به بهانه روز آتش نشانی و ایمنی

زندگی پرهیجان آتش‌نشانان در قاب سیما

رسانه ملی در سال‌های اخیر به مشاغل توجه بیشتری کرده و در این ارتباط آثار متعددی در قالب‌های تله فیلم، سریال، برنامه ترکیبی، مستند و مسابقه ساخته تا مخاطبان بیشتر با جزئیات مشاغل مختلف آشنا شوند، بویژه حرفه‌هایی که شناخت مردم نسبت به آنها کم است. یکی از مشاغلی که مورد توجه قرار گرفته، حرفه آتش‌نشانی است.
کد خبر: ۹۵۰۴۱۸
زندگی پرهیجان آتش‌نشانان در قاب سیما

زندگی آتش‌نشان‌ها و شغل آنها سراسر هیجان و خطر است و این هیجان برای ساخت انواع برنامه‌های تلویزیونی مناسب به نظر می‌رسد. در واقع این شغل، یکی از مشاغل شریف و محترم جامعه محسوب می‌شود که همواره به اعضای جامعه کمک می‌کند، آن هم در شرایط سخت و بحرانی که گاهی سلامت و زندگی خودشان را به مخاطره می‌اندازند.

مسئولان سیما هم با این نگاه تا امروز آثاری را در قالب تله‌فیلم، مجموعه تلویزیونی، برنامه‌های ترکیبی، مستند و مسابقات با محوریت آتش‌نشانان تولید و پخش کردند تا مخاطبان از این طریق با این شغل شریف و پرخطر آشنا شوند. در این آثار، بسیاری از عملیات این شغل مانند امداد و نجات، اطفای حریق، سقوط از ارتفاع و خیلی از مسائل شغلی برای مخاطبان معرفی شده است. در این باره باید به مجموعه تلویزیونی «عملیات 125» به تهیه‌کنندگی داود هاشمی اشاره کرد که نمونه شاخص این موضوع است.

این سریال در سه فصل و با حضور چهار کارگردان تولید شد. بهروز افخمی، راما قویدل، مسعود آب‌پرور و محمدرضا آهنج تلاش کردند از دیدگاه خودشان حرفه آتش‌نشانی را به تصویر بکشند تا مردم با سختی‌ها و دشواری‌های این شغل آشنا شوند و بدانند چه زحمتی در این شغل کشیده می‌شود. بهروز افخمی در سری اول روی بحث آموزش آتش نشانان کار کرد و بخش‌های پایانی این فصل را هم راما قویدل کارگردانی کرد. سری اول این مجموعه تلویزیونی در حقیقت روایتگر زندگی چند جوان بود که به قصد ورود به حرفه آتش‌نشانی در دوره‌های آموزشی ثبت‌نام می‌کنند و داستان زندگی هریک از این جوانان، مشکلات و کشمکش‌های خانوادگی آنها در بستری از درام روایت شد.

محمدرضا آهنج و مسعود آب‌پرور در سری‌های دوم و سوم به سمت عملیات آتش‌نشانی رفتند و مخاطبان در این دو فصل با عملکرد آتش‌نشانان هنگام حادثه آشنا شدند. البته این دو فصل با هدف سرگرم‌سازی مخاطب تولید نشد، بلکه آموزش هم مورد توجه قرار گرفت و مخاطبان با تماشای سریال یاد می‌گرفتند هنگام بروز حوادث و قبل از رسیدن آتش‌نشانان باید چه کاری انجام بدهند.

خوشبختانه این مجموعه یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های تلویزیونی و شاید اولین نمونه ایرانی در ژانر اکشن محسوب می‌شود که در سه سری روی آنتن رفت. این ژانر همواره بین بینندگان حرفه‌ای سینما و تلویزیون پرطرفدار است و از جایگاه ویژه‌ای میان منتقدان و سینماگران برخوردار است. این مجموعه هم با بهره‌بردن از این عامل توانست ارتباط خوبی با مخاطب برقرار کند.

همچنین شبکه پنج سیما برای نوروز 95 مستند مسابقه «نشان امید» را با محوریت نمایش کار و تلاش در مجموعه آتش نشانی آماده کرد. در این مسابقات جوانان داوطلب شغل آتش‌نشانی باید با یکدیگر رقابت می‌کردند و نفر برگزیده جذب آتش‌نشانی می‌شد. در مجموع باید نمره قبولی به کارنامه رسانه ملی برای معرفی شغل آتش‌نشانان داد، زیرا نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد آثار پخش شده تا امروز نه‌تنها نظر مخاطبان عام و منتقدان را جلب کرده، بلکه مسئولان آتش‌نشانی هم در گفت‌وگو با نشریات ابراز رضایت کرده‌اند.

فاطمه عودباشی

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها