به یاد استاد کاظم معتمدنژاد

مطالعات انتقادی و مشکلات ما

نگاه انتقادی و روشنگرانه به مسائل درکشور ما راه حل مهمی است که متاسفانه کمترکسی بدان اهتمام داشته است.
کد خبر: ۹۷۴۶۷۵
مطالعات انتقادی و مشکلات ما

به گزارش جام جم آنلاین و به قلم دکتر مسعودی، زنده یاد دکترکاظم معتمدنژاد از آن دسته اساتیدی بود که دغدغه حل مسائل کشور بطور اعم و حل مشکلات ارتباطات اجتماعی را بطور اخص در دستورکار خود قرار داده بود.
این استاد دانشگاه علامه طباطبایی با کاشتن بذر امید وخوشبینی در میان دانشجویان خود ضمن نگاه انتقادی به وضع موجود در تحقیقات مداوم به جستجوی راه حل می¬پرداخت و با کیمیای تواضع و فروتنی شاگردانش را دراین راه هدایت می¬کرد. مسلم است که مباحث طرح شده از سوی معتمدنژاد در باب مطالعات اقتصادی در ارتباطات برحسب ضرورت و اهمیت بوده است، همچنانکه استاد به این ضرورت‌ها و البته نارضایتی‌اش در ناتمام ماندن کارها اشاره می‌کنند:
«من ازکتاب‌هایم راضی نیستم! کتاب‌های من در واقع قبلاًجزوه‌های درسی بوده و به تدریج تهیه شده و بسیاری از کتاب‌هایم نیز چاپ نشده و ناتمام مانده است. زیرا درطول زمان خدمت دانشگاهی،گاهی اوقات احساس می‌کردم که ضروری است درس جدیدی داده شود و کسی نیست آن را تدریس کند و من آن درس جدید را برعهده گرفتم و درباره آن مقاله و جزوه می‌نوشتم. برخی را به صورت کتاب در آوردم و بسیاری از آن‌ها ناتمام ماند. این کتاب‌ها هم از روی ناچاری کتاب‌های درسی شد. چون مآخذ دیگری وجود نداشت ولی به تدریج که مآخذهای بهتری تهیه شود، کتاب‌ها کنار گذاشته خواهد شد. کارهای زیادی دارم که هنوز آن‌ها را چاپ نکرده‌ام».
« مطالعات انتقادی در ارتباطات» نیز از جمله درس‌های جدیدی بوده که استاد به دلیل ضرورتی که احساس می‌کردند در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری ارتباطات دانشگاه علوم طباطبایی دایرشد. طرح مباحث مطالعات انتقادی توسط استاد معتمدنژاد به خصوص تاکید همواره ایشان بر سلطه امپریالیسم رسانه‌ای و اقتصاد سیاسی رسانه‌ها، بیانگر انتظار استاد از دانشجویان و محققان برای رهایی از سلطه و اخیرا کلیساهای نوین (شرکت‌های چند ملیتی) بر جریان اطلاع رسانی وسایل ارتباط جمعی در قرن بیست و یکم از حیات بشری است. به همین منظور استاد معتمدنژاد درکنار آشنا کردن دانشجویان با مباحث مطالعات انتقادی در دانشگاههای غرب، همواره آنها را به بحث و بررسی و غور در اندیشه منتقدان متفکر ایرانی فرا می‌خواند.
استاد معتمدنژاد همواره دلبستگی‌هایشان را نسبت به بررسی اندیشه‌های انتظاری شخصیت‌های متفکری چون؛ سیدجمال الدین اسدآبادی، جلال آل احمد، دکتر علی شریعتی، فرانس فانون و حتی حضرت امام خمینی (ره)، ابراز داشته اند و این همه تنها یک تفسیر و تبیین نزد دانشجویان دارد و آن بومی سازی اندیشه‌های انتقادی و استفاده از اندیشه‌های ملی و مذهبی در فرهنگ ایرانی و اسلامی کشورمان است. یادش گرامی باد.

دکتر امیدعلی مسعودی – استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها