گفت‌وگو با شاهد احمدلو، بازیگر مجموعه «گشت ویژه»

پلیس صورت آهنی نیستم

گفت‌وگو با مهدی رحمانی، کارگردان مجموعه پلیسی «گشت ویژه»

تلاشمان ساخت اثری استاندارد و متفاوت بود

مدتی هست شاهد ورود و فعالیت کارگردانان سینمایی در عرصه تلویزیون هستیم. کارگردانانی که تا پیش از این عموما با فعالیت‌هایشان روی پرده نقره‌ای سینما شناخته می‌شدند و حالا ورود این نام‌های شناخته شده به رسانه ملی، موجب ایجاد تنوعی جدید در ساختار مجموعه‌های نمایشی سیما شده و ساختار سریال‌ها را به لحاظ فنی هم با دگرگونی و حرکتی رو به جلو همراه کرده است.
کد خبر: ۹۵۶۶۲۹
تلاشمان ساخت اثری استاندارد و متفاوت بود
یکی از این کارگردانان سینمایی که بتازگی عرصه تلویزیون را برای ادامه فعالیتش انتخاب کرده، مهدی رحمانی است. کارگردان فیلم‌هایی چون «دیگری»، «پنهان» و «برف» که با مجموعه مناسبتی و پلیسی «گشت ویژه» مهمان نگاه مخاطبان شبکه یک سیما شده بود. پخش این مجموعه موفق بهانه‌ای شد تا با او گفت‌وگو کنیم و از ضوابط ساخت این مجموعه موفق بپرسیم.

گشت ویژه بالاخره به مرحله پخش رسید. از محصول نهایی کار و آن چیزی که روی آنتن رفت رضایت دارید؟ آیا تمام توقعات خودتان از ساخت این مجموعه برآورده شده است؟

به هر حال در ساخت آثار مناسبتی همیشه میزانی از عجله کردن دخیل شده و بخشی از آن کیفیتی که مد نظر سازندگان بوده را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد؛ بویژه این‌که کار ما در ژانر اکشن هم بوده و ریتم و ضرب‌آهنگ متفاوت و تندتری را نسبت به آثار ملودرام می‌طلبید. لذا سختی‌ها برایمان چند برابر بود و واقعا فشار زیادی را بر دوش تک‌تکمان احساس می‌کردیم. با این حال تمام تلاشمان را کردیم تا در همین زمان محدود به محصولی استاندارد دست پیدا کنیم و امیدوارم این خواسته محقق شده باشد.

از ابتدا قرار بود این مجموعه برای پخش در ایام ماه محرم تدارک دیده شود؟

نه. گشت ویژه مجموعه مناسبتی سیما برای پخش در ایام هفته نیروی انتظامی بود که امسال به طور اتفاقی با دهه اول محرم همزمان شد. با این حال این تقارن موجب شد تا ما نگاهی هم به این مناسبت داشته باشیم و بخشی از فضای کار و بخصوص تیتراژمان را همسو با ایام عزاداری کنیم و حال و هوای سوگ محرم هم در کار احساس شود.

در خبرهای اولیه این‌طور اعلام شده بود که این مجموعه قرار بود در 13 تا 18قسمت روی آنتن برود؛ اما محصول نهایی کار تنها به ده قسمت تبدیل شد. دلیل این تصمیم چه بود؟

دلیل اصلی‌اش تنگنای زمانی ما بود. می‌خواستیم کار حتما در زمان تعیین شده به پخش برسد و لذا ده قسمت از مجموعه را برای پخش تدارک دیدیم. البته دلیل دوم تصمیمی است که با تهیه‌کننده کار گرفتیم؛ مبنی بر این‌که داستان‌هایی را به مجموعه اضافه کنیم و فصل دومی را برای کار تدارک ببینیم که در قالب قسمت‌های جدید در آینده روی آنتن برود.

تصمیم خوبی هم هست. چرا که شخصیت‌ها در طول این ده شب برای مخاطبان شناخته شده و در ذهنشان جا افتاده‌اند و در صورت ادامه کار، مخاطبان ارتباط خوبی با مجموعه برقرار خواهند کرد.

دقیقا. این ده شب را به مخاطبان زمان دادیم تا شخصیت‌ها در ذهنشان جا بیفتد و هر کدام رنگ و شکلی بگیرند. در واقع الان دورنمایی برای آینده شکل می‌گیرد و کلیت داستان سریال هم امکان ادامه پیدا کردن را دارد؛ چرا که داستان ما به اتفاقات محدودی منحصر نیست و این تیم، گشت ویژه‌ای است که ممکن است هر بار اتفاقات متفاوتی برایش رخ دهد و به هر تعداد قسمتی که ما بخواهیم ادامه پیدا کند.

الان صحبت‌ها در خصوص فصل دوم به کجا رسیده؟ آیا قرار است بازیگران اصلی آن همین سه نفر (گودرزی، احمدلو و شریفی) باشند؟

نه هنوز هیچ چیز مشخص نیست و من از جانب خودم نمی توانم قولی در مورد ثابت بودن همین تیم بدهم. ممکن است بازیگران اصلی تغییر کنند و ممکن هم هست این اتفاق نیفتد! اجازه بدهید صحبت کردن در این خصوص را به بعد موکول کنیم.

اعلام شده بود داستان‌های مجموعه را براساس پرونده‌های واقعی پلیس ناجا انتخاب کرده‌اید. در روایت این داستان‌ها کاملا به واقعیت وفادار ماندید یا برای نمایشی‌تر شدن و افزودن بار درام و جذابیت تغییراتی در آنها ایجاد کردید؟

به هر حال تغییراتی هم ایجاد شد. در همان مرحله اولیه کار، خانم طلا معتضدی نویسنده این مجموعه جلسات متعددی را با موسسه ناجی هنر برگزار کردند و با همکاری این موسسه سوژه‌ها را درآوردند. بعد هم که خب قاعدتا بار درام به قصه‌ها افزوده شد. درنتیجه اصلا این‌طوری نبوده که ما همان پرونده‌ها را عینا بسازیم و جلوی دوربین ببریم.

و با توجه به همین نقش و مشارکت ناجی هنر در ساخت پروژه، آیا آموزشی بودن بار قصه‌ها را هم مد نظر داشتید؟ قرار بود اطلاع‌رسانی مستقیمی برای مخاطبان صورت بگیرد؟

داستان‌های ما با موارد مختلفی، از سرقت گرفته تا مواد مخدر و موارد دیگر سرو کار داشتند. وقتی مخاطب این داستان‌ها و اتفاقاتی را که برای شخصیت‌های مختلف مجموعه رخ می‌دهد به شکل عینی مشاهده می‌کند، طبیعی است که درس می‌گیرد و دیگر خیلی نیازی نیست که ما به شکل مستقیم سعی در آموزش یا دادن پیامی به مخاطبان داشته باشیم. کما این‌که در مواردی هم در دل داستان و البته از زبان شخصیت‌ها اشارات مستقیمی به برخی حوادث و اتفاقات داشتیم و نکاتی را که احساس کردیم تاکید بیشتری در خصوصشان لازم است، به این صورت بیان داشتیم.

تاکید ویژه بر واقعگرایی

از آنجا که من خودم از سینمایی رئالیستی به تلویزیون وارد شده‌ام، همچنان به رئال و واقعی بودن فضای کارهایم اعتقادی جدی دارم و سعی می‌کنم در وجود شخصیت‌هایی که خلق می‌کنم، از ویژگی‌های فردی و شخصیتی بازیگران ایفا‌کننده همان نقش‌ها هم استفاده کنم. لذا از ویژگی‌های شخصیتی این سه بازیگر اصلی مجموعه در طول داستان بهره جستم و برای مثال می‌بینیم که این سه نفر، هر یک با اسامی کوچک خودشان در کار بازی کرده‌اند. البته در فیلم‌های سینمایی‌ام هم شخصیت‌ها تا حد امکان اسامی واقعی خودشان را دارند و این شیوه من در جهت باورپذیرتر کردن نقش‌ها برای بازیگرانم است.

انتخاب موسیقی متفاوت برای تیتراژ

محمد معتمدی از دوستان خیلی قدیمی و هم‌دانشگاهی من در گذشته است و از همان زمان‌ها صدا و سبک کارهای او را دوست داشتم. در انتخاب موسیقی تیتراژ گشت ویژه دلم نمی‌خواست سراغ فضاهای پاپ و آن چیزی که امروزه در تیتراژ مجموعه‌های مختلف پلیسی مرسوم است بروم. ضمن این‌که پخش سریال با ماه محرم نیز همزمان شد و از آنجا که شخصیت‌هایمان پلیس‌های جوان هستند، سعی کردم فضای متفاوتی را برای کار انتخاب کنم. لذا سراغ محمد معتمدی رفتم و خدا را شکر او هم همکاری خوبی با ما داشت و با صرف وقت زیاد اثری را برایمان خواند که فکر می‌کنم به یکی از نقاط قوت ویژه این مجموعه تبدیل شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها