گزارشی از پشت صحنه برنامه «گردونه»

گردونه‌ای از مهر

گزارشی از برنامه گذری در تهران

رادیو و جاذبه‌های گردشگری

بیشتر مردم شهر تهران را با شلوغی و ترافیک و دود و ازدحام می‌شناسند اما این شهر ماشینی با تمام مشکلات و دغدغه‌هایش، جاذبه‌ها و نقاط گردشگری هم دارد که سبب شده این همه آدم به آن عشق بورزند.
کد خبر: ۹۶۶۲۰۸
رادیو و جاذبه‌های گردشگری

اگر این جاهای دیدنی، آثار باستانی و تاریخی، تفریحگاه‌ها، اماکن مقدس و زیارتگاه‌ها و جاذبه گردشگری استان تهران را نمی‌شناسید، می‌توانید با رادیو تهران و برنامه «گذری در تهران» همراه شوید.

این برنامه تلاش می‌کند تا جاذبه‌های گردشگری استان تهران را به مردم معرفی کند تا شهروندان بیشتر با جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی از جمله کاخ‌ها و عمارت، قلعه‌ها و برج‌ها، بازارها، میادین و املاکن قدیمی و موزه‌ها آشنا شوند البته در برنامه گذری در تهران جاذبه‌های مذهبی فراموش نشده است و مخاطبان می‌توانند با امامزاده‌ها، مساجد و حسینیه‌های معروف و مهم آشنا شوند.

جاذبه‌های طبیعی همچون آبشار، پیست، دریاچه و غار هم به علاقه‌مندان معرفی می‌شود و شهروندان حتی می‌توانند با این برنامه گذری هم به باغ‌ها و بوستان‌ها بزنند و از باغ پرندگان گرفته تا پارک جنگلی لویزان و توسکا، بوستان ملت و بوستان جمشیدیه بازدید کنند.

برای تهیه این برنامه من هم به جام‌جم، ساختمان شهدای رادیو و رادیو تهران می‌روم تا با مدیر گروه این برنامه گفت‌وگو داشته باشم، در این ملاقات حضوری قرار می‌شود طی هماهنگی با برنامه‌سازان رادیو تهران این گروه را در تهیه برنامه میدانی همراهی کنم.

معرفی میراث فرهنگی

علیرضا حبیبی، مدیریت گروه اخلاق و زندگی شهروندی رادیو تهران را به عهده دارد او می‌گوید: گذری در تهران با هدف معرفی میراث فرهنگی، گردشگری و تهران‌شناسی تهیه و هر روز از ساعت 17 و 15 دقیقه پخش می‌شود.

اجرای برنامه را گوینده پیشکسوت رادیو آلبرت کوچویی به عهده دارد. تاکنون بیش از 100 قسمت از این برنامه پخش شده و پیش‌بینی می‌شود تا 300 قسمت دیگر بتوان به اماکن تاریخی، موزه‌ها، میدان‌های کهن تهران، بزرگراه‌ها و خیابان‌های دارای پیشینه تاریخی و اشخاص صاحب نام، خانه‌های شخصیت‌ها، مساجد، ساختمان‌های تاریخی پرداخت.

علاوه بر این؛ با توجه به استقبال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ایران و سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی، تلاش می‌شود از این برنامه فاخر و شنیدنی رونمایی شود.

وی ادامه می‌دهد: برنامه گذری در تهران دارای یک صفحه شخصی ویژه در سایت رادیوتهران است که حتی پس از پخش هم برای استفاده مخاطبان قابل دسترسی است وهمچنین با توجه به شتاب و استقبال از فضای مجازی تلاش شده که در وبگاه فضای مجازی برنامه بلافاصله پس از پخش با عنوان گذری در تهران در اختیارعموم قرار بگیرد و مخاطبان هم با دست‌اندرکاران آشنا شوند و بتوانند جاهای دیدنی و گردشگری را پیشنهاد دهند.

حبیبی معتقد است: گذری در تهران به کلانشهر تهران به عنوان پایتخت ایران نگاه ویژه دارد ولی شهرستان‌ها و ابنیه تاریخی و فرهنگی اطراف تهران مورد توجه قرار گرفته است. این برنامه فرصتی است برای رسانه ملی به خصوص رادیو تهران تا ضمن پرداختن به اولویت‌های فرهنگی، فضا را برای مخاطبانی که فرصت حضور مستقیم و فردی در محیط‌های تاریخی و موزه‌ها ندارند فراهم کند تا از طریق این برنامه رادیویی به نوعی با تهرانگردی و گردشگری مجازی آشنا شوند. از طرف دیگر برای مخاطبان تهرانی و مردم فرهیخته تهران فرصتی است تا بتوانند اماکن، محیط‌های تاریخی را به گروه برنامه‌ساز معرفی کنند و در صورت اطلاعات خاص آنها را در اختیار ما قرار دهند.

همراهی تا کاخ گلستان

طبق هماهنگی‌ها روزی که به همراه برنامه سازان رادیو تهران برای تهیه گزارش از پشت صحنه برنامه گذری در تهران همراه گروه می‌شوم، مقصد کاخ گلستان است.

در ابتدای این برنامه صحبت‌های آغازین آلبرت کوچویی، مجری برنامه پخش می‌شود: «گذری بر سرای پر پیچ و خم در کمند فرهنگ و تاریخ تهران، این گذری در تهران و روایت گذر ما در لابه‌لای فرهنگ و تاریخ، این برنامه موزه‌ای در رده جهانی است. در عکس‌های سیاه و سفید به جا مانده از کاخ گلستان از دوره قجرها، روی پنجره‌های قدیش سایه بان‌های سفید آویزان کرده‌اند و لبه پایینی پارچه را بالا زدند تا تالارها نور بگیرند. پنجره‌ها با این پارچه‌های آویزان سراسری انگار تا نیمه پلک باز کرده اند و خمیازه می‌کشند، زیر پای همین پنجره‌های بالا و بلند آدم‌های کلاه نمدی قجر با آن ردای مخصوص قجرها و شال دور کمر، قد یک بند انگشت به نظر می‌آیند در مقابل عظمت کاخ گلستان.

می‌گویند قدمت این کاخ به دوره صفویه برمی‌گردد و علت نامگذاری‌اش قرار‌گیری در میان باغچه‌ها و خیابان‌های پر درخت بوده است، اما کاخ گلستان سکونت پادشاهان قجر را بیشتر به خود دیده است. پشت آن دیوارهای کاشی‌کاری شده فیروزه‌ای و زیر سایه سروهای پایین عمارت آقا محمدخان قاجار، فتحعلی‌شاه، محمدشاه، ناصر‌الدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و... عمر گذرانده‌اند ...»

اکنون یک نگاه به مانده‌های تاریخ در پیچ و خم تاریخ تهران می‌شود. الهام حاجی‌نژاد گزارشگر برنامه تهیه این بخش را بر عهده دارد و می‌گوید: میدان ارگ تهران جایی خاطره‌انگیز برای آنهایی است که سال‌هاست در کوچه پس کوچه‌های قدیمی‌ترین مناطق تهران قدم می‌زنند و نفس می‌کشند. آنهایی که خوب می‌دانند که چه رازهایی در دل کاخ‌موزه‌های این منطقه است که حالا با صدای بازار تهران عجین شده است. اینجا کاخ‌موزه گلستان، مکانی دل‌انگیز و فرح‌بخش در دل میدان ارک، قلب تپنده پایتخت است.

گفت‌وگو با بازدیدکنندگان از دیگر بخش‌های این برنامه است، یکی از این مصاحبه‌شونده‌ها می‌گوید: شاید برای بار بیستم است که به اینجا آمده‌ام، اما مهمان خارجی دارم و این بار مهمانمان را برای بازدید آوردیم، هر بار که به کاخ گلستان می‌آییم یاد دوران قاجار و اوایل پهلوی می‌افتم، زمانی که حوض را دیدم، یاد کمال‌الملک افتادم که اینجا نقاشی می‌کرد.

در ادامه دیالوگ‌هایی از فیلم کمال‌الملک علی حاتمی پخش و درباره تاریخچه این بنا و تغییرات این کاخ توضیح داده می‌شود و...

لحظه‌های خاطره‌آمیز

میثم کطائیان که تهیه‌کنندگی این برنامه را بر عهده دارد در پاسخ به این پرسش که تاکنون 100 قسمت از این برنامه پخش شده است، دیگر به چه مکان‌هایی سر زدید، می‌گوید: ما با برنامه گذری در تهران تاکنون به جاهای مختلفی گذر کردیم از موزه ایران باستان، موزه ملی، باغ انگوری، خیابان 30 تیر گرفته تا عمارت مسعودیه، بوستان قیطریه، منطقه داوودیه، خانه امام خویی، خانه آیت‌الله کاشانی، کوچه مروی، کوچه شترداران و چاپخانه مجلس و...

گزارشگران به صورت میدانی در محل حضور می‌یابند و از مردم، کسبه و افرادی که در آن محل حضور دارند، اطلاعات را دریافت و به صورت مستند گونه اطلاع‌رسانی می‌کنند.

وی می‌افزاید: روال این برنامه به این گونه است که تحقیق و پژوهش برپایه اطلاعات و اسناد کتابخانه‌ای است و ما از نظرات و گفته‌های کارشناسان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم بهره‌مند می‌شویم. علاوه بر این ما در این برنامه همچنین از فیلم‌های تاریخی و نوستالژی تهران هم استفاده می‌کنیم، مثلا زمانی که درباره کمال‌الملک صحبت می‌شود بخش‌هایی از فیلم معمای شاه، کارگاه علوی، سال‌های مشروطه و هزار دستان استفاده خواهد شد. بخشی با عنوان موسیقی نوستالژیک طراحی شده است که با هدف برقراری ارتباط مخاطب با فضای تهران قدیم هم از موسیقی با کلام و بی‌کلام استفاده می‌شود. در برخی از برنامه‌ها کارشناسان خانم بهروزی و خانم احمدی، از استادان دانشگاه هم اطلاعاتی را به سمع شنوندگان می‌رسانند.

کطائیان به وجه تمایز این برنامه اشاره می‌کند و می‌افزاید: گذری در تهران یک برنامه خاطره‌آمیز و شنیدنی در فضای تهران است که با توجه به سبک زندگی امروزی و شلوغی و این رفت و آمدها می‌تواند فضای آرامش بخشی را ایجاد کند.

گوینده پیشکسوت رادیو تهران

آلبرت کوچویی متولد 8 تیر 1322 اهل همدان است، از گوینده‌های پیشکسوت رادیو تهران که پس از دیپلم به استخدام رادیو ارومیه درآمده و پس از آن در رشته ادبیات و زبان انگلیسی مدرسه عالی پارس تحصیل کرد. او اجرای برنامه گذری بر تهران را بر عهده دارد و می‌گوید: در این برنامه تلاش می‌شود با به کارگیری تنوع صوتی و برش‌هایی از فیلم‌های نوستالژیک مثل هزاردستان و به کارگیری موسیقی‌های قدیمی خاطره تهران قدیم را برای مخاطبان به تصویر درآوریم.

وی معتقد است: مهم‌ترین ویژگی برنامه گذری در تهران این است که در شلوغی و هیاهوی تهران گذری به تاریخ، نمادهای شهری و هویت معنوی شهری زده می‌شود و با رویکرد حرفه‌ای رسانه علاوه بر جذب مخاطب به صورت غیرمستقیم پیام‌ها را منتقل می‌کند.

گذری در تهران هر روز جز جمعه‌ها از ساعت 17 و 15 دقیقه روی آنتن رادیو تهران می‌رود.

مریم کریمی

ضمیه قاب کوچک روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها