اهداف و رویکردهای اصولی شبکه «شما» در گفت‌وگو با مدیر این شبکه

پخش تولیدات فاخر استان‌ها اولویت اصلی ماست

شبکه شما از جمله شبکه‌های تازه تاسیس و جدید تلویزیون است که سال 1390 و با هدف توجه به بحث اقوام و نیز پوشش دادن تولیدات مراکز استان‌ها کار خود را آغاز کرد. این شبکه هرچند مدتی هم موقتا تعطیل شد، اما در دوران مدیریت جدید سازمان صداوسیما مجددا شروع به کار کرده و در عید غدیر خم افتتاح خود را جشن گرفت. شما شعار «شبکه شما، شبکه مردم ایران» را به‌عنوان هدف اصلی خود مد نظر قرار داده و قرار است آیینه‌ای تمام‌نما برای تمام مردم ایران باشد.دکتر مهدی قاسمی، مدیر این شبکه در گفت‌وگو با جام‌جم به تبیین اهداف و رویکردهای اصلی این شبکه پرداخته است.
کد خبر: ۹۴۷۵۳۸
پخش تولیدات فاخر استان‌ها اولویت اصلی ماست

«شبکه شما» در دوران جدید قرار است چه اهدافی را دنبال کند و بر چه اصول و ضوابطی استوار است؟

در نگاهی کلی، پخش تولیدات فاخر مراکز استان‌ها اولویت اصلی کار ماست. استان‌های مختلف کشور عموما تولیدات قوی و شاخصی دارند که گاهی مورد غفلت قرار گرفته و بخوبی دیده نمی‌شوند؛ لذا این شبکه قرار است بستر مناسبی برای معرفی و نمایش دادن این آثار در سطح ملی باشد. همچنین شبکه شما به بحث اقوام مختلف هم رویکردی جدی دارد و بناست آداب و رسوم مختلف هر قوم و سنت‌هایشان را در برنامه‌های مختلف معرفی کند. پخش گزارش از جشنواره‌های گوناگون و پوشش اتفاقات و مناسبت‌های استان‌ها در کنار برنامه‌هایی که برای معرفی استان‌ها و شهرها تولید می‌شود، از اقدامات شبکه شما برای معرفی اقوام ایرانی است.

به پخش آثار و تولیدات استان‌ها اشاره کردید، قرار است این شبکه فقط محملی برای نمایش این آثار باشد یا خودتان هم تولیداتی را خواهید داشت؟

هنوز در حال بررسی این موضوع هستیم که استان‌ها تولیداتشان را در اختیار ما بگذارند یا شبکه شما به آنها سفارش هم بدهد ؛ اما قطعا خود شبکه هم به صورت مستقل تولیداتی خواهد داشت و گروه‌های برنامه‌ساز را برای گزارش و تهیه برنامه به شهرهای مختلف خواهیم فرستاد.

یکی دیگر از اهداف و رویکردهای اصلی شبکه شما در دوران قبلی توجه به بحث «گردشگری» و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان‌های مختلف بود. این رویکرد در دوران جدید چقدر برایتان حائز اهمیت است و در این رابطه چه اقداماتی را قرار است انجام دهید؟

بله، گردشگری هنوز برای ما مبحث مهمی است و تصمیم داریم علاوه بر معرفی نقاط دیدنی و ظرفیت‌های هراستان که با همکاری خود مراکز صورت می‌گیرد، به شناساندن موسیقی‌های محلی و موارد دیگری از این دست بپردازیم. ضمنا این‌که بحث گردشگری و معرفی آن برای خود مخاطبان هم جذاب است و هم به لحاظ تصویری و بصری قاب تلویزیون را رنگارنگ و چشم‌نواز می‌کند و خوب است که به آن پرداخته شود.

سهم استان تهران در این میان چقدر است؟ این‌طور به نظر می‌رسد که تهران به عنوان یکی از شهرهای اصلی کشور و نیز پایتخت جایی در برنامه‌هایتان ندارد.

اصلا قرار نیست استان تهران را در برنامه‌هایمان پوشش بدهیم؛ چراکه می‌خواهیم این نگاه پایتخت‌زدگی را برداریم و فکر می‌کنم در برنامه‌های شبکه‌های دیگر به حد کافی به شهر تهران پرداخته شده و می‌شود. «شما» می‌خواهد این نگاه و توجه ویژه را به دیگر استان‌های کشور معطوف سازد.

سهم بقیه استان‌ها به چه صورت است؟ آیا همه از سهمی یکسان از آنتن شما برخوردارند یا استان‌های بزرگ و پرجمعیت‌تر را مورد توجه دارید؟

قطعا ایجاد سهم کاملا یکسان برای همه استان‌ها امکان‌پذیر نیست؛ چرا که همه از ظرفیت‌های یکسانی برخوردار نیستند و ما باید آنتن شبکه و نیز کیفیت برنامه‌ها را هم مد نظر قرار بدهیم. با این حال می‌کوشیم مناطق کمتر برخوردار از امکانات را هم پوشش بدهیم تا هیچ بخشی از کشور به‌طور کامل از برنامه‌هایمان حذف نشود.

همچنین در استان‌های مختلف، اتفاقات قابل توجهی در زمینه‌های گوناگون از جمله نیروی انسانی، ورزش، اقتصاد و فرهنگ رخ می‌دهد؛ مواردی چون تاسیس کارگاه‌های کوچک و بزرگ و دستاوردهای مختلف در حوزه کارآفرینی که همسو با بحث اقتصاد مقاومتی است و توجه به این رخدادها و دستاوردها یکی از اهداف و برنامه‌های ماست.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها