گفت‌وگو با فرناز رهنما، بازیگر سریال «هشت و نیم دقیقه»

صبوری‌ام برای نقش جدی جواب داد

فرناز رهنما، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون حرفه بازیگری را از سال 1385 با بازی در سریال تلویزیونی «زیرزمین» به‌کارگردانی علیرضا افخمی آغاز کرد. وی با سریال ساختمان پزشکان و در نقش نازنین به کارگردانی سروش صحت بین مردم شناخته شد. رهنما در طول این سا‌ل‌ها در سریال‌هایی همچون مامور بدرقه، یادداشت‌های یک زن خانه‌دار و هفت‌سنگ نقش‌های متفاوتی را تجربه کرده است. مخاطبان تلویزیون این روزها شاهد بازی او در سریال هشت و نیم دقیقه به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی از شبکه دو هستند. او در این مجموعه نقش نسرین مقدم، وکیل و دوست یکتا را بازی کرده است. همین بهانه‌ای شد برای گفت‌وگو با این هنرمند.
کد خبر: ۹۶۶۹۶۵
صبوری‌ام برای نقش جدی جواب داد

شما در این مجموعه نقش یک زن وکیل مقتدر را بازی می‌کنید. آیا قبل از ایفای نقش ما‌به‌ازا داشتید یا تحقیق میدانی درباره وکلا و رفتارهایشان کرده بودید؟

قبل از بازی در هر اثر، فیلمنامه برایم خیلی اهمیت دارد و باید تاکید کنم که سریال هشت و نیم دقیقه فیلمنامه خوب و کاملی داشت. در واقع متن به حدی گویا بود و شخصیت‌پردازی‌ها از سوی نویسنده خوب به نگارش درآمد که نیاز به تحقیقات فردی نبود. اما این‌که آیا برای ایفای نقش نسرین ما‌به‌ازا داشتم یا نه، باید بگویم که هر فردی در زندگی اش وکلای مختلف را دیده و من هم از این قاعده مستثنا نیستم.

در مجموع، نقش نسرین مقدم را با هدایت شهرام شاه‌حسینی، کارگردان درآوردم. البته ایفای این نقش خیلی سخت بود، زیرا من و کارگردان می‌خواستیم خروجی این نقش یک وکیل زبده باشد و نه یک کارآگاه!

فکر می‌کنم قائل شدن حد و مرزی میان وکیل و کارآگاه به دلیل نزدیکی به هم برایتان سخت بوده باشد؟

بله، درآوردن این مرز خیلی کار سختی بود، اما با کمک کارگردان این مرز را رعایت کردیم و فکر می‌کنم نتیجه خوبی را هم دریافت کردیم.

در سریال‌های مختلف بازیگران دیگری نقش وکیل را بازی کرده بودند، آیا بازی آنها را دیده بودید که برای ایفای نقش نسرین مقدم الهام بگیرید؟

چیزی به یاد نمی‌آورم، اما حتما در ضمیر ناخودآگاهم تصویر وکلا در آثار نمایشی ایرانی و خارجی وجود دارد و من هم غیرمستقیم تاثیر گرفتم، اما فیلم ایرانی یا خارجی خاصی با موضوع وکلا را به یاد نمی‌آورم. البته حتی اگر بازیگر ما‌به‌ازا هم داشته باشد، اما در نهایت نقش را به شکل متفاوت اجرا می‌کند. یعنی اگر قرار بود نقش نسرین مقدم را به بازیگر دیگری بسپارند، حتما او به گونه‌ای دیگر نقش را بازی می‌کرد.

مخاطبان در کارهای اخیرتان شما را در نقش‌های طنز دیده بودند و حتی با این نقش‌ها در ذهن آنها ماندگار شدید. البته در طول این سال‌ها در چند تله‌فیلم هم نقش جدی داشتید، اما در حیطه طنز پررنگ‌تر بودید. آیا با ایفای نقش جدی در سریال هشت و نیم دقیقه می‌خواستید مخاطبانتان را غافلگیر کنید یا اتفاقی پیش آمد؟

من در سینما، تلویزیون و تئاتر نقش‌های جدی هم داشتم که در این باره می‌توانم به کارهایی همچون اقلیما، چیزهایی هست که نمی‌دانی، ربات، روشنایی دریا، سوگند، مهر بی‌پایان، تبرئه شده و ... اشاره کنم. البته با شما موافق هستم که مردم من را بیشتر بواسطه نقش‌های طنزم می‌شناسند و به یاد می‌آورند، اما این چیز بدی نیست.

اما درباره اتفاقی بودن این مساله باید بگویم به هیچ وجه این طور نبود. دلم می‌خواست بعد از مدت‌ها نقش جدی بازی کنم، زیرا احساس می‌کردم در نقش‌های طنز ثابت مانده‌ام. البته این اتفاق از دست من خارج بود، زیرا بعد از یک کار موفق همه پیشنهادها به همان سمت می‌رود. بعد از بازی در سریال ساختمان پزشکان پیشنهاد نقش‌های طنز داشتم، اما خوشحالم صبوری‌ام جواب داد و بعد از هشت ماه تحمل موفق شدم از قالب نقش‌های طنز خارج شوم و نقش جدی بازی کنم. نقش نسرین مقدم هم جزو نقش‌های جدی برایم محسوب می‌شود و هم این‌که تجربه تازه‌ای برایم بود.

خودتان به کدام نقش‌ها علاقه بیشتری دارید؟

من هم به ایفای نقش‌های جدی علاقه‌مند هستم و هم طنز. دلم می‌خواهد با بازی در آثار مختلف توانمندی‌هایم را نشان بدهم و در هر نقشی خوب ظاهر شوم. از سوی دیگر همیشه دوست دارم نقش‌هایم را به گونه‌ای بازی کنم که برای مخاطبم قابل باور باشد. امیدوارم این اتفاق هم در سریال تلویزیونی هشت و نیم دقیقه افتاده باشد.

ویژگی اصلی سریال هشت و نیم دقیقه از نگاه شما چیست؟

قصه‌گو بودن سریال هشت و نیم دقیقه ویژگی سریال است و در این مجموعه چند رابطه و قصه با هم روایت و هر یک به شکل جذابی به هم مرتبط می‌شود. گره‌های این مجموعه جذابیت دارد.

آیا صحنه‌ای در سریال بود که شما را به لحاظ حسی درگیر کرده باشد؟

صحنه‌های احساسی در این مجموعه زیاد است و من هم صحنه‌های این شکلی کم ندارم، اما در حال حاضر نمی‌توانم درباره‌اش حرف بزنم، چون قصه لو می‌رود. اما در مجموع بازی در مجموعه هشت و نیم دقیقه تجربه بسیار جالبی بود.

گریم‌تان هم در این سریال نسبت به دیگر کارهایتان متفاوت است. گریم چقدر به بازیگر در ایفای نقش‌اش کمک می‌کند؟

من در این سریال گریم خاصی ندارم، اما مسلما گریم یکی از عناصری است که به بازیگر کمک می‌کند به شخصیتی که قرار است ایفا کند، نزدیک‌تر شود.

ریتم صحبت کردن شما تند است و از این ویژگی در نقش‌های طنزتان استفاده می‌کنید، اما در این مجموعه با ریتم تند حرف نمی‌زنید. آیا کارگردان از شما این‌گونه خواسته بود؟

آقای شاه‌حسینی بهترین تجربه بازیگری را در سریال هشت و نیم دقیقه در اختیار من گذاشتند و من از او خیلی یاد گرفتم. با هدایت او ریتم کلام و حرکتم در ایفای نقش نسرین مقدم حفظ شد، چون نسرین وکیل است و ریتم تند حرف زدن برای شخصیتش مناسب نبود. با راهنمایی کارگردان ریتم حرف زدنم را در این سریال کنترل کردم، حتی جنس بازی‌ام و نگاهم به دوربین هم متفاوت و برایم تازه بود.

خوشبختانه بعد از بازی در دو سکانس هماهنگ شدم و امیدوارم مخاطبان از تماشای سریال هشت و نیم دقیقه لذت ببرند. البته باید در این گفت‌وگو به این مساله هم تاکید کنم که من هم مثل یک مخاطب عادی کارهایم را می‌بینم و نسبت به جای دوربین، پلان، نور و ... حساسیت ندارم.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نرم افزار موبایل
-
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۰
۰
۰
برنامه خوبی است

نیازمندی ها