برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی و بخصوص گفت‌وگومحورهای شبانه (موسوم به تاک‌شوها) مدت‌هاست جای خود را در شبکه‌های مختلف در سرتاسر دنیا باز کرده‌اند و تعدادی از آنها حتی سابقه‌شان به ده سال پخش مستمر برمی‌گردد. عطش و اشتیاق مخاطبان هم به این برنامه‌ها خود مزید دیگری بر علت موفقیت و استمرارشان بوده است.
کد خبر: ۹۱۶۸۵۱
نوآوری، نیاز امروز برنامه‌های ترکیبی مناسبتی

سال‌هاست چهره‌های گوناگون هنری، ستاره‌ها و حتی سیاستمداران برجسته کشورها روی صندلی مهمانی این برنامه‌ها می‌نشینند و صادقانه در گفت‌وگویی چهره به چهره از زندگی‌شان پرده برمی‌دارند؛ که از موفق‌ترین نمونه‌های سال‌های اخیر این آثار می‌توان برنامه‌های مجریان مطرحی چون جی لنو، جیمی فالون و یا الن دی‌جنرس را به عنوان مثال‌هایی برجسته و با شهرت جهانی نام برد.

پای برنامه‌های ترکیبی گفت‌وگومحور سال‌هاست به تلویزیون خودمان هم باز شده است. برنامه‌هایی که همواره پرمخاطب‌ترین ساعات را برای شبکه‌ها رقم زده‌ و توانسته‌اند چهره‌های مطرحی را مقابل دوربین تلویزیونی نشانده و بی‌واسطه و مستقیم از زندگی‌شان بپرسند. این سنت بخصوص در مناسبت‌های گوناگونی چون شب‌های عید نوروز یا ماه رمضان به شکل ویژه‌تری دنبال می‌شود. با همه این حرف‌ها، مسیری که در همین ماه مبارک رمضان و در ابتدا با برنامه‌های معدودی چون «جشن رمضان» و «ماه عسل» شروع شد، در چند سال اخیر و با گسترش بیش از اندازه این سبک از برنامه‌ها، به نظر می‌رسد تنوع و خلاقیت به مرور از آن رخت بربسته و جای خود را به کلیتی یکنواخت داده است. روالی که طی چند سال اخیر عموما به یک شیوه ثابت دنبال شده است و مواردی که مجری توانسته باشد با صحبت‌ها و اجرای خاص خود به جذابیت‌های برنامه چیزی بیفزاید یا مهمان، فرد ویژه‌ای باشد، خلاقیت‌هادربرنامه کم شده است.

اما سوالی که می‌توان از برنامه‌سازان و تهیه‌کنندگان این نوع برنامه‌ها پرسید، این است که آیا واقعا تمام چشمه‌های خلاقیت خشک شده و نمی‌توان نوآوری‌های جدیدی را به ساختار این نوع از برنامه‌ها افزود؟ آیا نمی‌شود به دنبال مهمانان تازه‌تر و یا سوژه‌هایی که هنوز مجالی برای صحبت در رسانه ملی آن هم در این ساعات پربیننده پیدا نکرده‌اند، رفت؟ برنامه‌های ترکیبی تلویزیونی خارجی سال‌هاست که به کار خودشان ادامه می‌دهند و روز به روز هم با خلاقیت‌هایی تازه بینندگان جدیدی را به مخاطبان ثابت خود تبدیل می‌کنند، لذا استفاده‌ و بهره از خلاقیت‌های نو در برنامه و پیدا کردن اتفاقات تازه هنوز امکان‌پذیر است.

شاید بهتر باشد تهیه‌کنندگان، آسان‌گیری در انتخاب مهمانان و استفاده از شخصیت‌هایی ثابت را کنار گذاشته، به سراغ افرادی بروند که هنوز حرف‌هایی برای گفتن دارند و مخاطب تشنه شنیدن صحبت‌هایشان است. در انتخاب دیگر بخش‌ها چون موسیقی‌های پخش شده و گزارش‌های میان برنامه هم همین خلاقیت را رعایت کرده و حرف‌هایی تازه برای مخاطبان گفته شود.

ساعات پخش شبانه تلویزیون بخصوص در مناسبت‌هایی چون ماه مبارک رمضان از ارزشمندترین ساعات رسانه ملی است و امید است با توجه و اهتمام بیشتر همه برنامه‌سازان، قدر این لحظات بیشتر از قبل دانسته شود و نتیجه‌اش برنامه‌هایی باشد که بر دل‌های مخاطبانشان هم بیشتر از قبل بنشیند.

زهرا غفاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها