گوینده پیشکسوت رادیو ایران تاکید کرد:

لزوم نگهبانی از زبان فارسی در بیان رهبر معظم انقلاب

امیر نوری گفت: زبان فارسی در بر گیرنده هویت ملی و فرهنگ و ادبیات ماست.
کد خبر: ۹۸۵۹۲۸
لزوم نگهبانی از زبان فارسی در بیان رهبر معظم انقلاب

به گزارش جام جم آنلاین از شبکه رادیویی ایران امیر نوری گوینده پیشکسوت رادیو در خصوص برگزاری آیین سخن رادیو ایران با اشاره به زبان فارسی گفت:این زبان تنها یک وسیله ارتباط نیست بلکه منظومه ای است درخشان از هنر و ادبیات و سبک زندگی.

وی با بیان اینکه امروزه بایستی بیش از هر زمان دیگری به زبان فارسی توجه کرد، افزود:حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب بارها در باره زبان فارسی و آثار ارزشمند و مترقی آن صحبت
فرموده اند. از جمله در دیداری که با اعضای شورای فرهنگستان زبان فارسی در تاریخ 27 بهمن 1370 داشتند ، ضمن رهنمودهایی چنین فرموده اند :«امروز واقعا ضابطه و مرجعی لازم است که مشکلات به وجود آمده برای زبان فارسی را رفع کند و نگذارد از مسیرها و جریانهای غلط ، آبهایی را به اسم زبان وارد دریاچه زبان فارسی کنند و زبان را آلوده سازند.واقعا پالایش صحیحی لازم است .می گویند:« غلط مشهور بهتر از صحیح مهجور است :.البته این در جاهایی درست به نظر می رسد .اما ترکیب هایی را که یکی از عوام آن را ایجاد کرده و یکی دیگر از عوام از او تقلید کرده است و بعد هم دیگران پی در پی آن را گفته اند و نوشته اند ، نمی شود واقعا ملاک قرار داد و نمی توان گفت چون این ترکیب معروف شده است ما باید آن را قبول کنیم .این گونه ترکیب ها را باید حذف کرد و الا زبان به کلی ضایع خواهد شد».

نوری ادامه داد: نمونه هایی که در این دیدار ، از زبان رهبر عزیز انقلاب از بی توجهی برخی ها می شنویم از مشکلات بزرگ امروز زبان فارسی است و همه صاحب نظران و دلسوزان زبان بر آن اتفاق نظر دارند .رهنمودهای ایشان ، ضرورت حمایت و پاسداری بیشتر و کامل تر از زبان سترگ پارسی و حفظ استقلال و پاسداری از مرزها و قاعده های آن را به خوبی نشان می دهد.

گوینده پیشکسوت رادیو ایران ادامه داد: یکی از این نمونه ها چنین است:«امروزه همه ترکیب درست می کنند و بعضی از عوام طبعان به ترکیب خوب راخیلی دیر تر و سخت تر می پذیرند .این همه ما به رادیو و تلویزیون تاکید کردیم که مرتبا نگویید «لازم به ذکر است«تاثیر نکرد.تا اینکه رسما منع کار برد آن ابلاغ گردید. در سخنرانی هم گفتیم این ترکیب «لازم به ذکر است» را نگویید.

وی گفت: در تمام سالهای گذشته هر گاه فرصتی دست داده ، باز هم حضرت ایشان با کمال دلسوزی توجه استادان و صاحب نظران را نسبت به صراحت از زبان فارسی و پالایش آن از واژه های بیگانه صحبت کرده و راهنمائی های لازم را فرموده اند.

نوری افزود: از جمله در پانزدهم مردادماه 92 که صدها نفر از استادان و محققان و اعضای هئیت های علمی و دانشگاهی به حضورشان رسیده بودند ، ضمن اشاره به ارتقای کیفی دانشگاهها و اهمیت بسیار آن ، به بحث در باره ضرورت افزایش حساسیت نسبت به زبان فارسی پرداختند.

ایشان در این بخش از سخنان خود فرمودند :یک نکته دیگری هم که من یادداشت کرده ام و خوب است که تکرار کنم این است:از پیشرفت علمی در کشور برای گسترش و نفوذ زبان فارسی استفاده شود .زبان خیلی مهم است .برادران و خواهران عزیز ! اهمیت زبان ملی یک کشور برای خیلی ها هنوز دانسته و شناخته نیست.زبان فارسی باید گسترش پیدا کند .باید نفوذ فرهنگی زبان فارسی در سطح جهان روزبه روز بیشتر شود.

رهبر عزیز در همین جلسه فرمودند :زبان فارسی این قدر ظرفیت و گنجایش دارد که دقیق ترین و ظریف ترین علوم و دانش ها می توانند با این زبان بیان شوند .ما زبان پر ظرفیتی داریم ..ما زبان پر ظرفیتی داریم .کما اینکه بعضی از کشورهای اروپایی هم نگذاشتند زبان انگلیسی تبدیل شود به زبان علمی آنها .مثل فرانسه ، مثل آلمان .این ها زبان خودشان را به عنوان زبان علمی در دانشگاه هایشان حفظ کردند .مسئله زبان مسئله بسیار مهمی است واقعا احتیاج دارد به اینکه حمیت به خرج دهید.

نوری برگزاری «آیین سخن» در رادیو ایران را با پشتیبانی فرهنگستان زبان و ادب فارسی و شورای تخصصی زبان و ادب فارسی صدا و سیما تلاشی ارزشمند برای جلب توجه همگان نسبت به زبان شیرین فارسی دانست .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها