گزارش میدانی از ضریب نفوذ رسانه شنیداری در میان مردم

صدای پای رادیو در کوچه و بازار

برنامه «توافق» یک تجربه جدید برای رسانه ملی و خصوصا برنامه‌سازان آن است. رادیو رسانه‌ای اصیل است که مخاطبان خاص خود را دارد؛ مخاطبانی معمولا فرهیخته و معناگرا.
کد خبر: ۹۸۳۷۶۲
توافق نشان همدلی رادیو و تلویزیون

برنامه توافق تهیه شده در شبکه رادیویی گفت‌وگو سرآغاز همکاری‌های عمیق و مستمر رادیو و تلویزیون است تا عمق معنایی برنامه سازی در رادیو را به عرصه تلویزیون وارد کند. توافق، یک مناظره رادیویی است که به شکل تصویری از شبکه افق نیز پخش می‌شود.

برای مثال در یکی از قسمت‌های این برنامه موضوع «جنبش دانشجویی، بازخوانی مداوم گفتمان انقلاب اسلامی و بازتولید روزآمد و کارآمد از انقلاب» با حضور امین سردار آبادی دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی، محمدامین سلیمی دبیر شورای تبیین موازین بسیج دانشجویی کشور، ابوالفضل مظاهری دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و متین منتظمی دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان مورد بحث و واکاوی قرار می‌گیرد.

از دغدغه‌های مردمی تا گفتمان انقلاب اسلامی !

علی افسری، تهیه‌کننده توافق با بیان این‌که این برنامه برداشتی تلویزیونی از مناظره‌های رادیو گفت‌وگو است، به جام‌جم می‌گوید: ما مجموعه‌های متفاوتی را بسته به موضوع و محتوا تقدیم مخاطبان شبکه افق می‌کنیم.

او درباره موضوعات برنامه نیز توضیح می‌دهد: در صحبت‌های اولیه‌ای که با شبکه گفت‌وگو داشتیم، قرار شد به موضوعات چالشی و به روز منطبق با دغدغه‌های مردمی و در راستای وظیفه شبکه افق و مباحث گفتمان انقلاب اسلامی پرداخته شود. مباحث اجتماعی، خانوادگی، مذهبی، سیاسی، انقلاب اسلامی، مناسبت‌های مذهبی و اعتقادی نیز از موضوعاتی است که در برنامه توافق مطرح می‌شود.

افسری با بیان این‌که به هیچ عنوان در برنامه توافق در مورد نوع عملکرد دستگاه‌های مرتبط با موضوع برنامه قضاوت نمی‌کنیم و فقط به وظیفه خودمان که همانا اطلاع‌رسانی است، می‌پردازیم، می‌گوید: در توافق اصرار داریم که قضاوت با مردم باشد. این مردم هستند که باید قضاوت کنند که آیا این مطالبه یا عملکرد درست بوده یا خیر ؟

برگ برنده در دست رسانه !

افسری تصریح می‌کند: چون توافق یک رادیو تی وی است ما به‌دنبال برداشت تلویزیونی از موضوعات هم هستیم؛ به‌طور مثال، موضوعی که در رسانه‌ها مطرح می‌شود مانند فیش‌های حقوقی. کارشناسانی که به برنامه دعوت می‌شوند به‌طور حتم نگاه خاص و ثابت به موضوع دارند. در توافق از یک اتفاق ثابت، دو برداشت تهیه می‌شود و این یک بهره‌وری بهینه است و می‌تواند اقدام عملی برای اقتصاد مقاومتی در رسانه ملی باشد. این اتفاقی است که در اکثر رسانه‌های پیشرو از لحاظ ساختار مانند رادیو تی‌وی‌ها شکل گرفته است.

همکاری مشترک رادیو و تلویزیون!

رضا کوچک زاده تهمتن، مدیر شبکه رادیویی گفت‌وگو درخصوص پخش همزمان برنامه توافق از شبکه افق می‌گوید: اساسا شاکله و فرم برنامه تلویزیونی بر اساس همان ساختار رادیویی بوده و ما عملا کار تولید خودمان را انجام می‌دهیم و برنامه براساس کنداکتور شبکه پخش می‌شود.

مدیر رادیو گفت‌وگو با تاکید بر این‌که برنامه توافق برای رادیو گفت‌وگو تولید می‌شود، تصریح می‌کند: ولی با توجه به طراحی خاص صورت گرفته و بعد تصویری آن، برای تولید تلویزیونی و مسائل فنی و تجهیزات، عوامل برنامه‌ساز شبکه افق مستقیما وارد عمل می‌شوند و انتخاب موضوع و دعوت از مهمانان با همکاری دوطرف صورت می‌گیرد، چراکه تولید مشترک علاوه بر امور فنی نیازمند تمهیدات، هماهنگی‌ها و الزامات مضاعفی است که بر عهده همکاران ما در رادیو و تهیه‌کننده شبکه افق سیماست.

توافقی بر سر اعتلای ایران اسلامی !

محسن ناجی، مدیرگروه برنامه‌های ترکیبی شبکه افق نیز می‌گوید: انتخاب اسم برنامه به عنوان توافق فقط درخصوص جنبه ظاهری تولید مشترک رادیو و تلویزیون نیست بلکه در بحث گفتمان انقلاب اسلامی تمام افرادی که بر سر میز مناظره و گفت‌وگو جمع می‌شوند به یک اصل معتقد و متفق القول هستند و آن هم توافق بر سر اعتلای ایران اسلامی است.

درگیر دوربین نیستم !

سجاد صادقی یکی از کارشناسان و مجریان رادیو گفت‌وگو که در حال حاضر اجرای برنامه توافق را نیز برعهده دارد، می‌گوید: برنامه توافق، یک برنامه ترکیبی است که بر پایه یک برنامه رادیویی تولید می‌شود. در حقیقت میزگرد توافق همان برنامه گفت‌وگوی سیاسی رادیو گفت‌وگو است که به‌صورت تصویری نیز تولید شده و از شبکه افق پخش می‌شود. لحن و بیان برنامه کاملا صریح، شفاف، تخصصی و آکادمیک است.

او موضوعات برنامه توافق را جذاب و متناسب با مسائل روز دانسته و می‌گوید: طبیعی است که این برنامه مورد استفاده مخاطبان قرار گیرد. از آن‌جا که مخاطب رادیو گفت‌وگو معمولا از جامعه فرهیختگان و نخبگان کشور است، به همین دلیل تلاش می‌شود مباحث به‌صورت علمی مدیریت شود. صادقی ادامه می‌دهد: تهیه‌کننده توافق از من خواست که برای اجرای چنین برنامه مشترکی به چارچوب برنامه رادیویی پایبند باشم تا برنامه حالت مستند گونه پیدا کند. به‌عنوان مجری درگیر دوربین‌ها نیستم؛ یعنی نه من به‌عنوان مجری و نه دیگران در مقام مهمان خودشان را درگیر الزامات برنامه تلویزیونی نمی‌کنند، بلکه رفتارها کاملا رادیویی است و دوربین‌ها برنامه گفت‌وگوی سیاسی را به نوعی مستند ثبت می‌کنند. این سبک برای اولین‌بار در صداوسیما جهت تولید برنامه به کار گرفته شده است و امیدوارم مورد استقبال مخاطبان شبکه افق قرار گیرد.

زهره زمانی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها