برنامه‌ها و چشم‌اندازهای صدا و سیمای اصفهان در گفت‌وگو با مدیرکل این مرکز

اصفهان، شبکه اول گردشگری ایران

صدا و سیمای اصفهان ازجمله مراکز فعال در امور استان‌ها محسوب می‌شود که آثار تولید شده این مرکز در قالب‌های مختلف اعم از مستند، سریال و انیمیشن همزمان از شبکه‌های سراسری نیز پخش می‌شود. در حال حاضر مجموعه تلویزیونی «روزهای بیقراری» هم در این مرکز تولید می‌شود که در آن بازیگران ملی در کنار هنرپیشه‌های محلی به ایفای نقش می‌پردازند. این مرکز به دلیل پتانسیل و توان بالا به عنوان شبکه اول گردشگری کشور شناخته شده است.
کد خبر: ۹۲۴۱۲۵
اصفهان، شبکه اول گردشگری ایران
به همین بهانه و برای آگاهی از سیاست‌ها و برنامه‌های فعلی و آینده، با دکتر مسعود احمدی افزادی، مدیر کل صدا و سیمای مرکز اصفهان به گفت‌وگو نشستیم. وی دکترای ادیان تطبیقی و عرفان دارد و فعالیت رسانه‌ای خود را از سال 1360 در حوزه‌های مختلف رادیو، تلویزیون و خبر به عنوان تهیه‌کننده و سردبیر آغاز کرده و تا امروز مدیریت شبکه‌های پنج (تهران)، شما، جوان، صدا و سیمای مراکز گلستان و البرز و سردبیری خبر واحد مرکزی خبر را به عهده داشته است.

با توجه به این‌که شما تجربه فعالیت و مدیریت در بخش‌های مختلف سازمان را در کارنامه خود دارید، زمانی که به عنوان مدیرکل صدا و سیمای اصفهان منصوب شدید، فعالیت‌تان را با چه اهدافی آغاز کردید و تولید چه برنامه‌هایی را در اولویت قرار دادید؟

سوال بسیار خوبی است. شما وقتی با نام اصفهان برخورد می‌کنید با مجموعه‌ای از پتانسیل‌ها، ظرفیت‌ها و نام‌آوری‌های بسیار بزرگ روبه‌رو می‌شوید. اصفهان یک نام در کشور نیست، بلکه یک نام در عرصه بین‌المللی و جهانی است. بنابراین باید به درستی به ابعاد آن پرداخت. اصفهان یک شهر بین‌المللی است که با 14 شهر بزرگ دنیا از فلورانس در ایتالیا گرفته تا سن پترزبورگ در روسیه، کوالالامپور در مالزی، شیان در چین، فرایبورگ در آلمان و دیگر شهرهای دنیا خواهرخوانده است. یعنی نمونه ارتباطات بین‌المللی اصفهان با شهر دیگری در ایران قابل مقایسه نیست. ضمن این که اصفهان به عنوان یک شهر بسیار گردشگرپذیر مطرح است، چراکه به لحاظ اقلیم، فرهنگ، تمدن، تاریخ و طبیعت و... ظرفیت‌های فوق‌العاده بی‌نظیری دارد. اصفهان، امروز تنها شهری است که می‌توان معماری اسلامی را به شکل زنده و گسترده در آن دید و از طرف دیگر به عنوان صنعتی‌ترین شهر کشور محسوب می‌شود و تراز بازرگانی آن در کشور مطرح است. بنابراین ما با شهری جهان‌فرهنگی روبه‌رو هستیم و برنامه‌سازی در این شهر چند‌بعدی است.

شبکه اصفهان با این پتانسیل و توان، می‌تواند شبکه اول گردشگری کشور باشد. یکی از ماموریت‌های مهم ما در حوزه گردشگری و انواع توریسم است. ظرفیت اصفهان واقعا از این جهت بی‌نظیر است و این استعداد را دارد تا به عنوان شبکه تخصصی بین‌المللی گردشگری ایران فعالیت کند. در این زمینه قبلا نیز سازمان صداوسیما مصوبه خاص داشته که به دلیل مشکلات مالی و عدم همراهی لازم در بخش‌های اجرایی کشور تاکنون به تعویق افتاده است.

پس با این تعریف، آیا شما همه این موارد را در برنامه‌سازی لحاظ کرده‌اید؟

بله، اصفهان در هر حوزه‌ای از فرهنگ اسلامی گرفته تا دیگر زمینه‌ها همچون دانش بنیان، علمی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی، شهری جهانی است. به عنوان یک فرد اهل رسانه باید تاکید کنم در اصفهان جای کار رسانه‌ای بسیار زیادی وجود دارد. ما در قالب تولید مستندهای متنوع این پتانسیل کم‌نظیر را توانسته‌ایم تا حدی به تصویر بکشیم. همچنین با شهرهای خواهرخوانده برای تبادل برنامه و تجربه در تماس هستیم و خوشبختانه با اقبال خوبی هم رو‌به‌رو شده‌ایم.

آخرین سریال در دست تولید شما در مرکز اصفهان چیست؟

با وجود مشکلات مالی متعدد، با همکاری همدان و گیلان در حال ساخت پروژه بزرگ سریال «روزهای بی‌قراری» به کارگردانی کاظم معصومی و تهیه‌کنندگی امیرحسین شریفی و به سفارش حوزه سیمای استان‌ها هستیم. این سریال یکی از متفاوت‌ترین آثار نمایشی سال‌های اخیر تلویزیون است که با بستری ملودرام به قصه‌ای در ارتباط با حفظ و تحکیم خانواده می‌پردازد.

یکی از ویژ‌گی‌های این سریال این است که در 4 استان و منطقه جغرافیایی نظیر تهران، اصفهان، همدان و گیلان تصویربرداری می‌شود و در سکانس‌های هر استان تعدادی از بازیگران بومی و مطرح آن استان به گروه اضافه می‌شوند.

سریال فاخر و پروژه عظیم و الف ویژه «سلمان فارسی» هم با همکاری مرکز امور نمایشی معاونت سیما و همراهی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در حال طی مرحله نگارش فیلمنامه است که با تامین اعتبار لازم کار پیش تولید آن آغاز خواهد شد.

آیا سریال «روزهای بیقراری» قرار است از شبکه‌های سراسری هم پخش شود؟

بله، همزمان با پخش از سیمای اصفهان در یک شبکه سراسری هم به نمایش درمی‌آید.

یکی از اقدامات شما در مدیریت شبکه‌های مختلف، استودیوگریزی در برنامه‌هاست. این اتفاق در برنامه‌های صداوسیمای اصفهان هم به چشم می‌خورد. این موضوع تا چه میزان با اقبال مردم اصفهان رو‌به‌رو شده است؟

با توجه به چند بعدی بودن شهر اصفهان، استودیوگریزی یکی از رکن‌های جدی برنامه‌سازی ما محسوب می‌شود که در امر برنامه‌سازی آن را به جد دنبال کردیم و این رویکرد خوشبختانه در فضای متنوع و چند فرهنگی اصفهان بیشتر جواب داد، زیرا اقوام مختلف در استان از گرجی‌ها تا بختیاری‌ها و لر‌ها و قشقایی‌ها و ایلات کوچ‌نشین زیاد هستند. البته همه این برنامه‌ها بر مبنای مردم‌مداری و میل و نیاز مخاطبان طراحی و پخش می‌شود.

آیا مصلحت مخاطب را هم در نظر می‌گیرید؟

اصل برای برنامه‌سازان ما میل و نیاز مخاطبان است که مصلحت اجتماعی و فرهنگی در دل آنها نهفته شده.

برنامه‌های صدا و سیمای مرکز اصفهان را تا چه میزان تعاملی می‌دانید؟

ما تلاش می‌کنیم به یک رسانه تعاملی نزدیک شویم، به همین دلیل مخاطبان را به کنش و واکنش ترغیب و تشویق می‌کنیم. در واقع برنامه‌هایی با محوریت تعامل با مخاطبان در نظر گرفته‌ایم. برنامه «تماشاخانه» هم با این محوریت طراحی شده و هر شب چند فیلم روز دنیا را که مجوز پخش در رسانه ملی دارند در نظر می‌گیریم تا مردم از میان چند فیلم، اثر مورد علاقه‌شان را انتخاب و به ما اعلام کنند.

برنامه‌های متعدد دیگری هم بر مبنای مخاطب‌محوری و مشتری‌مداری پخش می‌کنیم. برنامه «قند و عسل» هم با حضور مردم و با لهجه شیرین اصفهانی ضبط و از رادیو پخش می‌شود. امیدبخشی به مخاطب و تقویت انگیزه‌های اجتماعی از دیگر رکن‌های برنامه‌های ماست. ضمن این که سعی می‌کنیم در همه برنامه‌ها با حضور مسئولان، متعهدانه پاسخگوی سوالات مردم باشیم. همچنین در حوزه سلامت هم برنامه‌های متنوعی داریم که برنامه هوای تندرستی از رادیو و برنامه سیب از سیمای اصفهان پخش می‌شود.

در برنامه‌هایی که ساخته می‌شود تا چه میزان به معماری اصفهان و تاریخچه آن می‌پردازید تا مردم به شناخت برسند؟

ما مستندهای زیبایی با این محوریت تولید و پخش کرده ایم و این مستندها بارها از شبکه‌های سراسری روی آنتن رفته است. تلاش می‌کنیم همه برنامه‌ها را در لوکیشن‌های مختلف اصفهان تولید و اجرا کنیم و حتما به تاریخچه لوکیشن نیز اشاره خواهیم کرد. بیشتر برنامه‌های اصفهان از کالبد تاریخی و فرهنگی به عنوان دکور‌های فاخر بهره می‌برند. معرفی آثار تاریخی و ابنیه فرهنگی در اصفهان برای مخاطبان ایرانی و نیز برای مخاطبان ما در شهرهای خواهرخوانده ازجمله برنامه‌های مرکز محسوب می‌شود.

عملکرد مرکز در حوزه ساخت انیمیشن چگونه است؟

انیمیشن‌های بسیار خوبی در مرکز ساخته می‌شود. بتازگی انیمیشن «هزار و یک داستان» در جشنواره پریکس مونیخ مورد تقدیر داوران قرار گرفت. این انیمیشن در حوزه پویانمایی ترکیبی و دو بعدی عرضه شده بود. استفاده از ظرفیت انجمن سینمای جوان و حوزه هنری از رویکردهای تولید انیمیشن مرکز است.

شما در صحبت‌هایتان به تبادل فرهنگی بین شهرهای دنیا که رابطه خواهرخواندگی با اصفهان دارند اشاره کردید، آیا قرار است برنامه‌های مشترک با هم بسازید؟

ما دو زمینه را برای تبادل برنامه‌ها در نظر گرفته‌ایم و مکاتبات لازم را با دبیرخانه دائمی شهرهای خواهرخوانده انجام داده و مشغول پیگیری هستیم تا ارتباط زنده میان استودیوی اصفهان و شهر فرایبورگ آلمان برقرار شود.

برنامه‌های متنوع در حوزه اقتصاد مقاومتی

مدیر صدا و سیمای اصفهان از تولید برنامه‌های متنوع در حوزه اقتصاد مقاومتی خبر داد و گفت: در حوزه پژوهش، خبر، صدا و سیما فعالیت‌های جدی‌ای داشته‌ایم. سه پژوهش جامعه و غنی با محوریت ده رکنی که مقام معظم رهبری با محوریت اقتصاد مقاومتی بر آن تاکید کرده‌اند، انجام داده‌ایم. برای سال 95 در حدود ده هزار و 220 دقیقه برنامه با محوریت اقتصاد مقاومتی برای رادیو تولید می‌کنیم. در حوزه تلویزیون هم برای شش ماهه اول امسال حدود 5604 دقیقه برنامه در نظر گرفته‌ایم. وی ادامه داد: در حوزه خبر هم چند کار اساسی انجام شده و ده کارگروه تشکیل داده‌ایم که در هر کار گروه سه خبرنگار حضور دارند و باید گزارش‌های متنوع با محوریت ده رکن آماده کنند. اصفهان بیشترین میزان دفاتر خبری کشور را در اختیار دارد. در واقع 23 دفتر خبری در شهرستان‌ها همچون مویرگ‌های خبری جریان‌های خبری را رصد می‌کنند و انعکاس می‌دهند. در مجموع اصفهان شهری است برای کارهای جهانی و ما تلاش می‌کنیم این اتفاق بیفتد.

فاطمه عودباشی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها