درباره مستند «خسته نباشید»

مستند با طعم طنز

مجموعه جدیدی که بزودی از شبکه‌5 سیما پخش می‌شود

«خسته نباشید» صدای اقتصاد مقاومتی

اقتصاد داخلی، خودکفایی، حمایت از تولیدات بومی و ملی، صادرات به جای واردات، اشتغال و بسیاری از عبارات و واژه‌های اینچنینی، چند سالی است در ادبیات اقتصادی کشور ما مطرح است. سال‌های اخیر گاه با این چنین عناوین اقتصادی نامگذاری شده‌اند و اقدامات زیادی نیز از سوی نهادهای مختلف در تحقق این مهم انجام گرفته و می‌گیرد.
کد خبر: ۹۲۱۷۶۹
«خسته نباشید» صدای اقتصاد مقاومتی

امسال که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده، رسانه ملی سعی می‌کند تا بخش‌های مختلف و عملیاتی این واژه خاص را در قالب برنامه‌های خبری، گزارش تولیدی، مستند و آموزشی به نمایش گذارد. مجموعه تلویزیونی «خسته نباشید» یکی از این برنامه‌هاست که در قالب مستند و در شبکه مستند سیما در دست تولید است. سری نخست این مستند، سال گذشته ساخته و با اقبال قابل توجه مخاطب روبه‌رو شد و حتی چند بار در شبکه‌های مختلف تکرار پخش داشت. عوامل برنامه‌ساز این مستند با مسافرت به تمام نقاط کشور و مطالعه مشاغل مختلف، به دنبال مکاسبی بودند که نمونه بارز، آشکار و عملیاتی شعار اقتصاد مقاومتی باشد. در حال حاضر،‌ ساخت این مستند در نیمه راه است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان مرداد یا ابتدای شهریور، قسمت نخست آن روی آنتن تلویزیون برود.

مستندی با چاشنی طنز

تهیه‌کننده مستند «خسته نباشید» گفت: بسیاری از مشاغل حساس، پراسترس، جذاب و بعضا خطرناک، اطراف ما هستند که بی‌اعتنا از کنار آنها می‌گذریم. حتی اگر این مشاغل را ببینیم، نسبت به آن دقیق نشده، با فن، شگرد و سختی آن آشنا نمی‌شویم. لذا ایده معرفی مشاغل را با نگاهی متفاوت و همراه با چاشنی طنز و شوخی پی‌ریزی کردم.

میثم رازفر در گفت‌وگو با جام‌جم افزود: سری دوم مجموعه در دست تولید است و با توجه به تجربه قبلی، این بار سراغ مشاغلی رفتیم که بیشتر توسط مخاطبان و بینندگان سری نخست برنامه به ما معرفی شده است. به عبارت بهتر، مردم به اتاق فکر و سوژه‌پردازی برنامه تبدیل شدند و سوژه‌های بسیار ناب و جذابی را به عوامل برنامه‌ساز معرفی کردند. ویژگی مشترک این سوژه‌ها، استرس، خطر و جذابیت موجود در مشاغل است. او معتقد است: عنوان خسته نباشید برای این برنامه، برگرفته از فرهنگ ما ایرانیان است که به رسم ادب به افرادی که کار می‌کنند، می‌گوییم خسته نباشید، اما برخی مواقع شاهد دست گل به آب دادن افراد هستیم یا کاری را خراب می‌کنند که در آن موقعیت به شوخی می‌گوییم، واقعا خسته نباشید. این برنامه هم تنها به معرفی مشاغل نمی‌پردازد که در این صورت، برای مخاطب جالب نمی‌شد. خودم به عنوان بازیگر شوخ‌مزاج در کنار فرد شاغل حضور دارم و رفتار و گفتار طنز و خنده‌داری را وارد برنامه می‌کنم.

اقتصاد مقاومتی از شعار تا عمل

این تهیه‌کننده با اشاره به اقبال قابل‌توجه مخاطبان در سری نخست برنامه خسته نباشید، افزود: این استقبال فراوان برای عوامل برنامه‌ساز و مدیران شبکه مستند، انگیزه‌ای مضاعف برای تولید سری دوم برنامه شد. در سری دوم به صورت غیرمستقیم به نسل جوان پیام می‌دهیم که هیچ کاری عار نیست، بلکه درست انجام دادن هر نوع کاری می‌تواند افتخارآفرین باشد. این همان فرهنگی است که شعار اقتصاد مقاومتی به دنبال آن است.

رازفر تصریح کرد: در هر قسمت از برنامه یک شغل به صورت داستانی مطرح می‌شود چراکه مخاطب در هر سنی از ذات داستان لذت می‌برد. در حین انجام کار، مزایا و سختی‌های آن شغل چه به صورت جدی و چه به صورت شوخی به نمایش درمی‌آید و در بسیاری مواقع، فرد شاغل مستقیم با مخاطبان سخن می‌گوید.

این مستندساز با بیان این که برای یافتن مشاغل مختلف و مطالعه آنها بیش از ده هزار کیلومتر از شمال تا جنوب و از غرب تا شرق کشور را طی کرده است، افزود: سوژه‌های انتخاب شده شامل مشاغلی هستند که با عشق و علاقه انجام می‌شوند و اگر عنصر علاقه را از آن بگیریم، تقریبا آن شغل‌ها از بین می‌روند و از فروغ می‌‌افتند.

بهترین تفریح، کار است

شهره رعایتی به عنوان کارگردان این مستند نیز گفت: تفاوت سری جدید مستند خسته نباشید با سری قبلی در این است که دکورها، متن‌ها، موقعیت‌های شغلی، تصاویر و حتی لباس سوژه‌ها کارگردانی شده و مخاطب متوجه این مدیریت صحنه می‌شود. این امر باعث می‌شود، فرد شاغل راحت و بدون استرس مقابل دوربین قرار گیرد.

او افزود: نوعی طنز در گفتار و رفتار بازیگر و فرد شاغل نهفته است که باعث می‌شود سختی‌ها و آسانی‌های آن شغل، راحت‌تر به مخاطب منتقل شود. داستان‌وار بودن برنامه، مخاطب را با خود همراه می‌کند تا جایی که انگیزه‌ای برای دیگران پیش آید که کارکردن، بهترین تفریح آدمی است.

رعایتی با اشاره به این که سری دوم خسته نباشید شامل 13 قسمت است، گفت: تاکنون تصویربرداری پنج شغل، تمام و به بخش تدوین فرستاده شده است. برخی از مشاغل در جنوب کشور و روی آب‌های نیلگون خلیج فارس باید تصویربرداری شود و بزودی گروه برنامه‌ساز به جنوب مسافرت می‌کنند. اگر شرایط دریا مناسب باشد و هوای گرم و شرجی جنوب مانع نشود، برخی مشاغل خاص دریایی را به تصویر خواهیم کشید.

«خسته نباشید» در آستانه نمایش

این کارگردان تصریح کرد: اگر برنامه‌های مسافرت و ضبط و تدوین مستند طبق برنامه پیش برود، پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان مرداد نخستین قسمت از مستند خسته نباشید از شبکه مستند ‌روی آنتن برود.

این مستندساز گفت: بسیاری از این مشاغل با روحیه کاملا مردانه سازگاری داشت، لذا هنگام ضبط برنامه، آقایان با تعجب به من نگاه می‌کردند که وارد چنین مشاغل سختی می‌شوم و یک شغل را کارگردانی می‌کنم.

رعایتی در پایان افزود: این مجموعه به همت یلدا منتظری و میثم رازفر به عنوان نویسنده، محمدعسکری مدیر تولید، مجید دهقان تصویربردار، محمد سوران امینی صدابردار، مهیار صادقیان تدوینگر، صابر جعفری آهنگساز، فرزاد جلیلیان دستیار تصویر، فرشید ذوالفقاری فرد عکاس و مطهره کشاورز در مقام روابط عمومی ساخته شده است.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها