استاد تغذیه دانشگاه علوم پزشکی ایران:

یک قاچ هندوانه یلدا، کافی است!

بلندترین شب‌سال بهانه‌ای است که رسانه ملی در جشن‌هایی که برای مخاطبانش تدارک دیده و در کنار شادی و سرور شب یلدا به موضوعات مرتبط با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی بپردازد؛ صله‌رحم، تکریم بزرگ‌ترها، کمک به نیازمندان، نشاط سالم، خیرات برای اموات، تاکید بر مطالعه نهج‌البلاغه، دیوان حافظ و شاهنامه، ساده‌زیستی و مواردی از این دست در برنامه‌های یلدایی تلویزیون مد نظر قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۹۸۰۵۹۴
مهمانی بلندترین شب سال در رسانه ملی

یلدای مثبت یک

حجت اشرف‌زاده، خواننده، مهدی و هادی مهدوی‌کیا، فوتبالیست‌های سابق پرسپولیس و تیم ملی و لیلا رجبی، عضو تیم ملی پرتاب وزنه ایران به همراه همسرش پیمان رجبی، مهمانان ویژه برنامه شبکه یک در شب یلدا هستند. این ویژه برنامه به‌همت گروه تولید برنامه «فرمول یک» تولید می‌شود و «مثبت یک» نام دارد. علی ضیا، اجرای این برنامه را به‌عهده دارد و افشین حسین‌خانی آن را تهیه می‌کند.

به گزارش جام‌جم، برنامه «مثبت یک» امشب ساعت 23 آغاز می‌شود و تا ساعت 3 بامداد ادامه دارد. بر اساس توضیحات حسین‌خانی، مثبت یک در باغ موزه هنر ایران و در دکوری یلدایی به مخاطبان ارائه می‌شود و میزبان ورزشکاران، هنرمندان سینما و تلویزیون و خوانندگان مطرح کشور است.

تهیه‌کننده مثبت یک، درباره این برنامه توضیح داد: این برنامه شاد و مفرح است، فضایی امیدبخش و پرنشاط دارد و چند خواننده جوان در این برنامه، اجرای زنده خواهند داشت. یکی از مهمانان این برنامه سرهنگ علیفر، گزارشگر خوب فوتبال است که به همراه محسن بروفر که دابسمش‌های او روی صدای آقای علیفر سر و صدای زیادی در فضای مجازی به پا کرده، مهمان برنامه خواهند بود. به گفته این تهیه‌کننده، اجرای برنامه نقالی‌خوانی شاهنامه توسط چند کودک از دیگر برنامه‌های مثبت یک خواهد بود.

شب‌نشینی برفی شبکه 3 با سینا حجازی

سینا حجازی و خانواده منصور پورحیدری، مهمانان ویژه برنامه شبکه سه در شب یلدا خواهند بود. مصطفی شریفی که به همراه فرزاد حسنی، تهیه‌کنندگی این برنامه را به‌عهده دارد، «حرف تو برف» را فرصتی برای همراهی با خانواده‌های ایرانی دانست و درباره آن به جام‌جم گفت: شب‌نشینی بخشی از فرهنگ ماست و در یلدا رسمی قدیمی است. سعی کرده‌ایم در این رسم قدیمی همراه مردم باشیم و برایشان شادی و نشاط به ارمغان بیاوریم.

بر اساس توضیحات این تهیه‌کننده، اجرای برنامه را فرزاد حسنی به‌عهده دارد. این شب‌نشینی از ساعت 22 و 15 دقیقه در شبکه سه آغاز می‌شود و تا ساعت یک و 30 دقیقه بامداد ادامه خواهد داشت. شریفی درباره مهمانان این برنامه نیز گفت: سینا حجازی و چند خواننده دیگر امشب همراه ما هستند. خانواده منصور پورحیدری نیز در مهمانی امشب حضور دارند و نیز شگفتانه‌ای برای مخاطبان خواهیم داشت که امشب خواهید دید. بر اساس اظهارات شریفی، علاوه بر نماآهنگ‌های شاد، یک بخش گزارش مردمی به مخاطبان ارائه می‌شود که اجرای آن را محسن حاجیلو به عهده دارد.

برنامه «حرف تو برف» به احتمال زیاد در شب‌های زمستان ادامه خواهد یافت.

یلدای «چشم شب روشن»

لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر ملی، امشب مهمان ویژه برنامه شبکه چهار در شب یلداست. برنامه شبانگاهی «چشم شب روشن» که هر شب از شبکه چهار پخش می‌شود، امشب از ساعت 22 تا پاسی از شب به صورت ویژه به مخاطبان ارائه خواهد شد.

این برنامه با اجرای محمد صالح‌علا و تهیه‌کنندگی امیر قمیشی در شبکه چهار تدارک دیده شده و بر اساس اظهارات قمیشی، ویژه‌برنامه چشم شب روشن در شب یلدا، یک برنامه متفاوت است. این ویژه برنامه شب‌نشینی فرهنگی محسوب می‌شود و با حافظ‌خوانی، موسیقی و کلیپ‌های شاد و متنوع یک شب ویژه برای مخاطبانش خواهد ساخت. این ویژه‌برنامه، امشب میزبان تعدادی از اهالی موسیقی، فرهنگ، هنر، طنز و ادبیات خواهد بود. در بخش موسیقی رضا مهدوی، مجری کارشناس برنامه، میزبان لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر است و مرتضی امیری اسفندقه و علیرضا بدیع در بخش شعر و ترانه حضور خواهند داشت. محیط طباطبایی، رشید کاکاوند و احمد عربانی به ترتیب در بخش‌های فرهنگ عامه، ادبیات، طنز و کاریکاتور حضور خواهند داشت.

ناردونه در قاب یلدای شبکه پنج

جشن شب یلدا در شبکه پنج از ساعت 20 آغاز می‌شود و هنرمندانی چون مرجانه گلچین، امیر تاجیک و علیرضا افتخاری از این شبکه همراه یلدای مخاطبان خواهند بود.

شبکه پنج، دو ویژه‌برنامه با نام «ناردونه» و «قاب ‌شب» را برای شب یلدای مخاطبانش تدارک دیده است؛ «ناردونه» به تهیه‌کنندگی محمدحسین رضوی ساعت 20 آغاز می‌شود و اجرای آن با احسان کرمی است. بر اساس توضیحات رضوی، برنامه ناردونه، میزبان یک هنرمند مطرح سینمایی است و مصاحبه با هنرمندان و خوانندگان، وله و گزارش مردمی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه است. اجرای موسیقی زنده نیز یکی از آیتم‌های ناردونه است.

«قاب شب» به تهیه‌کنندگی حسین عباسی، دومین برنامه شب یلدا در شبکه پنج است که ساعت 23 و با اجرای حسین مولایی و حسین عباسی آغاز می‌شود. این برنامه یک جنگ شاد است که تقلید صدا، وله‌های شاد وتبریک مردمی با گویش‌های مختلف را به مخاطبانش ارائه می‌کند.

تولد رامبد جوان در خندوانه

فصل چهارم برنامه خندوانه با جشن تولد رامبد جوان، مجری این برنامه آغاز می‌شود. رامبد متولد اول دی ماه است و در شب تولدش که مصادف با یلداست، جشنی در اولین برنامه فصل چهارم خندوانه برگزار می‌شود. در برنامه شب یلدا جناب‌خان حضور ندارد، اما تعدادی از کمدین‌های این برنامه درباره طرح «خنداننده شو» اطلاعاتی به مخاطب می‌دهند. این بخش برای انتخاب بهترین خنداننده ازمیان مردم، طراحی شده است. همچنین مروری بر برنامه‌های فصل گذشته و پشت صحنه‌های آنها نیز امشب در ویژه برنامه یلدا به مخاطبان ارائه می‌شود.

یلدای رادیو

شبکه‌های رادیویی نیز در طولانی‌ترین شب سال برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند که از مهم‌ترین آنها به این موارد می‌توان اشاره کرد: سازندگان برنامه رادیو جمعه، با ویژه‌برنامه‌ای با عنوان «یلدا و لبخند» به مناسبت شب یلدا، لحظات شادی را برای شنوندگان رادیو ایران فراهم می‌کنند. مسابقه «ضرب‌المثل» با اجرای علیرضا جاوید‌نیا و ابوالفضل آقاخانی پخش می‌شود. همچنین سرور پاک‌نشان، بهروز رضوی، منوچهر والی‌زاده و امیر نوری در این برنامه تفالی به دیوان حافظ می‌زنند.

از آنجا که هر شب ساعت 21 و 45 دقیقه برنامه شب بخیر کوچولو از رادیو ایران پخش می‌شود، فضای برنامه طوری طراحی شده که مریم نشیبا، بانوی قصه‌ها در شب یلدا راس این ساعت برای بچه‌ها قصه بگوید. رادیو تهران برنامه «شب انار» را برای مخاطبانش تدارک دیده که به معرفی و تشریح فلسفه شکل‎گیری مراسم باستانی مردم ایران زمین و همچنین ترویج و تبلیغ شکل صحیح سنت‎های قدیمی ایرانی، بخش‌های متنوع و شادی را برای مخاطبان در نظر گرفته است؛ یلدانشینی با پیشکسوتان عرصه رادیو، تلویزیون، دوبله، سینما، تئاتر و موسیقی از جمله بهروز رضوی، مریم نشیبا، پریچهر بهروان و لوریس چکناواریان از دیگر بخش‌های این برنامه است. رادیو جوان برنامه «یک جمع خودمانی» را برای شنوندگانش در نظر گرفته که به موضوع آشتی و اخلاق و خصوصیات رفتاری افراد اختصاص دارد و ساعت 23 به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. رادیو سلامت از ساعت 21 تا 24 با ویژه برنامه‌ای، خاطرات معاونان وزیر بهداشت را از شب یلدا پخش می‌کند و میزبان برخی پزشکان و هنرمندان است. رادیو فرهنگ از ساعت 21 تا 24 برنامه «یلداگرام» را تدارک دیده و فرصتی فراهم کرده تا از طریق رادیو گردهم بیایند و تنهایی‌شان پر شود.

رادیو گفت‌وگو در ویژه برنامه «یلدای ایرانی» میزگرد طنز برگزار می‌کند و رادیو نمایش با عنوان «یلدا» نمایشی را تدارک دیده که هنرمندانی چون مهرداد مهماندوست، مریم جلینی، زهره مجابی، شهریار حمزیان و احمد گنجی در آن بازی می‌کنند. این نمایش ساعت 19 و 15 دقیقه از رادیو نمایش پخش می‌شود.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها