یک آدم عبوس، اخمو و عصبانی طرفدار و هواخواه بیشتری دارد یا آن‌که رویی گشاده و چهره‌ای خندان دارد؟ بی‌بروبرگرد، گزینه دوم صحیح است و مهر دومی بر دل دیگران خواهد نشست و خواستار مصاحبت و معاشرت بیشتری با او هستند.
کد خبر: ۹۳۱۴۶۲
گنجِ اهدایی گلچین به مردم

حالا کسی که لبخند بر لب و خنده بر دل دیگران می‌نشاند، چقدر طرفدار و تا چه اندازه ارج و قرب دارد؟ در دین ما هم به شاد کردن دل مومنان توصیه شده و هرکس نقشی در این شادی داشته باشد، از نیکوکاران است. البته پرواضح است کار پسندیده و ارزشمند خنداندن و شاد کردن مردم، نباید نسبتی با تمسخر و توهین و شوخی با باورها و اعتقادات آنها داشته باشد.

از این‌رو کمدین‌ها و بازیگران طناز و نمکی را باید از خوشبخت‌ترین بندگان خدا دانست که خدا نعمت شاد کردن را به عنوان ودیعه‌ای الهی در نهاد آنها قرار داده تا به وسیله آن، مردم را برای ساعتی از مشکلات و دلمشغولی‌های اعصاب خردکن زندگی جدا کنند و بخندانند. چاپلین، هارولد لوید، لورل و هاردی، باستر کیتون و دیگر کمدین‌های سینمای کلاسیک و دیگر کمدین‌هایی که تا امروز در سینمای جهان و ایران مشغول فعالیت هستند، حق زیادی بر گردن جهانیان دارند و ما عمری شادی به آنها بدهکاریم.

در فیلم «آخرین هورا» ساخته جان فورد، شخصیت اصلی قصه، فرانک اسکفینگتون با بازی اسپنسر تریسی در بستر مرگ قرار می‌گیرد و همه دوستان و همکاران و اقوامش برای وداع با او سراغش می‌آیند.

یکی از این افراد، دوست شوخ‌طبعی است که سال‌های زیادی را با فرانک گذرانده؛ تا چشم فرانک محتضر به او می‌افتد، می‌گوید: چه جوری می‌تونم از کسی که یک میلیون بار منو خندونده، تشکر کنم؟ جمله‌ای که نشان از اهمیت شاد کردن دارد.

مرجانه گلچین، بازیگر توانای تلویزیون و سینمای ایران در یکی از آخرین پست‌های اینستاگرامی خود، مطلبی را به نقل از چاپلین به اشتراک گذاشته است. او زیر عکس خندان خودش، این جمله کمدین بزرگ سینما را نوشته: «به هرکس می‌رسی لبخند بزن، تو نمی‌دانی به آدم‌ها چه می‌گذرد، شاید لبخند زدن برایشان مانند گنجی ارزشمند باشد و آنها بسیار به آن لبخند محتاج باشند.»

جالب اینجاست که گلچین سال‌ها به عنوان بازیگر آثار ملودرام در فیلم و سریال‌ها ظاهر می‌شد و در نقش‌های جدی بازی می‌کرد، اما در سال‌های اخیر وجه دیگری از توانایی‌هایش را نشان داد و بیشتر او را در تیپ و شمایلی کمیک دیدیم. اتفاقا از زمان این چرخش کاراکتری، محبوبیت گلچین میان مردم بیشتر شد و خیلی‌ها با اشتیاق بیشتری نقش‌آفرینی‌هایش را دنبال کردند.

این بازیگر با این پست، هم به اهمیت خنده و شادی تاکید کرد و هم به سهم خود، موج مثبتی میان دوستدارانش به وجود آورد و باعث شد این انرژی و شادابی در محدوده‌ای تکثیر شود. کاش همه الگوها و چهره‌های سینمایی، چنین روحیه نیکویی داشته باشند و شادی را به مردم هدیه بدهند.

علی رستگار

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها