این برنامه،‌ چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 22 از شبکه شما به روی آنتن می‌رود

ترویج مسافرت ارزان در‌«یک سفر خوب»

مدتی هست شاهد برنامه‌های مختلف و متعددی با موضوع سفر و مسافرت در تلویزیون هستیم. برنامه‌هایی که ضوابط ساده‌ای هم دارند. یک مجری – کارشناس ایرانگرد که همراه با گروه کوچکی تصویربردار در نقاط مختلف کشور به سفر می‌پردازند، در قالب خاطراتی شخصی تصاویر و گزارش‌هایی را ضبط می‌کنند و با مردم آن شهرها صحبت کرده و حاصل آن را به صورت گزارش‌هایی تولیدی با موضوع سفرگردی از شبکه‌های مختلف سیما روانه آنتن می‌کنند. این رویکرد را بویژه در چند سال اخیر از آیتم‌هایی کوتاه در دل برنامه‌های خانوادگی گرفته تا آثاری مستقل و با رویکری حرفه‌ای‌تر شاهد بوده‌ایم که برای مثال می‌توان به «ایرانگرد» با اجرای جواد قارایی به عنوان یکی از موفق‌ترین نمونه‌ها اشاره کرد.
کد خبر: ۹۹۰۵۷۴
ترویج مسافرت ارزان در‌«یک سفر خوب»

این شب‌ها شبکه شمای سیما ، برنامه‌ای جدید را با رویکرد تشویق مخاطبان به سفرهای ارزان و خانوادگی روانه آنتن کرده است؛ «یک سفر خوب» که چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته از ساعت 22 به مدت یک ساعت روی آنتن می‌رود. این برنامه را بهرام درخشان تهیه کرده و ایرج میلانی مجری کارشناس آن است.

پیشنهاد سفر برای خانواده‌ها

بهرام درخشان، تهیه‌کننده که مدتی است برنامه یک سفر خوب را از شبکه شما روانه آنتن کرده است، در تعریف ضوابط و ساختار این برنامه تلویزیونی به جام‌جم می‌گوید: یک سفر خوب برنامه‌ای با موضوع گردشگری است و به ارائه پیشنهادهایی در زمینه سفرکردن به نقاط مختلف می‌پردازد. تلاشمان این است که در این برنامه تمرکزمان بیشتر به معرفی نقاط جدید و بکر باشد و مکان‌هایی را که در زمینه گردشگری مورد غفلت قرار گرفته‌اند، به مردم معرفی کنیم.

این تهیه کننده با اشاره به گروه مخاطبان هدف برنامه ادامه می‌دهد: تمرکز اصلی ما بیشتر روی خانواده‌‌هاست و سعی می‌کنیم پیشنهادهایی ارائه بدهیم که برای خانواده‌ها قابل بررسی باشد. ضمن این‌که ارزان سفر کردن و رواج این فرهنگ را هم به طور ویژه مد نظر داریم و دلمان می‌خواهد این مهم را به مردم آموزش داده و در رواج آن گام‌هایی برداریم.

درخشان می‌افزاید: تفکری که مدتی است در جامعه غالب شده، این است که مردم سفر کردن را اتفاقی پر خرج و هزینه می‌دانند و به دلیل همین مشکلات مالی، رغبتی نسبت به سفر کردن نشان نمی‌دهند. به همین سبب تلاش کردیم در قالب این برنامه، هم فرهنگ ارزان سفر کردن را به مردم معرفی کنیم و هم راه های آن را نشان بدهیم.

توجه به ظرفیت‌های بومی و قومی

شبکه شمای سیما از جمله شبکه‌های به نسبت جدید تلویزیون محسوب می‌شود که گرچه پخش خود را برای دوره‌ای متوقف کرده بود، اما دوباره با رویکردی جدید بازگشته و برنامه‌های مختلفی را با سیاست معرفی ظرفیت‌های استان‌های مختلف و گردشگری روانه آنتن کرده است.

درخشان در خصوص چرایی ساخت این برنامه در شبکه شما می‌گوید: این شبکه رویکرد و نگرش خوبی نسبت به بحث معرفی ظرفیت‌های بومی و قومی از خود نشان داده است و به نظرم وارد حوزه‌ای شده که بسیار جای کار و برنامه‌سازی دارد. برنامه ما هم همسو با همین رویکردهاست.

درخشان به دیگر برنامه‌های ساخته شده در سیما با محوریت ایرانگردی هم اشاره کرده و ادامه می‌دهد: مهم‌ترین تفاوت برنامه ما این است که ما مردم را درگیر سفر می‌کنیم، نه یک شخص یا مجری خاص را. در واقع برای مردم حسی از جذابیت را نسبت به آن منطقه مورد نظر ایجاد می‌کنیم و آنها را به سفر به آن خطه دعوت می‌کنیم. لذا از دغدغه‌های شخصی دوری می‌کنیم و در بیان مشکلات سفر هم به تشریح مشکلات عامی که ممکن است برای همه ایجاد شود، می‌پردازیم. در این میان سراغ مشکلات جدی‌تر هم رفته و برخی مشکلات راه و راهداری‌ها و همچنین مشکلات اقامتی و وضعیت هتل‌ها و ... را مطرح می‌کنیم.

افزودن بخش‌های جدید

تهیه‌کننده یک سفر خوب در تشریح ساختار این برنامه می‌گوید: بخش عمده برنامه ما در فضایی استودیویی با اجرای ایرج میلانی می‌گذرد؛ در عین حال گزارش‌هایی را هم از شهرهای مختلف داریم و مدام در حال افزودن به حجم این گزارش‌ها و ساخت آیتم‌های تازه برای برنامه هستیم.

درخشان به تغییرات آتی و احتمالی برنامه هم اشاره کرده و می‌افزاید: با رسیدن به هفته‌های پایانی سال و از راه رسیدن فصل سفرهای مردم ، درصددیم برنامه را به پخش هر شبه برسانیم و به صورت ثابت‌ روی آنتن ببریم. ضمن این‌که ممکن است مجریانی را هم به برنامه بیفزاییم و از این راه تنوعی در کار ایجاد کنیم.

سفر با آقای مارکوپولو

ایرج میلانی از جمله ایرانگردان مشهور است که به‌واسطه سفرهای بی‌شمارش به نقاط مختلف، عنوان اولین چهره ماندگار گردشگری ایران را هم کسب کرده است. او که این شب‌ها در مقام مجری و کارشناس اجرای یک سفر خوب را برعهده دارد، درخصوص ساخت این برنامه توضیح می‌دهد: از آنجا که ساخت برنامه‌های گفت‌وگو محور مدتی است در تلویزیون رواج پیدا کرده ، به نظرم رسید خوب است ما هم برنامه گفت‌وگو محوری با موضوع گردشگری و سفر کردن در تلویزیون داشته باشیم ؛ لذا طرح این برنامه را با شبکه شما در میان گذاشتیم. بنابراین اسم برنامه «یک سفر خوب» انتخاب شد، اما علاوه بر سفر در مورد موضوعات ایران‌شناسی هم در آن صحبت می‌کنیم.

میلانی ادامه می‌دهد: هنوز به تمام خواسته‌مان دست پیدا نکرده‌ایم و یک سفر خوب، برای طرح موضوعات بیشتری جا دارد. برای مثال در این مدت از بحث‌های تخصصی به دور مانده و عموما سراغ بحث‌های عام که برای تمام مردم جذابیت داشته باشند، رفته‌ایم؛ در حالی که علاقه من به طرح موضوعاتی تخصصی‌تر در حوزه گردشگری است.

میلانی در ادامه، بازخوردها و واکنش‌های مخاطبان برنامه را این‌گونه تشریح می‌کند: عموما هر برنامه‌ای که از صداوسیما روی آنتن می‌رود، مخاطبان خودش را جذب می‌کند و عده‌ای تماشاگر آن می‌شوند؛ با این حال اتفاقی که درخصوص برنامه رخ داده و از آن خوشحالم این است که مخاطبان واکنش‌های خوبی نشان داده‌اند و برای مثال می‌گویند به ما هم توجه کنید، شهر ما را هم به مردم معرفی کنید و واکنش‌هایی از این دست. البته از آنجا که پخش شبکه شما با مدتی وقفه مواجه شده بود، ممکن است هنوز عده‌ای از شروع به کار دوباره آن باخبر نباشند وگرنه اگر این عده هم مطلع شوند، بی‌شک تعداد مخاطبان برنامه نیز بیشتر خواهد شد.

راهکارهایی برای یک سفر ارزان

ایرج میلانی، مجری یک سفر خوب به رویکرد سفر ارزان در برنامه هم اشاره کرده و معتقد است: ایجاد فرهنگی برای ارزان سفر کردن و تشویق مردم برای انجام آن در حرف زیباست، اما باید ببینیم در عمل چقدر می‌تواند موفق باشد. یکی از اهدافی که خود من درصدد انجام آن هستم، این است که تعاملات و همکاری‌هایی را با برخی هتل‌ها و مراکز گردشگری و اقامتی برقرار کنیم تا هم این مراکز در برنامه معرفی شوند و هم مردم بتوانند با امکاناتی بیشتر و قیمتی کمتر، از این مراکز در طول مدت سفرهایشان استفاده کنند که به نظرم می‌تواند اتفاق خوبی باشد و ما را به سمت همان مسیر ارزان سفر کردن سوق دهد.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها