در رونمایی از نخستین سامانه جامع دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما مطرح شد

تسهیل انتخاب موسیقی سریال‌ها با سامانه دیجیتال

سامانه جامع دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما در حالی رونمایی شد که مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما از بسته شدن سایت‌های آپارات و تی‌وی پلاس در آینده نزدیک خبر داد و رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم درباره ضرورت توجه موسیقی در جامعه و داشتن تولیدات موسیقی تاثیرگذار و سالم سخن گفت.
کد خبر: ۹۵۸۳۶۲
تسهیل انتخاب موسیقی سریال‌ها با سامانه دیجیتال

به گزارش جام‌جم، صبح روز گذشته رونمایی از نخستین سامانه جامع دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیرعامل بنیاد سعدی، محمدباقر معلم، مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما و مدیران این دفتر برگزار شد. در این مراسم، معلم درباره رسالت‌های دفتر موسیقی صدا سیما صحبت کرد. او گفت: دو ماموریت اصلی ما در این دفتر تولید موسیقی و نظارت است. بخش نظارت شامل همه آثار موسیقایی می‌شود که روی آنتن می‌روند. این آثار باید حتما مجوز شوراهای دفتر موسیقی را دریافت کنند. در بخش تولید هم ما بیشتر به الگو و نمونه‌سازی می‌پردازیم و در مقایسه با گذشته کمتر درگیر تولید هستیم.

مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما درباره کاهش تولید در این دفتر توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اکنون در سال بیش از صد قطعه تولید می‌کنیم. اما همین تعداد کارها چه در فرم و چه در محتوا تازگی دارند و به سلیقه و خواست مردم نزدیک‌تر شده‌اند. از این رو می‌توانم بگویم بیشتر به جنبه کیفی کارها و الگوسازی که موضوع بسیار مهمی است، پرداخته‌ایم.

معلم درباره راه‌اندازی سامانه جامع دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما گفت: این سامانه هم می‌تواند برای مردم جذاب باشد و از آن استفاده کنند و هم ابزاری کارآمد برای مدیران سازمان صدا و سیما خواهد بود.

او سپس درباره این‌که مدیران چگونه می‌توانند از این سامانه به‌عنوان یک ابزار کارآمد استفاده کنند، بیان کرد: مدیران با مراجعه به این سامانه می‌توانند در حوزه تولید برنامه‌هایشان به موسیقی‌های موجود در سایت مراجعه کرده و از میان آنها قطعات لازم را برای برنامه هایشان انتخاب کنند.

مدیر دفتر موسیقی صدا و سیما هدف اصلی از راه اندازی این سایت را ایجاد ارتباط دوسویه با مخاطبان در فضای مجازی دانست و تصریح کرد: بر اساس تاکیدات رهبری برای فعالیت در حوزه فضای مجازی تصمیم گرفتیم این سامانه تعاملی را راه‌اندازی کنیم. اکنون بیش از صد شبکه ماهواره‌ای و صدها کانال تلگرامی در حال پخش موسیقی هستند و هیچ یک رسمیت جمهوری اسلامی ایران را ندارند. بنابراین نیاز است ما خوراک لازم را برای مخاطبان موسیقی تامین کنیم.

وی همچنین از بسته شدن سایت‌های تی‌وی پلاس و آپارات خبر داد. به گفته او، تی‌وی پلاس هیچ فیلتری در بارگذاری ویدئوها نداشته و تصاویری از خوانندگان لس‌آنجلسی را هم منتشر کرده است.

معلم، معرفی بخش‌هایی که با مخاطبان سایت در ارتباط است را به شاهین‌نیا محول کرد. او دراین باره توضیح داد: مخاطبان برای استفاده از این سایت و حتی رای دادن باید حتما در آن عضو شوند. فعالان حوزه‌های موسیقی، ترانه و شعر، داستان و نماآهنگ می‌توانند تولیدات خود را در سایت بارگذاری کنند تا از سوی کارشناسان ما بررسی و منتشر شود.

او افزود: این افراد یک تعهدنامه را هم می‌پذیرند که بر اساس آن ما می‌توانیم از آثارشان به‌صورت رایگان استفاده کنیم.

تست خوانندگی در سایت

یکی دیگر از بخش‌های مهم سایت، تست خوانندگی است. در این بخش علاقه‌مندان به خوانندگی، فایل صوتی آثار خود را منتشر می‌کنند تا کارشناسان دفتر موسیقی کارشان را بررسی کنند. به گفته شاهین‌نیا با این روش استعدادیابی خوانندگی بسادگی انجام شده و شهرستانی‌ها هم می‌توانند بدون مراجعه حضوری به مرکز موسیقی از این امکان استفاده کنند.سپس این سامانه با دستخط حدادعادل رونمایی شد. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یکی از شعرهایش را که حدود 20 سال پیش توسط بهرام حصیری هم خوانده شده، با خط خود در اختیار دفتر موسیقی قرار داده تا روی سایت قرار داده شود.

غلامعلی حدادعادل در این مراسم گفت: اگر نگاهی به تحولات رسانه‌ای از سال 57 تاکنون داشته باشیم، می‌بینیم همه چیز تغییر کرده است. من سه روز بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به صدا و سیما آمدم و پس از مدت کوتاهی به معاونت وزارت ارشاد رفتم. دوباره آذر 58 به سازمان برگشتم و در شورای سرپرستی پنج نفره و پس از آن سه نفره هم تا سال 59 حضور داشتم.

او ادامه داد: در قانون اساسی کشور آمده است، تلویزیون منحصر در دست حاکمیت خواهد بود. اما امروزه معادلات بسیاری در جهان تغییر کرده و مفهوم رسانه‌ها دستخوش تغییر شده است. همین سایتی هم که طراحی شده، یک رسانه مستقل است و مسلما با این تغییرات کار شما بسیار سخت شده است. چون هر کس می‌تواند با داشتن یک کانال تلگرامی برای خودش به یک صدا و سیما تبدیل شود.

او با تاکید بر تاثیر موسیقی بر جامعه گفت: تاثیر موسیقی در مقایسه با بقیه محتواهای رسانه‌ها به مراتب بیشتر بوده و می‌توان گفت موسیقی هنر پیشرو است. چند هفته پیش شعری درباره محرم را در کانال تلگرامی‌ام گذاشتم که چندان دیده نشد، اما وقتی خواننده‌ای آن را خواند با استقبال خوبی روبه‌رو شد. شعر را در 20 روز هزار نفر هم ندیدند، اما قطعه موسیقی را در ده روز 5300 نفر به آن مراجعه کردند.

مدیرعامل بنیاد سعدی ادامه داد: باید در جمهوری اسلامی، موسیقی را جدی بگیریم، چون اگر ما برایش فکری نکنیم مساله حل نمی‌شود، بلکه مشکلات بیشتر می‌شود و از آن طرف برایمان فکر می‌کنند! بنده که در فضای مجازی حضور چندانی ندارم بیش از ده کانال را می‌شناسم که موسیقی ملل، موسیقی‌های قبل از انقلاب، موسیقی‌های زیرزمینی داخلی و خارجی و... را منتشر کرده و در اختیار مردم قرار می‌دهند. طبعا در این موقعیت نمی‌توان موسیقی را نادیده گرفت و صدا و سیما هم مسلما باید برایش برنامه داشته باشد.

خاطرات حدادعادل از نگاه امام خمینی به موسیقی

حدادعادل به بررسی دیدگاه‌های امام خمینی و رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی پرداخت و بیان کرد: ما از حضرت امام معتقدتر نداشتیم، ایشان فقیه بودند اما اجازه می‌دادند در حضورشان موسیقی نواخته شود. حتی در شهر قم هم دخترها در برابر ایشان سرود خواندند و حضرت امام گفتند دلپذیر بوده است. این برنامه، آن زمان از صدا و سیما هم پخش شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: زمانی هم که در صدا و سیما مسئولیت داشتم از ایشان پرسیدم با موسیقی چه کنیم؟ فرمودند اگر موسیقی رخوت‌انگیز پخش نکنید هیچ مشکلی نیست. رهبر معظم انقلاب هم که سمفونی‌های فرهنگی را می‌شناسند و بارها تاکید کرده‌اند موسیقی شکوهمند کار کنید. ایشان موسیقی‌شناس هستند و درباره موسیقی فیلم‌ها هم اظهار نظر می‌کنند.

حدادعادل خطاب به مدیران حاضر در این مراسم گفت: موسیقی‌هایی تولید کنید که مردم آنها را در خیابان زمزمه کنند. موسیقی‌هایی که آنقدر فراگیر شوند که راننده تاکسی هم آنها را زمزمه کند. چون در این صورت است که اسباب وحدت ملی ما پررنگ‌تر می‌شود.

او اظهار کرد: یکی از فرزندانم در ژاپن درس خوانده است. او می‌گوید در این کشور قطعاتی وجود دارد که مردم در پارک، کوه و جاهای مختلف با هم آنها را می‌خوانند. ما هم سرودهایی مثل «باز باران» مرحوم گلچین گیلانی را داریم که بتوانیم از آنها سرودهایی بسازیم که مردم همه جا زمزمه‌اش کنند. من شیفته سعدی، مولانا و حافظ هستم اما ما می‌خواهیم یک جامعه را اداره کنیم، بنابراین برای نخبگان و عامه مردم در کنار هم باید موسیقی داشته باشیم.

جام‌جم بزودی در قالب یک گزارش به معرفی کامل سامانه جامع دیجیتال موسیقی سازمان صدا و سیما خواهد پرداخت تا با امکانات مختلف این سایت آشنا شده و از آنها استفاده کنید.

زینب مرتضایی‌فرد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها