گفت‌وگو با شیرین ایزدی، بازیگر سریال «معمای شاه»

دلم می‌خواهد نقش‌های سخت را تجربه کنم

شیرین ایزدی همان شمس پهلوی سریال تلویزیونی «معمای شاه» است که این شب‌ها از شبکه یک پخش می‌شود. آن‌گونه که ایزدی می‌گوید شناخت چندانی از این شخصیت تاریخی نداشته است و از همین‌رو، اطلاعاتش را فقط به فیلمنامه منوط نکرد و چند کتاب درباره تاریخ پهلوی مطالعه کرد تا بتواند به نقش نزدیک شود و شمس پهلوی را برای تماشاگر باورپذیر کند. ایزدی جزو بازیگران گزیده کار بوده و تاکنون در سریال‌هایی همچون کیمیاگر و تبریز در مه بازی کرده است. همین بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با این بازیگر درباره نقش شمس در سریال معمای شاه.
کد خبر: ۹۸۴۵۵۹
دلم می‌خواهد نقش‌های سخت را تجربه کنم

با توجه به این‌که شمس پهلوی حداقل در قیاس با خواهرش، اشرف در سایه قرار داشته است، وقتی ایفای این نقش به شما پیشنهاد شد تا چه میزان درباره این شخصیت شناخت داشتید؟

همان‌طور که گفتید شخصیت شمس پهلوی در اتفاقات تاریخی در سایه قرار داشت و من هم شناخت زیادی از او نداشتم. شناخت من از شخصیت شمس به‌واسطه صحبت‌هایی که با آقای ورزی کردم، شکل گرفت. او جزو کارگردانان توانمند تلویزیون است که به بازیگر برای رسیدن به نقشش خیلی کمک می‌کند و به واسطه اطلاعات خوبی که درباره تاریخ دارد، نکات ارزشمندی را به بازیگر منتقل می‌کند تا برای رسیدن به نقشش از آن استفاده کند. در واقع او کارگردانی است که بازیگر را در مسیر اصلی قصه قرار می‌دهد.

سریال معمای شاه هم تصویرگر مقطعی از تاریخ حکومت پهلوی است. تنها چیزی که در ایفای نقش شمس برایم مهم بود، این‌که بتوانم همه اتفاقات را شبیه به فیلمنامه و به شکل واقعی اجرا کنم. مهم نیست بازیگر ایفاگر نقش مثبت یا منفی در یک اثر تاریخی است، او باید نقشش را به حدی خوب بازی کند که برای مخاطب باورپذیر باشد.

آیا برای نقش شمس تحقیقات شخصی هم انجام دادید یا به اطلاعات فیلمنامه و صحبت‌های کارگردان بسنده کردید؟

من آشنایی قبلی با گروه داشتم و می‌دانستم در یک سریال مهم و با اهمیت بازی می‌کنم. بنابراین شناختم را فقط به فیلمنامه خلاصه نکردم و خودم هم چند کتاب درباره زندگی پهلوی مطالعه کردم.

ایفای شخصیت‌های تاریخ معاصر کار دشواری است، زیرا مردم درباره شخصیت‌ها ذهنیت و شناخت قبلی دارند؛ آیا قبل از ایفای نقش شمس نگران این مساله نبودید؟

ایفای نقش‌های تاریخی به واسطه شناختی که مردم از شخصیت‌های واقعی آن دارند، کار بازیگر را سخت می‌کند؛ چراکه بازیگر به لحاظ رفتار، شخصیت و چهره باید به شخصیت تاریخی نزدیک باشد تا مخاطب آن را باور کند. این تجربه گرچه سخت بود، اما دوستش دارم و علاقه‌مند هستم دوباره نقش‌های دشوار را تجربه کنم.

من دو سال از عمرم را سر سریال معمای شاه بودم و از بازیگران سرشناس و پیشکسوت تجربه‌های زیادی آموختم. در کل بازی کردن در نقش‌های تاریخی را دوست دارم، چون ما به ازای آن شخصیت در واقعیت وجود دارد. بنابراین بازیگر باید با مطالعه و تحقیق خودش را به شخصیت نزدیک کند.

بیشتر سعی کردید کدام ویژگی شمس را در سریال معمای شاه پررنگ‌تر کنید؟

شمس جزو خاندان سلطنتی محسوب می‌شد و ویژگی‌های یک زن اشرافی را داشت. او کمتر وارد سیاست می‌شد و بیشتر اهل تجملات بود و عاشق داشتن خانه و ویلاهای بزرگ در داخل و خارج از کشور.

رابطه او با شاه برخلاف اشرف خیلی خوب بود، اما بعد از انتخاب کیش مسیحیت از دربار طرد می‌شود. من تلاش کردم تمام این خصوصیات شمس را در بازی‌ام نشان بدهم و بیشتر روی نزدیک بودن و صمیمیتش با شاه تاکید داشته باشم و آن را در بازی‌ام برجسته کردم.

خودتان این تصور را داشتید روزی نقش شمس را بازی کنید؟

نه. به هیچ وجه، چون شمس شخصیت خاصی در تاریخ نیست که بازیگر آرزو داشته باشد این نقش را بازی کند. البته من با ایفای نقش منفی مشکلی نداشتم، زیرا اعتقاد دارم یک بازیگر باید خود را در همه قالب‌ها قرار دهد تا توانایی خود را محک بزند.

در مجموع بازی در سریال تلویزیونی معمای شاه برایم خیلی ارزشمند است، چون تجربه‌های زیادی کسب کردم. از سوی دیگر ایفای شخصیت‌های تاریخی امتیاز ویژه‌ای برای بازیگری به شمار می‌رود و باعث می‌شود توانمندی‌هایش را نشان بدهد.

گریم و لباس چقدر در ایفای نقش شمس به شما کمک کرد و در مجموع گریم شما چند ساعت طول می‌کشید؟

در کارهای تاریخی گریم و لباس یکی از عناصر تعیین‌کننده است و شخصیت‌های تاریخی با گریم و لباس باورپذیرتر می‌شوند. بازیگر در مرحله گریم به شخصیت نزدیک و با لباس تکمیل می‌شود. به نظرم بازیگر با گریم و لباس 50 درصد از مسیر را طی کرده و تماشاگر شخصیت را می‌پذیرد. 50 درصد باقیمانده مربوط به خلاقیت و نبوغ بازیگر می‌شود. در مجموع گریم من هم حدود دو ساعت طول می‌کشید.

از سوی دیگر چهره من شباهتی به شمس نداشت، اما در هر حال طراح گریم سریال سعی کرد تا چهره‌ام به او نزدیک‌تر شود و روی ابرو و سایه‌کاری صورتم بیشتر کار شد. در انتخاب بازیگران سریال تلویزیونی معمای شاه تمام گزینه‌ها برای آقای ورزی مهم بوده است. از سوی دیگر فکر می‌کنم نوع بازی من برای کارگردان مهم بود تا بتوانم از عهده نقش بخوبی بربیایم.

در کارنامه شما نقش‌های زیادی دیده نمی‌شود، آیا دلیل خاصی دارد؟

من همیشه تلاش می‌کنم خودم را به عنوان بازیگر گزیده‌کار تثیبت کنم، چون حاضر نیستم در هر کار سطح پایینی بازی کنم. وقتی بازیگر نقش‌های کم‌اهمیت و کوچک بازی می‌کند، حتما به کارش لطمه می‌زند. البته چون من گزیده انتخاب می‌کنم، به همین دلیل در کارهای مختلف نیستم و همین باعث شده تا در دایره بازیگران نباشم. متاسفانه الان شرایط طوری شده که هر بازیگری بیشتر جلوی چشم باشد بیشتر هم بازی می‌کند.

بیشتر بازی در مجموعه‌های تاریخی برایتان جذابیت دارد یا سریال روز اجتماعی؟

هر کدام جذابیت‌های خودش را دارد. خوبی بازی در سریال‌های تاریخی این است که برای نقش باید مطالعه داشت تا با شناخت بیشتر نقش را بدرستی بازی کرد و همین کار بازیگر را سخت‌تر می‌کند. این دشواری در سریال‌های تاریخ معاصر بیشتر می‌شود، چون ما به ازای این شخصیت‌ها در ذهن مخاطب وجود دارد و به همین دلیل مرتب در حال تماشای سریال، قیاس می‌کند.

از سوی دیگر بازی در سریال‌های روز اجتماعی هم جذاب است، زیرا به مسائل و مشکلات روز می‌پردازد و تماشاگر نسبت به موضوع و شخصیت‌ها آشنایی دارد و همذات‌پنداری می‌کند؛ حتی برای بازیگر هم شخصیت ملموس‌تر است و از نزدیک با شخصیت‌های قصه آشناست.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها