باید متکی بر پایه فکری و عقلایی باشد، گفت: اگر کارشناسان و مدیران برنامه‌ریزی اشراف اطلاعاتی و دانشی در این حوزه نداشته باشند، برنامه‌ریزی محتوایی به خوبی انجام نخواهد شد، از سویی، مدیران برنامه‌ریزی باید دستیار مدیران شبکه‌ها و برنامه‌سازان باشند تا با شناختی که در حوزه برنامه‌ریزی دارند، تأثیرات خوبی را در تولید محتوا بگذارند.

رئیس رسانه ملی با اشاره به توانمندی‌های صداوسیما در تولید و انتشار پیام و نیز پدید آمدن فضای مجازی، تصریح کرد: این فضا یک پدیده رسانه‌ای جدیدی است که گاهی آثار مخربی نیز بر مخاطبان خود دارد، بنابراین به عنوان رسانه ملی هم در صدد حفظ مرجعیت خود به عنوان اصلی‌ترین رسانه کشور هستیم و هم مجدانه وارد فضای مجازی شده‌ایم تا در این عرصه نیز ظرفیت‌ها و توانایی‌های خود را به جامعه عرضه کنیم.

وی تاکید کرد: باید با توجه به هویت هر شبکه، برندسازی کنیم تا به خوبی دیده شویم.

دکتر علی عسکری گفت: برندینگ در حوزه تولید محتوا با رعایت سه اصل محتوای مناسب، قالب خوب و جاذبه که از محورهای مهم برنامه‌محوری در تولید محتوا هستند، اتفاق می‌افتد.

وی یادآوری کرد: در برنامه محوری باید به سمت کیفیت حرکت کرد تا اثرگذاری پیام افزایش یابد.

رئیس رسانه ملی گفت: رسانه نیازمند برنامه تحولی است و در این زمینه سیاست سازمان بر این قرار گرفته است تا برنامه تحولی 5 ساله خود را تنظیم و ارائه کند.

در این گردهمایی، دکتر حسین رضی معاون پژوهش، برنامه ریزی و نظارت صداوسیما نیز در سخنانی، با تاکید بر ضرورت برنامه محور شدن فعالیت ها، اظهار کرد: حرکت حوزه‌های مختلف سازمان و از جمله حوزه‌های پیام باید بر مسیر برنامه محوری باشد تا از اهداف اصلی پیش‌بینی شده برای رسانه منحرف نشویم.

وی افزود: در موضوع نیروی انسانی نیز از نظر جذب، نگهداشت و ارتقا باید سیاست برنامه محوری مبنای حرکت باشد تا افزایش کارایی نیروها و نیز اثربخشی برنامه‌ها ملموس شود.

دکتر رضی رویکرد تحولی در برنامه‌ریزی را از سیاست‌های اصلی رسانه در دور جدید فعالیت‌ها ذکر کرد و گفت: حرکت ما در یک برنامه‌ریزی 5 ساله باید مدون و براساس مولفه‌های علمی و شناخته شده در حوزه رسانه باشد و از حرکت‌های مبتنی بر حدس و گمان خودداری شود.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب برای تحقق سیاست‌های کشور در حوزه‌های مختلف از دیگر سیاست‌ها و برنامه‌ریزی های رسانه ملی است.

دکتر رضی در ادامه با اشاره به دو راهبرد افزایش کمی و کیفی ضریب نفوذ رسانه ملی یادآوری کرد: باید مخاطبان خود را از نظر کمی و کیفی حفظ کنیم و برای این منظور تعیین راهبردهای اساسی نگهداشت سطح کمی و کیفی مخاطبان ضروری است که این معاونت در حال بررسی و ترسیم مولفه‌های آن است.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و نظارت صداوسیما تصریح کرد: با وجود رسانه‌های متعدد و جدید، سبد مصرف رسانه‌ای افراد جامعه نسبت به گذشته تغییر کرده است؛ همچنین شاهد جابجایی مخاطب از رسانه‌ای به رسانه دیگر هستیم و ما به عنوان اصلی‌ترین رسانه کشور باید با بررسی نیازهای واقعی مخاطبان آن‌ها را از نظر کمی و کیفی حفظ و سبد مصرف رسانه‌ای آن‌ها را تکمیل کنیم.

وی در پایان، با اشاره به محدودیت‌های مالی سازمان، اظهار کرد:، باید با انضباط مالی و برنامه‌ریزی مناسب، مشکلات مالی را مدیریت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها