یکی از اتفاقات تلخ که در طول دوران طلایی «صبح جمعه با شما» روی داد، درگذشت ناگهانی زنده‌یاد «فرهنگ مهرپرور» بود. این هنرمند فقید چهاردهم شهریور سال 1373 به علت سکته مغزی، در سن 49 سالگی درگذشت. درگذشت این هنرمند به صدور پیام تسلیتی از سوی مقام معظم رهبری منجر شد.
کد خبر: ۹۴۴۳۷۰
هنرمندی که رهبری برای درگذشت او پیام تسلیت دادند+ عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا، زنده‌یاد فرهنگ مهرپرور، هنرمند محبوب رادیو در سال‌های نه چندان دور است. آنچه که از او در کارنامه هنری‌اش ثبت شده، نشان می‌دهد که هنرمندی بسیار مردمی و پر از صداقت بوده است. به همین جهت از معدود هنرمندان رادیویی است که مقام معظم رهبری درگذشت وی را تسلیت گفتند. پیامی که از توجه ویژه رهبر معظم انقلاب به این برنامه و هنرمندان آن نشان دارد.

ارتباط بین این بخش مردمی از رسانه ملی با مقام معظم رهبری البته به سال‌های قبل‌تر از این برمی‌گردد. از جمله دیدار گروه طنز و سرگرمی صدای جمهوری اسلامی با رهبر معظم انقلاب که دیداری تاریخی و غیرقابل باور محسوب می‌شد. غیرقابل باور از این جهت که مقام معظم رهبری درباره‌ی «صبح جمعه با شما» و شخصیت‌های حاضر در آن به تفصیل سخن گفتند و از زحماتشان تقدیر کردند.

مرور پیام تسلیت مقام معظم رهبری برای درگذشت فرهنگ مهرپرور

«بسم‌اللَّه‌الرّحمن‌الرّحیم‌

هنرمندان عزیز برنامه‌ی صبح جمعه‌ی رادیو

اکنون نوبت آن است که من نیز فقدان همکار گرامی‌تان آقای فرهنگ مهرپرور را به شما تسلیت بگویم. این چند روزه، پدیده‌ی زیبا و بی‌سابقه‌ی تجلیل مردم از این هنرمند مردمی، کاملاً مرا به خود مشغول می‌کرد. امروز هم در پاسخ به درخواست مجری محترم برنامه‌ی شما در آغاز برنامه، یقیناً میلیون‌ها فاتحه از روی محبت به روح مهرپرور نثار شد که این با هیچ دستاورد دنیایی قابل مقایسه نیست. محبت مردم، خیلی باارزش و بابرکت است و مخصوص کسانی است که مردم آنها را از خود و در راه خود می‌دانند. «هنرمند مردمی» یعنی همین. و فقط کسی که با مردم و دلبسته به هدف‌ها و دلبستگی‌های آنها باشد، هنرمند مردمی است. و مرحوم مهرپرور این را درباره‌ی خود ثابت کرده بود. رحمت خدا بر او و یادش گرامی باد. به خانواده‌ی محترم و بازماندگان ایشان نیز تسلیت می‌گویم.

سیّد علی خامنه‌ای - 25 /06 /1373»

آنچه منوچهر آذری از فرهنگ مهرپرور گفت

فرهنگ، به همراه دوست قدیمی‌اش منوچهر آذری، دیگر کمدین رادیو و تلویزیون، برنامه‌های متعدد رادیویی و تلویزیونی را در کنار هم بازی کردند.

منوچهر آذری از همکاران و دوستان قدیمی فرهنگ مهرپرور درگذشت این هنرمند را از تلخ‌ترین خاطرات زندگی‌اش دانسته و گفته است:

مرگ فرهنگ مهرپرور یکی از تلخ‌ترین خاطرات زندگی من است. مرگ او کاملا اتفاقی بود و در روحیه من اثر بدی گذاشت. مدتی طول کشید تا بتوانم به حالت تعادل بازگردم و رفتنش را قبول کنم. با مهرپرور فعالیت مشترک زیادی داشتیم، هم بیان شیرینی داشت و هم بازی شیرینی. هم نقاش خوبی بود و هم خطاط خوبی. هم می‌نوشت و هم کارگردانی می‌کرد. نزدیک به 30 سال با او دوست بودم. ما از 12، 13سالگی زمانی که دانش آموز پیشاهنگ بودیم، با هم آشنا شدیم. در تالار فرهنگ آن زمان جشنواره تئاتری برقرار بود. گروه‌های مختلفی از مدرسه‌ها گرد آمده بودند، مدرسه ما یعقوب لیث صفاری را اجرا می‌کرد که من نقش یعقوب لیث را داشتم. فرهنگ از مدرسه دیگری آمده بود و یک قطعه پانتومیم اجرا می‌کرد؛ قطعه نمایشی بود که هیچ آکسسواری در صحنه نبود و فرهنگ با حرکات پانتومیم، نقش یک رهبر ارکستر را بازی می کرد. فرهنگ، این قطعه را بسیار زیبا اجرا کرد. بعد از اجرا به او گفتم: آقا خیلی خوب بازی کردید. او گفت، اتفاقا من هم می‌خواستم همین را به شما بگویم. این گفت‌وگو آغاز آشنایی من با فرهنگ بود. اطلاعات عمومی بسیار بالایی داشت و انسانیت، برایش بسیار مطرح بود. بسیار خانواده دوست و مجلس آرا و اهل شوخی بود.

درباره فرهنگ مهرپرور

فرهنگ مهرپرور در 11 اسفند سال 1324 در تهران به دنیا آمد. فعالیت هنری‌‏اش را از جوانی با اجرای نمایش‏‌های مدرسه‏‌ای آغاز کرد. پس از پایان تحصیلات متوسطه،‏ به فرانسه رفت تا یک دوره‏‌ی دو ساله‏‌ی تئاتر را بگذارند.

پس از بازگشت، در برنامه‏‌های مختلف تلویزیونی، به اجرای نقش پرداخت فعالیت در رادیو را از سال ۱۳۵۲ و بازی در سینما را از سال ۱۳۶۶ با «صعود» به کارگردانی «فریدون جیرانی» آغاز کرد.

او یکی از کارگردانان و گویندگان برنامه رادیویی طنز «صبح جمعه با شما» بود. شخصیت‌های فسقلی، داودکلک و ... در این برنامه رادیویی را او صحبت می‌کرد.

وی همچنین از فعالان هنر دوبله بود که صدای شیرین نوک زبانی‌اش در بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های خارجی ماندگار شده است.

مرحوم مهرپرور 17 شهریور سال ۱۳۷۳ به علت‏ سکته مغزی، در بیمارستان مهر تهران‏ درگذشت. فرهنگ به اتفاق برادرش اورنگ در قطعه 70 ردیف 95 شماره 5 بهشت زهرا (س) در آرامگاه دو طبقه‌ای آرمیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۸
نا شناس
-
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۰
۰
من خیلی دوستش داشتم همیشه صبح جمعه گوش میكردم ولی وقتی كه از بین ما رفت منم دیگه صبح جمعه رو گوش نكردم خیلی خوب بود روحش شاد.
علی
-
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۰
۰
عجیب یاد بچگیام افتادم خدا رحمتش كنه اینجور ادما حقیقتا امرزیده ان
پوریا
-
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۰
۰
روحش شاد و قرین رحمت خدا صلوات بر روانش
نرم افزار موبایل
-
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
۰
۰
یاد فیلم دزد عروسك ها افتادم، خدا رحمتش كند
كارمند مفلس
-
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
خدای متعال روحش را قرین رحمت بی پایان خود گرداند من خاطرات صبح جمعه باشما و صدای زیبایش را دارم نقش داوود كلك را خیلی زیبا اجرا میگرد
من
-
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
یادش بخیر
البته اون موقع ها مرگ و میر ناگهانی اینقدر زیاد نبود بخاطر همین عجیب و شوك بود
محمدحسین
-
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
۰
۰
هنرمند نمی میرد فرهنگ مهرپرور نمی میرد
احسان
-
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
۰
۰
بادش گرامی برنامه بچه ها بچه ها نقش مهرنگ و اورنگ خیلی گوجه سبز دوست داشت برنامه خیلی آموزنده بود.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها