خلبان حاضر در فتح سوسنگرد در گفتگو با خبرنگار جام جم آنلاین مطرح کرد:

«گورهای جفیر» سند دروغ صدام در حمایت از عرب‌های ایرانی/ ماجرای خلبانی که فرزند خوزستان شد

مستند «نامه 26 آبان 59» درباره نامه حضرت آیت الله خامنه ای به فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز در سال 1359 و آزادی سوسنگرد است.
کد خبر: ۹۶۸۹۸۷
داستان یک نامه تاریخی در شبکه افق

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی؛ «شنیدم تیمسار ظهیرنژاد به شما تلفن کرده‌اند که تیپ ۲ فردا وارد عمل نشود مگر بنا به امر. منظورشان امر آقای رئیس جمهور است. من این عدول از تصمیم عصر را قابل توجیه نمی‌دانم. این به معنای تعطیل یا به ناکامی کشاندن عملیات فردا است».

این بخشی از نامه ای تاریخی است که حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در 26 آبان سال 1359 به سرهنگ قاسمی فرمانده لشکر 92 زرهی اهواز نوشتند.

ایشان در آن نامه به توان رزمی دشمن اشاره کرده بودند، توانی که گروهان‌های پیاده یارای کار درستی در برابر آن نداشتند و اگر تیپ وارد عمل نمی‌شد، در حقیقت تک انجام نگرفته بود. ایشان همچنین تاکید کرده بودند، صبح اگر برای تصمیم نهایی بخواهیم منتظر آمدن تیمسار ظهیرنژاد بمانیم وقت خواهد گذشت؛ جوانان ما در سوسنگرد حداکثر تا صبح مقاومت خواهند کرد و صبح زود اگر ما قدری بار دشمن را سبک نکنیم، همه نابود خواهند شد و شهر کاملاً سقوط خواهد کرد. خلاصه اینکه به نظر و تشخیص ما کار باید به همان روال که عصر صحبت شد پیش برود و تیپ آماده باشد که صبح وارد عمل شود. در غیر این صورت مسئولیت سقوط سوسنگرد با هر کسی است که از این تصمیم عدول کرده است».

این نامه در آن زمان و سال‌های پس از آن اهمیت زیادی داشت؛ چرا که ایران در یکی از مقاطع حساس تاریخی به سر می برد و اتفاقات زیادی در حال رخ دادن بودند. حوادثی که سرانجام منجر به آزادسازی سوسنگرد شدند.

مستند «نامه 26 آبان 59» به قضایای مربوط به این نامه و حوادث پس از آن می‌پردازد؛ محوریت این مستند بر مبنای نامه مذکور است که در نهایت منجر به آزادی سوسنگرد شد.

در این فیلم از تصاویر بازسازی شده، گفتگو با چهره های حاضر در عملیات آزادسازی سوسنگرد همچون سرهنگ غلامرضا قاسمی، امیر دربندی، فرمانده وقت سوسنگرد، سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سرلشکر سلیمی و نیز تصاویر آرشیوی استفاده شده است.

این مستند روز سه شنبه 25 آبان ساعت 20:30 و تکرار آن ساعت های 8:00 و 13:30 روز بعد از شبکه افق پخش می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها