گزارشی از یک مسابقه رادیویی با گنجینه‌ای از دفاع مقدس

«فـرمانده» پلی میان نسل گذشته و حال

رادیو ایران برای چهارمین سال پیاپی با مسابقه «فرمانده» به استقبال هفته بسیج رفته است. این مسابقه شامل جنگ سخت همراه با جنگ نرم است. مهم‌ترین اتفاق این مسابقه به وجود آمدن فضایی صمیمی برای جوان‌های دیروز و امروز در راستای انتقال تجربه‌ها و بروز خلاقیت‌هاست. اجرای این برنامه به عهده علیرضا تابان است.
کد خبر: ۹۷۲۳۴۷
«فـرمانده» پلی میان نسل گذشته و حال

این مسابقه با حضور فرماندهانی از جنگ و سرداران بسیج و شرکت‌کننده‌هایی مانند مخترعان، نخبگان و افراد کارآفرین ضبط و پخش می‌شود. همچنین اقشار مختلفی که سال‌ها درجنگ حضور داشته‌اند مانند خبرنگاران، امدادگران و پزشکان همراه با جوانان موفق این حوزه‌ها نیز در این مسابقه حاضر می‌شوند.

بیژن نوباوه داور بخش رسانه و خبرنگاران و معصومه رامهرمزی داور بخش پزشکی هستند.

مسابقه فرمانده به تهیه‌کنندگی کیاناز کاوه، اجرای علیرضا تابان، نویسندگی اعظم بهروز و صدابرداری داریوش گودرزی در هفته بسیج تقدیم مخاطبان رادیو ایران می‌شود.

نگاهی به خلاقیت‌های دفاع مقدس

کیاناز کاوه، تهیه‌کننده فرمانده در خصوص ساخت این برنامه به جام‌جم می‌گوید: می‌توانم بگویم به عنوان یک برنامه‌ساز تهیه این برنامه سخت است. دعوت از هفت، هشت نفر از افراد ویژه به عنوان داور و چهره شاخص یا به عنوان شرکت‌کننده که اکثرا از جوان‌های موفق و نخبه هستند و کنار هم قرار دادن این آدم‌ها و توجیه آنها نسبت به این فضا کار دشواری به نظر می‌رسد که ظرافت خاصی را می‌طلبد. در عین حال آنچه از این برنامه حاصل می‌شود، شایسته این همه زحمت است.

کاوه معتقد است: بیشتر برنامه‌سازان درباره خاطرات سال‌های دفاع مقدس و فضای حسی حاکم بر این رخداد، برنامه ساخته‌اند ولی احساس می‌کنم الان وقت آن است که نگاه دیگری به این اتفاق داشته باشیم. باید از بعد دیگری به این مهم نگاه کنیم و هدف برنامه دقیقا همین است. نگاه و تمرکز برنامه بر خلاقیت‌ها در سال‌های دفاع مقدس است و این که فرمانده در گذشته جنگ باقی نمانده است بلکه گذشته را به حال پیوند داده است. این برنامه می‌کوشد ضمن یادآوری خلاقیت‌های دیروز، خلاقیت‌های جوانان امروزی را نیز نمایش دهد.

تهیه‌کننده جوان رادیو ایران ادامه می‌دهد: فکر می‌کنم زمان آن فرارسیده که برای حفظ دستاوردهای سال‌های دفاع مقدس، نگاهمان را به این مهم تغییر دهیم و برای کسانی که می‌خواهند از جنگ بدانند، فقط خاطره‌گو نباشیم بلکه از دستاوردهای این گنجینه مهم بگوییم.

«فرمانده» و صدابرداری ویژه

داریوش گودرزی، صدابردار درباره صدابرداری این برنامه که به صورت مسابقه ضبط می‌شود، می‌گوید: صدابرداری این مسابقه ویژه است. دو گروه سه نفره شرکت‌کننده داریم که برای هر شرکت‌کننده یک میکروفن مجزا به کار گرفته می‌شود. برای مجری برنامه نیز میکروفن‌های جداگانه‌ای کار گذاشته شده که در مجموع از 9 میکروفن در این مسابقه استفاده می‌شود.

گودرزی با سابقه 24 سال فعالیت در امر صدابرداری معتقد است: بزرگ‌ترین هنر صدابردار این است که شنونده رادیو دست به ولوم گیرنده خود نزند.

انتقال شور و هیجان!

علیرضا تابان که برای چندمین بار است اجرای مسابقه فرمانده را به عهده گرفته می‌گوید: این مسابقه با توجه به ساختارش با مسابقه‌های دیگری که شنیده‌ایم و اجرا کرده‌ایم، متفاوت است. دو نسل متفاوت در این برنامه حضور دارند؛ فرماندهانی که در هشت سال دفاع مقدس جانانه جنگیدند و دفاع کردند و فرماندهان آینده که به عنوان شرکت‌کننده در مسابقه حضور پیدا می‌کنند.

تابان درباره لحن و اجرای این مسابقه توضیح می‌دهد: همین تلاش دو نسل شاید به ظاهر هیجان آنچنانی را انتقال ندهد، اما در دل خودش سرشار از شور و هیجان است. به همین خاطر اجرای این مسابقه هم از لحاظ لحن و بیان یک مقدار متفاوت است.

این مجری تصریح می‌کند: من جنگ را درک کرده‌ام، البته شاید نه به اندازه آنهایی که صد درصد در جنگ حضور داشته‌اند. به همین دلیل زمانی که خاطره‌ای از طرف داوران تعریف می‌شود خیلی از شنیده‌ها و برخی از دیده‌ها در ذهن من جان می‌گیرد و باعث می‌شود که اشک از چشمانم جاری شود. وقتی در همین مسابقه یادی از کربلای5 شد، بی‌اختیار به یاد معلم شهیدم افتادم که بسیار دوست داشتنی بود. از همکلاسی‌های خودم هم چند نفر شهید و جانباز شدند.

تابان در مورد این مسابقه می‌گوید: فرمانده، مسابقه‌ای دوست‌داشتنی است. اصولا من کارهای دفاع مقدس را دوست دارم؛ از هر نوعی که باشد. حتی اگر در برنامه‌ای هم حضور نداشته باشم از شنیدن برنامه‌های دفاع مقدس لذت می‌برم.

زهره زمانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها