مناسک اربعین در فرهنگ شیعه و همزاد با عاشورای حسینی، همواره در کانون توجه شیعیان و محبان اهل بیت(ع) قرار داشته و در لسان امام عسکری(ع) از زیارت اربعین به عنوان یکی از عوامل پنجگانه مومن یاد شده است.
کد خبر: ۹۵۸۹۹۳
رادیو اربعین و بازتولید هویت دینی
تبدیل این مناسک به یک اجتماع منسجم جهانی که بیش از 20 میلیون از شیعیان، محبان اهل بیت(ع) و آزادگان جهان از دیگر ادیان را دربر می‌گیرد، همچون نگینی در عرصه معنویت‌گرایی قرن بیستم می‌درخشد، به نحوی که بی‌شک از آن می‌توان به بزرگ‌ترین اجتماع صلح‌آمیز و ضد‌سلطه جهان نام برد؛ اجتماعی که حامل مهم‌ترین پیام‌های همزیستی متعالی است.

بی‌شک مدیریت چنین اجتماع بزرگی بدون حضور همه‌جانبه رسانه ملی ممکن نبوده و لذا سازمان صداوسیما با اهتمام به وظیفه محوری خود در عرصه فرهنگ‌سازی و تبدیل مناسبت‌های مذهبی به یک مناسک ملی از سال گذشته اقدام به تاسیس رسانه ویژه‌ای برای این مناسک کرده و با راه‌اندازی رادیو اربعین تلاش داشته تصویر ممتاز و یکپارچه‌ای از این اجتماع ایمانی به جامعه ارائه کند و با اطلاع‌رسانی مناسب، فضا‌سازی معنوی، ترویج آموزه‌های اصیل عاشورایی و هم پیوندی دل‌های عاشق زائران حسینی به هموطنان داخل کشور، این فضای معنوی را به عرصه همبستگی ملی و اتحاد امت اسلامی تبدیل کند.

استقبال زائران و هموطنان داخل کشور از «رادیو اربعین» در سال گذشته و همراهی شورانگیز آنها با این رادیو موید قاطعی بر ضرورت تاسیس این رادیو و خلأ آن در این عرصه اجتماعی ـ مذهبی بود. به تحقیق در سپهر رسانه‌ای متنوع امروز جهان و اشتغالات متعدد مخاطبان، این رسانه رادیوست که با توجه به ماهیت خاص خود در سرعت انتقال پیام و صمیمیت خاص آن به دریچه‌ای برای ارتباط جمعی تبدیل شود و نقش‌آفرینی خاص خود را در عرصه گفتمان‌سازی داشته باشد.

بی‌تردید رادیو اربعین با آسیب‌شناسی برنامه‌های خود در گذشته و برنامه‌ریزی جامع و دقیق تلاش دارد با بسیج تمام ظرفیت‌های ملی در عرصه‌های مختلف و بهره‌گیری موثرتر از ظرفیت‌های هنری و آموزه‌های انسان‌ساز حسینی، آیینه‌ تمام‌نمای زیبایی‌های اربعین حسینی باشد و با انعکاس عواطف خالصانه و همدلی‌های عاشقانه زائران کربلای معلی همنوایی امت اسلامی با کاروان حسینی و آل الله را به تصویر بکشد.

با توجه به اهمیت مراسم آیینی ـ مذهبی در شکل‌دهی به سبک زندگی دینی و وجود پیام‌های بی‌نظیر انسان‌ساز حسینی، امیدواریم راه‌اندازی رادیو اربعین منجر به تعمیق ایمان مذهبی و بصیرت‌افزایی مردم عزیزمان شود تا با تکیه به این سرمایه عظیم فرهنگی شاهد جامعه‌ای پویا و الهام‌بخش باشیم.

رضا کوچک‌زاده

مدیر رادیو اربعین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها