با صدای بهروز رضوی بشنوید:

روایت اسکان اجباری عشایر توسط رضاخان

دلایل و چگونگی طرح اجباری اسکان عشایر توسط رضاخان سه شنبه ۴ آبان از رادیو فرهنگ، در برنامه شنیدنی های تاریخ روایت می شود
کد خبر: ۹۶۰۰۸۴
روایت اسکان اجباری عشایر توسط رضاخان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو فرهنگ، رضا شاه پس از رسیدن به سلطنت به انجام یک سلسله از اقداماتی مبادرت ورزید که یکی از آنها طرح اسکان اجباری عشایر بود که اصطلاحا به «تخته قاپو» کردن مشهور بود. در این میان ایل بختیاری به عنوان یکی از ایلات مهم و مقتدر کشور مشمول طرح اجباری اسکان عشایر از جانب دولت رضاشاه گردید. این طرح بدون انجام مطالعات و تحقیقات کارشناسی و بدون فراهم آوردن زمینه های لازم و تنها به پشتوانه نیروی نظامی و انتظامی در ایل بختیاری اجرا گردید. رضاشاه خود به طور مستقیم جریان اسکان عشایر بختیاری را دنبال می کرد. هدف وی از این اقدام، تنها یکجانشین کردن عشایر و رسیدگی به وضعیت آنان و در نتیجه فراهم آوردن امکان رشد و ترقی جامعه نبود، بلکه هدف اصلی دولت رضا شاه یکجانشین کردن ایلات و عشایر، به ویژه بختیاری ها برای اعمال نظارت مستقیم و بیشتر بر روی ایشان بود.

روایت بیشتر این ماجرا را فردا ساعت 20:45 با صدای بهروز رضوی از رادیو فرهنگ بشنوید.
برنامه شنیدنی های تاریخ به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی و نویسندگی مهرنوش محتشمی هر روز از رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 و ای ام ردیف 585 پخش می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها