رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد : عربستان سعودی می خواست ایران را مقصر جلوه دهد این کشور باید پاسخگوی کارشکنی خود باشد.
کد خبر: ۹۱۵۴۹۶
سعودی ها سناریویی از پیش طراحی شده اجرا کردند/ بیست راهکار ایران برای تامین امنیت پذیرفته نشد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از شبکه رادیویی ایران، سعید اوحدی در برنامه «شناسا» رادیو ایران در خصوص دلایل لغو حج تمتع برای زائران ایرانی و کارشکنی عربستان در این خصوص گفت : پنج ماه تلاش داشتیم تا شاید بتوانیم زمینه احیای این واجب شرعی را برای مردم کشورمان فراهم بکنیم اما با رفتار ظالمانه دولت عربستان مواجه شدیم.

وی در ادامه تصریح کرد : معتقدیم یکی از مسئولیت ها و رسالت های جدی جمهوری اسلامی ایران اقامه احکام شرعی خداوند است و حج هم یک واجب شرعی است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با وجود همه کارشکنی های عربستان سعودی همه کارشکنی های دولت عربستان باز هم به ادامه مذاکرات مصر بودیم، افزود: حج یک فریضه واجب است و کسی نمی تواند جلوی این حق را سد بکند به همین دلیل هم هست اکه اگر کسی سد راه زائر شد به سد عن سبیل الله محسوب می شود و قطعا عربستان سعودی با این رفتار تاسف برانگیز و کارشکنی هایی که شد باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.

عربستان سناریویی از پیش طراحی شده داشت

سعید اوحدی در بخش دیگری از برنامه شناسا تاکید کرد : جمهوری اسلامی ایران معتقد است حج از روابط سیاسی باید جدا دیده شود و باوجود قطع یک جانبه رابطه سیاسی عربستان با ما، معتقدیم که عربستان نباید مانع از برگزاری حج می شد.

وی همچنین افزود: بر اساس روال همه ساله، وزیر حج عربستان قبل از قطع رابطه سیاسی یک نامه رسمی برای ما فرستاد و قرار بنده با هئیت سازمان حج و زیارت برای مذاکرات حج سال 95 ، 17 دی ماه در جده در این جلسات شرکت بکنیم اما این موضوع همزمان شد با شهادت مظلومانه آیت الله نمر که وزیر حج عربستان مجددا قبل از قطع رابطه نامه ای را از طریق وزارت خارجه فرستاد و درخواست کرد مذاکرات دوماه به تاخیر بیفتد یعنی از 17 دی ماه به 19 اسفند ماه مذاکرات منتقل شد و این بیانگر یک اهداف پشت صحنه و سناریویی از قبل تعریف شده توسط عربستان بود.

عربستان سعودی می خواست ایران را مقصر جلوه دهد

اوحدی در ادامه گفت : با این شرایط چاره ای نداشتیم و باید می پذیرفتیم که اسفند ماه مذاکره کنیم اما سعودی ها خبری مبنی بر انجام مذاکرات ندادند لذا نامه ای را به صورت رسمی به وزیر حج عربستان نوشتم و وی اعلام کرد 19 اسفند که اعلام شده بود قطع رابطه سیاسی صورت گرفته و ویزای هئیت سازمان حج و زیارات ایران در دوبی صادر می شود.

رئیس سازمان حج و زیارت بیان کرد : نماینده ای را به دوبی فرستادیم که متاسفانه کنسولگری عربستان با صراحت گفت که وزیر حج عربستان نامه داده و باید وزارت خارجه عربستان تعیین و تکلیف کند و هیچ دستور العملی برای صدور ویزای هیات ایرانی دریافت نکردیم و ویزا را صادر نکردند.

اوحدی با تاکید بر اینکه عربستان از همان زمان کارشکنی خود را اغاز کرده بود خاطرنشان کرد : پیش بینی ما هم این بود که عربستان به دنبال سناریویی بسیار غیر منطقی و غیر اخلاقی است و اراده ای برای پذیرش زائران ما ندارد و تنها می خواهد هزینه این عدم پذیرش زائرنی ایرانی را به جمهوری اسلامی ایران تحمیل کند، چرا که عربستان باید در جوامع بین المللی وکشورهای اسلامی پاسخگو باشد.

عربستانی ها معتقدند، موضوع امنیت در این کشور مفهوم سیاسی دارد

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان حج و زیارت در بخش دیگری از این برنامه رادیویی شناسا گفت : ویزا برای هئیت ایرانی صادر نشد و عربستان سعودی کاملاً سیاسی به مسئله حج نگاه کرد. اما در فروردین ماه بود که مجددا ما تماسی با عربستان داشتیم که اعلام کردند 26 فروردین ماه یعنی با 3 ماه تاخیر مذاکرات در جده به انجام خواهید رسید ویزا در دوبی صادر شد اما بدون درنظرگرفتن اخلاق و ادب سیاسی ؛ و فضای مذاکرات بسیار یک طرفه بود، بر خلاف سال های گذشته که در مذاکرات نقطه نظرات دو طرف مطرح می شد متنی را یک بعدی و یک طرفه تهیه کرده بودند و بعد از سه ماه تاخیر وقتی سوال کردیم که ویزای زائران جمهوری اسلامی ایران کجا می خواهد صادر بشود اعلام کردند که هنوز برایش جایی را ندارند و باید شما صبر کنید.م گر ما می توانستیم قراردادی را امضاء بکنیم ولی وضعیت ویزا مشخص نباشد !

سعیدی اوحدی در ادامه تصریح کرد : با جسارت و با بی ادبی مطرح کردند همان طور که ما برای زائر یمنی و جیبوتی ویزا صادر می کنیم برای ایرانی هم فکر می کنیم، که ما این را دقیقا مغایر با عزت و کرامت زائران ایرانی می دانستیم.ضمن اینکه به وزیر حج عربستان گفتیم به هر حال سال گذشته یک فاجعه بی سابقه ای در حج اتفاق افتاد که هفت هزار زائر از کشورهای مختلف مظلومانه در لباس احرام به شهادت رسیدند.ما 461 عزیزمان را در فاجعه منا از دست دادیم.ما سیزده نفر از زائرانمان را آن حادثه سقوط جرثقیل به شهادت رسیدند .گفتیم شما چه تمهیداتی را فراهم کرده اید که این اتفاق مجددا تکرار نشود ؟

اوحدی با طرح این سوال از زبان مردم ایران به وزیر حج عربستان که آیا امنیت هست که امسال ما بازهم ثبت نام کنیم، افزود: وزیر حج عربستان گفت که در عربستان امنیت بار سیاسی دارد و ما نمی توانیم در متن قرارداد چیزی در مورد امنیت زائرین بنویسیم. طبق آیه قرآن هرکس وارد این سرزمین شود امنیت دارد.شما موظفید این امنیت را برقرار کنید.

رئیس سازمان حج و زایرت همچنین گفت : در دور اول مذاکرات به دلیل اینکه این ها راهکاری برای ویزا و پرواز نداشتند، ما وارد مقوله های دیگر هم نشدیم و قرار شد که برگردیم به ایران و ظرف دو روز مجددا ویزا بدهند که متاسفانه 45 روز به طول کشید .در همین فاصله وزیر حجشان را هم عوض کردند.

بیست راهکار جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت پذیرفته نشد

اوحدی در پاسخ به این سوال که هدف سعودی ها از گره زدن حج به مسائل سیاسی چیست؟ و هدف از این بهره برداری سیاسی از حج و حرمین شریفه چه دلیل و حکمتی داردگفت : شرایط سیاسی کشورهای اسلامی امروز شرایط بسیار حساسی هست. دنیای اسلام آبستن یک تحول بسیار تاریخی است.

اوحدی همچنین درباره 5 نکته بسیار منفی که در متن قراداد بود گفت :یکی از بندها این بود که زائران جمهوری اسلامی حق ارتباط و تماس با بعثه های کشورهای دیگر را ندارد.در دور اول اصلا موضوع درباره برائت از مشرکین، دعای کمیل و کارهای فرهنگی ما مطرح نشد چون آنها پاسخی به ویزای حج نداشتند و نمی دانستند که حج بایستی چطور برگزار شود. در دور دوم مذاکرات وزیر جدید حج عربستان اعلام کرد که من مشکل ویزای حج زائران را حل کردم و ویزای زائرین در ایران صادر می شود. باز او درباره موضوع امنیت به هیچ وجه حاضر نشد که بیست راهکاری که ما برای امنیت ارائه کرده بودیم را بپذیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت رد ادامه گفت : به ما انتقاد وارد می کنند که چرا این قدر مذاکرات را ادامه دادید؟چون ما می خواستیم همه تلاشمان را صادقانه بکنیم تا فریضه حج اقامه شود.ولی متاسفانه موضوع عربستان برائت از مشرکین ودعای کمیل نیست. در طول 12 سال گذشته که ما دعای کمیل و در طول 30 سال که ما برائت از مشرکین را داشتیم یک مورد دستگیری در دعای کمیل و برائت از مشرکین نداشتیم.

برای جبران نرفتن زائران به حج، سود 20 درصد به حساب های ودیعه گذاران عمره و تمتع واریز می شود

اوحدی در بخش دیگری از سخنانش درباره موضوع حج عمره و اعزام زائر گفت: با توجه به مصوبه هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ، تا حتک حرمت آن دو پلیس مجرم جده مشخص نشود، عمره را برگزار نمی کنیم. یک سال و نیم از آن اتفاق گذشته است و در طول این مدت دستگاه دیپلماسی کشور و سازمان حج و زیارت تلاش بسیاری کرده وکلایی را از عربستان در دادگاه داشته باشیم که به هیچ وجه هیچ وکیلی حاضر نشد چراکه آنها نگرانند و می ترسند.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه اگر عربستان به دنبال رعایت انصاف و عدالت و به دنبال پاک کردن این لکه ها ی ننگ از پیشانی پلیس جده بود حتما باید عزم جدی برای دادگاهی دو پلیس خاطی می کرد، گفت: این خواسته بسیار منطقی ما است. امیدواریم شاهد تغییر رفتار عربستان باشیم تا متقاعد شود که چگونه رفتاری با موضوع پذیرش زائرین داشته باشد.

وی در خصوص تکلیف پول های واریزی 10سال پیش حج نیز گفت: در گذشته، قبل از اینکه من این سمت را بر عهده بگیرم؛ سودی حدود 12 تا 14 درصد به حساب های ودیعه گذاران تعلق می گرفت .امروز سود 20 درصد به حساب های ودیعه گذاران عمره و تمتع واریز می شود و فیش های زائران عزیز ما پایدار هست. و به مبلغ یک میلیون تومانشان هم سود شرعی تعلق می گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها