این برنامه جمعه‌شب‌ها ساعت 21 و 30 دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌رود

نگاه ویژه «نماگرد» به فضای مجازی

«نماگرد» برنامه‌ای است که از خرداد سال جاری روی آنتن شبکه مستند رفته. اجرای این برنامه را علی فرنودی به عهده دارد و با تهیه‌کنندگی سجاد گودرزی و کارگردانی رضا عاطفی، ساخته شده است.
کد خبر: ۹۵۱۳۷۱
نگاه ویژه «نماگرد» به فضای مجازی

به گفته عوامل نماگرد، این برنامه بر اساس ایده‌ای بکر ساخته نشده، اما به فضای مجازی و موضوعات مربوط به آن نگاهی خاص دارد و به صورت ویژه برای شبکه مستند و بر اساس مقتضیات آن تهیه شده است.

در هر قسمت از این برنامه، تصاویری که روزانه در فضای مجازی پخش شده و بینندگان زیادی دارد، بازنمایی می‌شود. همچنین برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبان به وسیله درخواست از آنان برای فرستادن ویدئوهایی درباره موضوعات مختلف، در دستور کار این برنامه قرار دارد.

برنامه نماگرد جمعه‌‌شب‌ها ساعت 21 و 30 دقیقه از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.

نماگرد مخصوص شبکه مستند است

رضا عاطفی، کارگردان برنامه نماگرد با اشاره به این موضوع که از زمان رواج استفاده از فضای مجازی در کشور، ساخت برنامه‌هایی مانند نماگرد در دستور کار قرار گرفته است، به جام‌جم گفت: نماگرد بر اساس مقتضیات شبکه مستند و برای آن ساخته شده است و این موضوع یکی از تفاوت‌های مهم این برنامه با دیگر مجموعه‌های مشابه به‌شمار می‌رود.

عاطفی ادامه داد: هدف از ساخت برنامه نماگرد، تعامل با بینندگان در زمینه فضای مجازی است و تلاش داریم مخاطبان را به ارتباط بیشتر با تلویزیون هم تشویق کنیم.

کارگردان نماگرد با اشاره به دریافت فیلم و عکس از سوی مخاطبان از قسمت سوم و چهارم این برنامه، اظهار کرد: هر چه جلوتر برویم، تعامل با بینندگان بیشتر شده و فرمت کار به شبکه مستند نزدیک‌تر می‌‌شود. البته در حال حاضر نیز آیتم‌های ویژه شبکه مستند در این برنامه وجود دارد و نمونه آن نیز پخش فیلم‌های پربیننده از این شبکه است.

فرهنگ‌سازی نرم در جامعه

کارگردان نماگرد تصریح کرد: در مرحله‌ای از کار، تصمیم گرفتیم که به صورت موضوعی کار کنیم و برای هر برنامه یک موضوع را انتخاب و در آن چارچوب فیلم‌هایی را نمایش دهیم و از بینندگان بخواهیم که برایمان ویدئو بفرستند.

عاطفی گفت: موضوعات نماگرد به صورت تصادفی انتخاب نمی‌شود بلکه اتاق فکر برنامه در مورد موضوعات مختلف تفکر و مذاکره می‌کند و سرانجام سوژه‌های مناسب انتخاب می‌شود.

وی تاکید کرد: فرهنگ‌سازی در زمینه‌های مختلف از جمله اهداف برنامه نماگرد است و مثلا زمانی‌که موضوع برنامه کارآفرینی است، سعی می‌کنیم از زوایای مختلف به این موضوعات بپردازیم و تاجای ممکن تصورات غلط درباره آن را در جامعه اصلاح کنیم.

به گفته وی، نگاه عوامل برنامه نماگرد به فضای مجازی این‌گونه است که شبکه‌های اجتماعی یک فناوری با کارکردهای مثبت و منفی هستند و باید از طریق فرهنگ‌سازی به بهره‌برداری از زوایای مثبت آن پرداخت و عملکردهای منفی آن را نیز خنثی کرد.

توجه به زوایای منفی فضای مجازی

کارگردان نماگرد تاکید کرد: هر قدر که ما بخواهیم به صورت مستقیم مردم را از حضور در فضای مجازی منع کنیم، بیشتر از واقعیت دور می‌شویم، چرا که جوانان در شبکه‌های مختلف اجتماعی فعال هستند و مزایای آن را می‌بینند و به این ترتیب، منعشان از فضای مجازی، کاری بیهوده است. عاطفی تصریح کرد: ما تلاش داریم که در لفافه با مخاطبان ارتباط برقرار کنیم و برخی از آسیب‌های فضای مجازی مانند شایعه‌پراکنی را به بینندگان گوشزد کرده و آنها را برای مقابله با این موضوع آموزش دهیم.

نماگرد کلاس درس نیست

علی فرنودی، مجری نماگرد نیز اظهار کرد: نماگرد یک برنامه سبک به شمار می‌رود که از ابعاد سرگرم‌کننده برخوردار است و احتمالا بخش‌های آموزشی آن در آینده نیز بیشتر خواهد شد. قصد نداریم نماگرد را به یک کلاس درس تبدیل کنیم بلکه آموزش‌های اولیه را درباره فضای مجازی به صورت فانتزی و با زبانی شیرین برای بینندگان مطرح می‌کنیم.

وی درباره انتخاب موضوعات مختلف برنامه گفت: این کار با همفکری عوامل مختلف نماگرد انجام می‌شود و گاهی اوقات با توجه به تاریخ پخش برنامه آنها را انتخاب می‌کنیم، مثلا وقتی که روز سالمند نزدیک است به این موضوع می‌پردازیم.

مجری نماگرد تصریح کرد: تشویق به جست‌وجو درباره موضوعات مختلف یکی از اهداف برنامه است تا از این طریق بینندگان ترغیب شوند و در مورد سوژه‌های مختلف به بررسی بپردازند. ایده نماگرد، بکر و تازه نیست، اما آنچه تفاوت این برنامه را با دیگر مجموعه‌ها به وجود می‌آورد، چالشی است که بین کارگردان و مجری به وجود می‌آید.

برنامه‌ای همخوان با فرهنگ ایرانی

سجاد گودرزی، تهیه‌کننده نماگرد: فضای مجازی یک بستر است و مانند هر چیز دیگری زوایای مثبت و منفی فراوانی دارد. این فضا روابط افراد را با یکدیگر تسهیل کرده است و بهتر می‌توانیم پیام خود را به مخاطب منتقل کنیم و با دیگران ارتباط داشته باشیم.

برنامه‌های انگلیسی زبان که مشابه نماگرد هستند، بر اساس شرایط فرهنگی کشورهای اروپایی تهیه شده‌اند و نمی‌توانند نیازهای داخل ایران را برآورده کنند. به همین دلیل ما تلاش کرده‌ایم که برنامه نماگرد با توجه به شرایط فرهنگ ایرانی و مقتضیات شبکه مستند تولید شود.

شهربانو جمعه‌پور

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها