سیدحسام نواب صفوی در گفتگو با جام جم آنلاین:

امشب اعدام می شوم

مجموعه تلویزیونی معمای شاه یکی از سریال های مُعظم و فاخری است که در سال های اخیر ساخته شده و از تلویزیون پخش می شود. صدها بازیگر حرفه ای و آماتور در این مجموعه تلویزیونی ایفای نقش کرده اند تا گوشه ای از تاریخ معاصر ایران را به نمایش گذارند.
کد خبر: ۹۷۵۰۴۰
امشب  اعدام می شوم

به گزارش جام جم آنلاین سیدحسام نواب صفوی یکی از چهره های حرفه ای تلویزیون و سینمای ایران است که توانست با حضور خود در این سریال و ایفای نقش شهید نواب صفوی، روایتگر داستان بخشی از زندگی، مبارزات و در نهایت اعدام آن شهید بزرگوار باشد. این حضور موفق بهانه ای شد تا جام جم آنلاین گفت و گویی کوتاه با این هنرمند به ترتیب ذیل انجام دهد.

حسام نواب صفوی حضوری ماندگار در سریال معمای شاه داشت، این حضور و بازی را چگونه دیدید؟

من نقش های زیادی بازی کردم ولی بازی در نقش شهید نواب صفوی یک تفاوت بزرگ با مابقی نقش های قبلی من داشت. تفاوتی که از درون من نشأت می گرفت. بازی در نقش نواب صفوی بسیار سنگین و سخت بود و شاید اگر به غیر از شخصیت آن شهید بود اصلاً قید بازی را می زدم ولی این نقش عظیم به نوعی مرا به سوی خود می کشید.

اشاره کردید نقشی بسیار سنگین و حساس، یعنی چی؟

بازی در نقش های تاریخی بسیار سخت است. این سختی وقتی دو چندان می شود که داستان مربوط به تاریخ معاصر باشد چرا که بسیاری از مردم از طریق کتاب ها، عکس ها و فیلم ها و دیگر مستندات با آن واقعه تاریخی آشنا هستند و ذهنیتی درباره آن دارند. لذا کوچکترین لغزش و خطایی هم می تواند به نقش بازیگر و هم به شخصیت تاریخی لطمه بزند. برای همین، من و کارگردان و عوامل کارشناسی برنامه، مطالعات و مستندات فراوانی را درباره زندگی تا اعدام شهید نواب صفوی بررسی و مطالعه کردیم.

چه احساسی داشتید از اینکه نقش شهید نواب صفوی به شما سپرده شد؟

پیش از من هیچ فردی نقش شهید نواب صفوی را آن هم با این عظمتی که در سریال معمای شاه مطرح شد بازی نکرده است و من خیلی خوشحال هستم که این توفیق نصیب من شد.

شما در این سریال اعدام شدید، از حس درونی خودتان در لحظه اعدام بگویید؟

در واقع، امشب و در ادامه داستان های مجموعه تلویزیونی معمای شاه، حجت الاسلام سیدمجتبی نواب صفوی که افتخار نقش آن بزرگوار با من است، اعدام می شود. از نظر هنری، صحنه اعدام نواب صفوی بسیار حرفه ای و جالب تدارک دیده شده است به طوری که وقتی مرا به ستون چوبی بستند و به جوخه تفنگداران فرمان آماده باش و آتش می دادند، به شخصه از درون احساس می کردم که مرا می خواهند اعدام کنند و نوعی همذات پنداری با آن شهید بزرگوار در درون من ایجاد شده بود.

آیا هم نامی شما با آن شهید بزرگوار هم در ایجاد این حس خاص موثر بود؟

از اینکه نام فامیل من با نام فامیل آن شهید بزرگوار یکی است خیلی برای من جالب و حس زیبایی را در درون من ایجاد کرده است. اوج این احساس زیبا برای خودم در لحظه اعدام نمود پیدا کرد و کمک بزرگی در واقعی جلوه دادن اعدام نواب صفوی به من کرد.

در کل مجموعه تلویزیونی معمای شاه را چگونه ارزیابی می کنید؟

معمای شاه سریال فاخر و با عظمتی است که به بیان گوشه ای از واقعیت های تاریخ معاصر ایران می پردازد و چون مورخان و حتی عموم مردم اطلاعات بسیاری از تاریخ معاصر جامعه خویش دارند لذا از یک سو کار ساخت سریال معمای شاه بسیار دشوار و حساس می نماید و از سوی دیگر خوشبختانه از تحریف تاریخ هم به دور می ماند.

در ادامه، متنی برگرفته از اینستاگرام این هنرمند می خوانید.
هوالعزیز
ن وَالْقَلَمِ وَمَا یَسْطُرُونَ. سوگند به قلم و آنچه می ‏نویسند. ایفای نقش در قالب شهید نواب صفوی اینقدر مشکل و سخت بود که چند سال از زندگی خود را صرف مطالعه و تمرین های سخت بازیگری قرار دادم. وقتی جلوی دوربین رفتم این قدر سکانس ها توسط کارگردان، محمدرضا ورزی درست مهندسی می شد که علاقه ام به این شخصیت بیشتر شد.
بطور حتم اگر امروز نواب صفوی زنده بود دست خیلی از اختلاس گران و مفسدین اقتصادی را با قلم قطع می کرد، هنوز هم اهرمی مثل فداییان اسلام را ایران لازم دارد برای دفاع از استقلال ایران و حقانیت اسلام عزیز.


البته امروز با قلم نه اعدام انقلابی، بدیهی است امروز قطع دست اختلاس گران و مفسدین اقتصادی به عهده دستگاه قضا است و فداییان اسلام می توانستند یار بسیارخوبی برای دستگاه قضا باشند.
بگذریم: اعدام بسیاری از شخصیت های سینما از جمله عمر مختار را نگاه کردیم. فیلمبرداری صحنه اعدام نواب صفوی یک هفته به طول انجامید از کارگردان تقاضا کردم پلان تیر باران آخرین پلان من در این سریال باشد که اگر چاشنی برعکس عمل کرد و یا تیر واقعی شلیک می شد، کارم نیمه تمام نماند.
امشب یکشنبه مورخ 14 / 9 / 1395 ساعت ٢٢:١٥ محاکمه و این اعدام منحصر به فرد را از شبکه ١ در سریال معمای شاه تماشا کنید. با تشکر و احترام فراوان. سیدحسام نواب صفوی

محمد زندکریمخانی - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رها
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۵
۰
۰
تو هم فیلمی هستی
آزاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۶
۰
۱
فقط یك فرقی با نواب اصلی داشت اون بنده خدا كلا 40 كیلو بود و هیكل لاغر و ضعیفی داشت البته درسته در آن زمان مردم بیشتر گرسنه و ناتوان بودند و مثل الان امكانات نبود!!!!؟؟؟!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها