در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

احمد نجفی : مهاجرت بازیگران بدعت خوبی نیست

احمد نجفی را ما بیشتر به عنوان بازیگر آن هم از نوع کارآگاه علوی اش می‌شناسیم، اما وقتی کارنامه اش را مرور کنیم پر است از فیلم‌های خوب از «دندان مار» و «کمکم کن» بگیریم تا «سگ کشی» و «شور شیرین» و ... فرصتی فراهم شد تا دقایقی با این چهره محبوب سینما و تلویزیون گپ بزنیم، گفت‌وگویی که موضوعات مختلفی را در بر می‌گرفت، از وضعیت آخرین فیلمش «من یک ایرانی هستم» که خارج از کشور در اوکراین تولید شده است تا بازگشت به تلویزیون و علاقه اش به ایران و نظرش درباره مهاجرت برخی بازیگران به کشورهای همسایه.
کد خبر: ۹۲۴۶۶۷
احمد نجفی :  مهاجرت بازیگران بدعت خوبی نیست

اکران «من یک ایرانی هستم» در آبان ماه

احمد نجفی در پاسخ به نخستین پرسش ما درباره وضعیت آخرین فیلمش که این بار در مقام تهیه کننده آن ظاهر شده است،‌ می‌گوید: «من یک ایرانی هستم» بالاخره پس از طی مراحل مختلف تولید در خارج از کشور و پایان کارهای فنی به شورای پروانه نمایش ارائه شده است و منتظریم تا آنها نظرشان را اعلام کنند.

او درباره این که خودش دوست دارد این فیلم چه زمانی در سینماها اکران شود،‌توضیح می‌دهد: این فیلم موضوعی مهم و خانوادگی دارد، دوست دارم کمی از بازشدن مدارس بگذرد، مثلا آبان ماه فکر می‌کنم زمان مناسبی برای اکران آن باشد و دانش آموزان و دانشجویان هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

مهاجرت ناخواسته

جالب است که موضوع فیلم تازه نجفی که نگارش فیلمنامه آن را هم بر عهده داشته است،‌به نوعی مهاجرت ناخواسته است، وقتی از او می‌پرسم با توجه به سفرهای متعددش هیچ وقت وسوسه نشده تا در کشوری به غیر از ایران زندگی کند،‌ با قدرت می‌گوید: من یک تکه از خاک ایران را با هیچ جا عوض نمی‌کنم، نجفی با همان صدای خاص خودش تاکید می‌کند: بخدا مملکت خوبی داریم، مردم خوبی داریم، من اینجا را دوست دارم و هر وقت وسوسه می‌شوم که جای دیگری زندگی کنم بلافاصله عشق و علاقه به وطن با قدرت آن وسوسه را سرکوب می‌کند. فقط باید همه کمک کنیم تا بتوانیم بهتر زندگی کنیم.

مهاجرت بازیگران بدعت خوبی نیست

از کارگاه علوی می‌پرسم، نظرش درباره موج حضور برخی بازیگران در خارج از کشور چیست، او می‌گوید: هرکس زندگی خودش را دارد،‌ فارغ از این که استعداد و توانایی آنها در سینما و تلویزیون ایران چقدر بوده است، من این را می‌دانم که این موضوع بدعت خوبی نیست، البته خیلی از این رفتن‌ها ریشه‌های اقتصادی دارد نه ریشه‌های فرهنگی و اعتقادی، ما باید بنشینیم با هنرمندان مان حرف بزنیم، نباید بگذاریم فعالان این عرصه بی خود و بی جهت بروند کشور دیگری، راه حل پیدا کنیم، این راه حل پیدا کردن که می‌گویم یک اقدام کوتاه و یک شبه نیست،‌بلند مدت است اما بالاخره از یک جایی باید شروع شود.

او ادامه می‌دهد: این اقدام بخشنامه‌ای و آیین نامه‌ای و .. نیست،‌ما مشکل زیاد داریم،‌ بیمه، مسائل درمانی و پزشکی، بیماری‌های دشوار که متاسفانه هر روز هنرمندان بیشتری را درگیر خودش می‌کند، بزرگان ما الان دچار مشکل هستند، بزرگانی که باید عزت و حرمت آنها را حفظ کنیم اما متاسفانه قدر نمی‌دانیم، فکر می‌کنیم مثل شهاب حسینی فراوان است، درحالی که برای پیدا شدن و تربیت یک شهاب حسینی باید کلی هزینه شود.

نجفی تاکید می‌کند: راه حل آن این است که بنشینیم با هم مهربانانه حرف بزنیم، مشکلات را از ریشه حل کنیم،‌امید بدهیم و در کنار هم برای هدف‌های متعالی مان برنامه ریزی کنیم.

محاسن و دشواری‌های تولید فیلم خارج از ایران

احمد نجفی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره تجربه اش از تولید فیلم «من یک ایرانی هستم» در کشور اوکراین هم می‌گوید: کار در خارج از کشور از جهاتی سخت تر است و از جهاتی بهتر، او ادامه می‌دهد: طرف شما بخش خصوصی ست و تمام کارها را انجام می‌دهد و شما وقتی مجوز پلیس را می‌گیرید دیگر هیچ مشکلی نخواهید داشت، از طرفی بازیگران خوب با قیمت‌های مناسب می‌توانید انتخاب کنید، البته مشکلاتی هم وجود دارد، مثل گران بودن تجهیزات، مشکل انتقال وجه و کارهای بانکی، تفاوت‌های فرهنگی مانند مساله پوشش که من برای همین مساله حجاب و پوشش، فصل زمستان را انتخاب کردم چون سرمای 20،‌30 درجه زیر صفر خودش باعث می‌شود تا خود به خود مردم پوشیده باشند و از این نظر دچار مشکل نشویم. حتی خود تهیه غذا برای تیم ایرانی در طولانی مدت مشکل است، ذائقه‌های غذایی بالاخره متفاوت است.

این هنرمند خوب کشورمان در ادامه با انتقاد از شرایط نامساعد برای تولید فیلم‌های مشترک بین‌المللی توضیح داد: ما می‌گوییم برویم سراغ تولید مشترک، خب من در مقام تهیه کننده می‌خواهم فیلم تولید کنم، چند صد هزار دلار پول در میان است یا گاهی بیشتر، انتقال این پول باید چگونه باشد؟ من اگر بخواهم بیشتر از 5 هزار دلار با خودم ببرم می‌شود قاچاق، آن طرف سیستم گردش مالی شان کاملا مشخص است، نمی‌شود با چمدان پول برد، مسائل مرتبط با بانک و زیرساخت‌ها واقعا فیلمسازی در کشور دیگر را اذیت می‌کند، تا زمانی که این مسائل حل نشود نمی‌توان حرف از تولید فیلم مشترک زد.

بازگشت به تلویزیون

در این گفت‌وگو احمد نجفی که روزگاری مجری برنامه پرمخاطب «صندلی داغ» هم بوده است، خبری دست اول را هم اعلام می‌کند، او می‌گوید: با یکی از شبکه‌های تلویزیون در حال مذاکره و گفت‌وگو هستم تا برنامه‌ای را داشته باشم.

نجفی ادامه می‌دهد: این برنامه گفت‌وگو محور است و شباهت‌هایی به همان صندلی داغ دارد اما جزئیات بیشترش را بگذارید وقتی نهایی شد اعلام خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضا
-
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۰
اگر راهت میداند و كاری پیدا میكردی میرفتی
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها