سعید آقاخانی و امیر غفارمنش گزارشگران این برنامه هستند

نگاه تازه به اعتیاد در «جهت» شبکه نسیم

سعید آقاخانی برنامه‌ای به نام «جهت» را با موضوع پیشگیری از اعتیاد برای شبکه نسیم کارگردانی می‌کند که این برنامه بزودی آماده پخش خواهد شد.
کد خبر: ۹۵۹۴۹۴
نگاه تازه به اعتیاد در «جهت» شبکه نسیم

به گزارش جام‌جم، نقش دوران کودکی و مسائل و مشکلات مرتبط با سبک زندگی در گرایش افراد به استفاده از مواد مخدر در برنامه «جهت» به تهیه‌کنندگی جواد فرحانی و کارگردانی سعید آقاخانی بررسی می‌شود.

برنامه جهت به منظور بررسی ریشه‌های علل اعتیاد به مواد مخدر، به معضلات اجتماعی، سبک زندگی، رفتار و تعاملات اجتماعی نیز می‌پردازد و طرح و ایده اولیه آن را سعید آقاخانی مطرح کرده است. جواد فرحانی درباره شکل‌گیری برنامه جهت گفت: بعد از ارائه طرح برنامه به شبکه نسیم، زمینه تولید و ساختش در مرداد فراهم شد و این روزها مشغول ضبط بخش استودیویی برنامه در شهرک غزالی هستیم که با اجرای سعید آقاخانی انجام می‌شود.

ریشه‌یابی به شیوه هم‌اندیشی

جواد فرحانی «جهت» را برنامه‌ای متفاوت توصیف می‌کند که ریشه‌های دلایل گرایش به مصرف مواد مخدر را در کودکی افراد جست‌وجو می‌کند. این تهیه‌کننده معتقد است تاکنون در تلویزیون، برنامه‌ای با این شکل و فرم به موضوع اعتیاد نپرداخته و «جهت» اولین برنامه‌ای است که در یک روایت مستند گزارشی به واقعیت‌های معضل اعتیاد نزدیک می‌شود و ابعاد آن را می‌شکافد.

وی با اشاره به فعالیت آقاخانی در این مستند گفت: سعید آقاخانی، گزارشگر اصلی و مجری این برنامه است و امیر غفارمنش نیز او را همراهی کرده. علاوه بر گزارش‌ها و گفت‌و‌گوها، بخشی از این برنامه به گفت‌وگو با مردم و کارشناسان در استودیوی برنامه و تعامل و هم‌اندیشی آنها اختصاص دارد.

به گفته فرحانی در بخش استودیویی، کارشناسان و مردم درباره رفتارهای اجتماعی و تجربیاتشان صحبت می‌کنند. از نگاه این تهیه‌کننده، شرایطی فراهم شده که مردم با رفتارها، سبک زندگی و اشتباهات منجر به افتادن در دام اعتیاد آشنا شوند.

فرحانی دلیل پخش این برنامه اجتماعی از شبکه نسیم را پرمخاطب‌بودن این شبکه دانست و ادامه داد: همه چیز به خوب و درست زندگی کردن برمی‌گردد و این‌که ما تصمیم گرفتیم این برنامه مستند را از شبکه نسیم پخش کنیم هم به همین دلیل است. این برنامه هیچ منافاتی با عملکرد و خط‌مشی شبکه ندارد و از آنجایی‌که نسیم، شبکه بسیار پربیننده‌ای است و ما هم با آنها تجربه خیلی خوبی داشتیم، این تصمیم را گرفتیم. قطعا برای شبکه نسیم هم این موضوع اهمیت دارد که برخی از برنامه‌های جدی و هدفمند را پخش کند.

اعتیاد از دریچه‌ای دیگر

سعید آقاخانی، طراح و کارگردان برنامه «جهت» سعی دارد در این برنامه دریچه‌ای جدید به موضوع اعتیاد باز کند و دیدگاه جدیدی برای پیشگیری اعتیاد پیش روی مخاطب قرار دهد.

آقاخانی و امیر غفارمنش در کنار هم با مردم عادی و نیز افرادی که اعتیاد را تجربه کرده‌اند، درباره اعتیاد صحبت می‌کنند و این گفت‌وگو‌ها بخشی از برنامه «جهت» را شکل می‌دهد.

غفارمنش درباره این برنامه و سبک و سیاق گفت‌وگو‌هایش گفت: پدر و مادرها شیوه‌های مختلفی برای مراقبت از نوجوانان در مقابل اعتیاد دارند ولی عمدتا این شیوه‌ها نادرست است. آنها در این باره نیاز به اطلاعات، دانش و آگاهی دارند؛ به همین دلیل برنامه جهت مشکلات تربیتی‌را کالبدشکافی می‌کند.

بر اساس اظهارات این بازیگر، از آنجا که اولین مسائل جوانان در خانواده شکل می‌گیرد و رفتارهای خانوادگی می‌تواند آنها را جذب کند و در امنیت نگه دارد یا دفع و به فضای جامعه پرتاب کند؛ شکل ارتباط والدین و نوجوانان در برنامه جهت بررسی می‌شود. غفارمنش توضیح می‌دهد: مقایسه‌کردن، کنترل، تنبیه، تحقیر، ترساندن و مسائلی از این دست در برنامه جهت کالبدشکافی می‌شود و تاثیر این رفتارها در افراد سالم و معتاد مورد مقایسه قرار می‌گیرد. در برنامه جهت من و سعید آقاخانی با مردم گفت‌وگو می‌کنیم و سوالاتی را از آدم‌های مختلف می‌پرسیم؛ کسانی که هرگز گرفتار اعتیاد نشده‌اند، کسانی که ترک کرده و کسانی که همچنان معتاد هستند. هر کدام از این افراد پاسخ خاصی می‌دهند و بیننده می‌تواند تفاوت این دیدگاه‌ها را درک کند.

بر اساس اظهارات این بازیگر، برنامه جهت سعی دارد به جوان‌ترها بگوید که با فرزندانشان چطور برخورد کنند، چقدر برای آنها وقت بگذارند و روابطشان چه کیفیتی داشته باشد. البته همه این موارد با دستورالعمل‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز کاملا همخوانی دارد.

آذر مهاجر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها