به بهانه 57 سالگی مریم شیرزاد، مدیر دوبلاژ

از اوشین سال‌های دور از خانه تا گریس داگویل

سریال‌ها بخش بسیار پر رنگی از خاطرات دهه‌های گذشته ما هستند. آن هم دهه شصتی‌های خاطره باز. گستره ارتباطات در مقایسه با امروز قابل باور نبود و تنها ارتباط از طریق تلویزیون بود؛ آنهم در دهه‌ای که ایران انقلاب 57 را پشت‌سر گذاشته بود و جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز شده بود.
کد خبر: ۹۷۹۲۴۹
شنبه‌های دلپذیر +عکس

در این شرایط کمتر کسی به فکر تفریح بود و تنها تفریح خانواده نشستن پای تلویزیون دو کاناله آن روزها و تماشای سریال‌ها بود.

همین است که سریال‌ها و کارتون‌های آن دهه را وقتی حالا می‌بینید همه روزهای خاکستری دهه شصت به یک‌باره برایتان تداعی می‌شود.

شنبه‌های دلپذیر

سرآمد سریال‌های آن روزها و شاید اولین سریال بعد از انقلاب که خیابان‌های تهران را خلوت می‌کرد «سال‌های دور از خانه» بود؛ سریالی که به نام اصلی‌اش هم می‌خواندند یعنی اوشین.

سریالی که اولین کار آسیای شرقی در تلویزیون ایران بود.

جالب این‌که این سریال در ژاپن به صورت صبحگاهی پخش می‌شد.

در کشوری که در مسیر توسعه اقتصادی بود قرار بود چنین سریالی به مردم ژاپن امید بدهد و روز طاقت‌فرسا را برایشان آسان کند که اتفاقا چنین تاثیری هم داشت؛ چنان که به گواه آمار 69 درصد ژاپنی‌ها پای اوشین می‌نشستند و می‌دیدند.

همین استقبال مردم ژاپن بود که سریال را به‌دست ایرانی‌ها رساند! وقتی ژاپنی‌ها چنین استقبالی را دیدند آن را به 59 کشور دیگر فروختند که ایران هم یکی از آن کشور‌ها بود.

جالب این‌که بسیاری از ژاپنی‌ها موافق صادر کردن این سریال نبودند و اعتقاد داشتند این سریال سیاه نمایی کشور ژاپن است و تنها مصرف داخلی دارد اما این استقبال آنقدر بود که سازندگان این مجموعه را وسوسه کند آن را به کشور‌های دیگر بفروشند.

چنین شد که شنبه‌های ایرانیان با سختی‌های زندگی اوشین همراه شد. سریال در ایران آنقدر معروف بود که تاثیرات بسیاری هم به همراه داشت.

به عنوان مثال فروشگاه‌های لباس‌های دست دوم، نام تاناکورا را از نام فامیل اوشین تاناکورا که در سریال صاحب و گرداننده فروشگاه‌های زنجیره‌ای تاناکورا بود، وام گرفته‌اند.

معاون کلانتر خوش قلب

«و حالا مأمور معروف قانون، معاون کلانتر، با شما صحبت می‌کند» این جملات آشنا روی تصویر دویدن معاون کلانتر؛ شخصیتی که پشت آن ستاره حلبی، قلبی از طلا داشت. کارتونی که با دوبله ماندگار آن زمان هنوز هم پیش چشم دهه شصتی‌هاست.

معاون کلانتر کارتونی بود که در دهه 1960 میلادی ساخته شد. این کارتون در دهه شصت شمسی بسیار از تلویزیون ایران پخش ‌شد. معاون کلانتر مأموریت دارد صلح و امنیت را در سراسر منطقة کوچکشان برقرار کند اما دو بچه شیطون و بازیگوش به نام‌های «ماسکی» و «وَنس» بیشتر اوقات از روی بچگی خرابکاری‌هایی می‌کردند.

این دو کوچولوی شکمو، دائم به فکر دزدیدن تخم‌مرغ از مرغدانی هستند. بنابراین کلانتر یکی از وظایفی را که به‌عهده معاون گذاشته تعلیم و تربیت بچه‌هاست و در صورتی که نتواند از عهده آنها برآید، مؤاخذه می‌شود.

ایرج رضایی معاون کلانتر، مینو غزنوی ماسکی، مرحوم مهدی آژیر ونس و عباس سعیدی کلانتر را
صحبت می‌کرد.

ضمیمه چمدان روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
بچه رزمنده 35 ساله ازقم
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
۰
۰
بنام خداسلام علیكم ؛ عید ولادت حضرت رسول ص برمسئولین ودست اندركاران این سایت مباركباد؛خسته نباشید باتشكر از این؛ مطالب خوبتان ؛ یك انتقاد كوچك كه حقیردارم ؛ آنكه ؛ ای كاش سری به آرشیو ؛ صوتی صدا وسیما می زدید وسرودهای خیلی قدیمی وناب زمان جنگ (باتوجه به نزدیك بودن سالروز عملیات كربلای 4 )را خارج می كردید ؛ ومی گذاشیتید ؛ مثلا سرودی به نام ؛ شهید وطن افتخار میهن - گل پرپر لاله زار میهن - باتشكر التماس دعا
الهام
United Arab Emirates
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۷
۰
۰
سلام كاش صدا و سیما این سریالها و كارتون هایی رو كه برای ما و بقیه بسیار خاطره ساز بودن رو دوباره پخش میكردن تا هم ما و هم بچه هایمان از دیدن آنها لذت ببرند و اگه قرار شد پخش بشه لطفا در جام جم عزیز بنویسید تاریخ و ساعت و شبكه اش رو تا ما بتوانیم نگاه كنیم ممنونم
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها